Vermogensverlies heuvelop

 
 
 
 
 
Alpha
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 23.05.2015 - 15:35  ·  #1
Ik heb inmiddels mijn S80 ingeruild voor een Volvo C30 maar gezien mijn account hier EN het feit dat ik nog in Trier zit, post ik hier toch maar even de vraag:

Ik heb sinds anderhalve maand een Volvo C30, 1.6D gekocht. Uit 2006, 206.000 km gelopen. Rijdt heerlijk en geen klachten maar...

Dit weekend reden we naar Trier en aangezien je daar de Eiffel in rijdt, volgen er natuurlijk lange glooiende hellingen. Op een gegeven moment reed ik 130 km per uur heuvelopwaarts en merkte dat de auto steeds langzamer begon te rijden, zelfs tot ik nog maar 100 km/h reed. Ik trapte het gaspedaal helemaal in maar het leek wel of de onderste helft van het gaspedaal helemaal geen power meer gaf. Terugschakelen naar vier leverde ook niet echt resultaat op. Zo erg dat ik zelfs onder de 100 kwam en me bijna schaamde op de kruiperige manier waarop we de top van de heuvel bereikten. Bergaf natuurlijk geen probleem maar bij de volgende heuvel weer dit euvel (vreemde maar wel toepasselijke rijm).

De snelweg verlatend hebbend richting Trier geen enkel probleem in 1, 2, 3 en 4 (en 5) maar daar was het ook wat vlakker. Vandaag even een rondrit gemaakt en weer verliest de auto het vermogen bij warme motor en de hogere versnellingen bergopwaarts. Zeer vervelend en (ik zou bijna zeggen gelukkig) morgen weer terug want ik baal hier goed van.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 23.05.2015 - 18:40  ·  #2
Als ik het wel heb, is dit de 1,6Hdi van PSA............ :'(
Einde Turbo....??......
Hopelijk met garantie gekocht!
Alpha
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 23.05.2015 - 19:17  ·  #3
Dank voor je antwoord David en ja, gelukkig met een half jaar garantie gekocht dus hij gaat deze week even terug naar de garage!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 23.05.2015 - 19:20  ·  #4
Aan de andere kant is een 1.6d ook niet te vergelijken met een D5. Als alles plat is maakt het niet uit, maar in de bergen ga je het verschil merken.
Ben ook wel eens vol gas met 45 de berg op gegaan (op de snelweg in frankrijk), harder ging niet......
Alpha
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 23.05.2015 - 21:12  ·  #5
45 km/h??? Ik ben echt een leek op autotechniek en vertrouw op jullie mening maar 45 km/h? Ik neem aan dat je het dan hebt over échte bergen. Dit zijn hellingen (weliswaar hele lange) van nog geen 5%... Dat zag ik andere auto's toch niet doen om me heen gisteren. Ik breng hem voor de zekerheid toch maar even langs. Nu heb ik nog garantie.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 23.05.2015 - 21:32  ·  #6
Laat er voor afloop van garantie ook een derde naar kijken.......De verkopende partj zal niet snel zeggen dat er iets niet in de haak is....Dat komt na afloop van de garantie Periode <_<
Alpha
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 23.05.2015 - 21:49  ·  #7
Neem ik zeker ter harte! Tnx! Maar ik bouw wel een derde (of moet ik zeggen een vierde) zekerheidje in door te zeggen dat ik er binnenkort weer de heuvels mee in ga... :-) wat ik dan overigens ook zal doen om het meteen te testen
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 24.05.2015 - 10:01  ·  #8
Die bewuste auto was een fabia sdi, met aanhanger.....
Stel dat er een defect is, dan kun je op het platte vlak ook een acceleratietest doen van 0 tot 100, in het boekje staat hoe snel dat moet kunnen. Stel dat de turbo niet goed mee doet dan moet je dat hierbij ook merken.
Daarnaast is het zo dat de bmw van mijn vrouw, ook een diesel, met slechts 122 pk, in de bergen ook harder moet werken, en dan merk je ook dat alles wat minder vlot gaat.
Revolution
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leek
Leeftijd: 45
Berichten: 97
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 24.05.2015 - 11:00  ·  #9
Misschien de opvoerpomp in de tank stuk weet niet of deze uitvoering die ook heeft
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 24.05.2015 - 11:07  ·  #10
Je auto is met 100 pk niet overbemeten qua vermogen, maar met juiste schakelmomenten goed in de bergen te rijden, zonder al te veel terug te vallen. Wat nog wel eens wil helpen is het uitschakelen van de airco. Zeker op lange klimmen hielp me dat vroeger met Peugeot diesels de berg over. En daar zat geen 100 pk in!
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 24.05.2015 - 21:42  ·  #11
Nog mogelijkheid: Brandstoffilter. Wanneer de auto onder een hoek staat kan het bezinksels in de tank verplaatsen en in het filter terecht komen. Wellicht net niet genoeg voor te weinig brandstof en dus niet direct een foutmelding in het dash. Is de auto al uitgelezen?

Daarnaast, het is aannemelijk dat de turbo het aan het begeven is. Zelf meegemaakt bij mijn 2.0D na een lange rit door duitsland op topsnelheid en in oostenrijk stopte deze er definitief mee.

Nog een mogelijkheid, bij zware belasting van het blok wordt het luchtmengsel aangepast. Een slecht(vervuilde) LMM kan hiervan ook de oorzaak zijn, waardoor het blok niet over zijn volledige vermogen beschikt.

Laatste tip: Mocht het inderdaad de turbo zijn. Laat dan niet alleen de turbo vervangen zoals veel dealers doen, maar laat de OORZAAK van het defect ook aanpakken. Bij dit type blok zijn vaak de volgende zaken gaande:

Door veel korte ritten < 50 KM en het nieuwe rijden onstaat veel interne vervuiling, hierdoor kan olie eerder vervuild raken, waardoor de olieleidingen naar de turbo weer vervuild raken, gevolg: Turbo Defect.
Dit alles kan worden versterkt doordat:
- Dealers/Uni.garages verkeerde olie gebruiken, wel goede viscositeit, maar verkeerde specificaties
- Onderhouds-interval toch langer dan 20.000 km of 1 maal per jaar hanteren
- Montage goedkoop oliefilter
- Lekkende verstuiver (kan te veel roet geven waardoor Kat/roetfilter verstopt kan raken)
- Dicht geslipt roetfilter (o.a. kan dit veroorzaakt worden door het nieuwe rijden en korte stukken), te veel tegendruk.
- etc etc (kan er nog wel een paar bedenken)

Dit zijn de bij mij meest bekende problemen / oorzaken.

Heel veel succes en ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Alpha
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 25.05.2015 - 12:21  ·  #12
Allemaal bedankt voor de reacties! Even een update: gisteren weer terug gereden uit Trier en het probleem blijft op de lange lichte hellingen (in ieder geval nooit meer dan 5%). Met 140 er tegenop, halverwege zakt hij terug naar 90-100 kmh en gaspedaal kan ik tot op de bodem intrappen maar er gebeurt niets. Terugschakelen ook niet en het vreemde is dat als ik de snelweg af kom en de afrit in drie neem en in drie optrek naar vier soms het vermoegen dan ook even weg valt. Daarna is dat niet meer het geval.

Maar het is dus toch niet alleen de heuevels want ik heb gemerkt dat als ik een tijdje 140 rij op een vlakke snelweg, gas erbij geven geen resultaat geeft (en een topsnelheid van 140 lijkt me toch echt een beetje te gortig...). Als ik echter soms 120 rij en dan gas geef, voel ik hem wel trekken en trekt hij door naar 160 of 170.

Om maar even in turbo-termen te blijven (onafhankelijk of dit nu wel of niet het probleem is): het lijkt wel of hij het soms wel doet en soms niet.

De tip over accellereren ga ik vandaag nog eens uitvoeren om te testen. De auto is nog niet uitgelezen en ik maak inderdaad erg vaak korte ritten tussendoor (10-15 km). Allemaal weer bedankt en ik zal zeker laten weten wat het euvel nu was!
theo1964
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 27
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 25.05.2015 - 18:00  ·  #13
Ik heb ooit een renault vel satis 2.oT gehad en deze had het zelfde probleem in de ardennen.
Turbo was goed.dit was alleen bij hellingen dat ik niet boven de 90 kwam.
Auto toen ingeruild om er van af te zijn
Alpha
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 29.05.2015 - 13:23  ·  #14
De auto inruilen is niet meteen een optie :)

Vandaag naar de garage geweest. daar hebben ze de auto uitgelezen en bij de storingscode m.b.t. de deeltjesscheider (code ECM-2A20) staond dat de storingscode "niet actief" was. Volgens de garage zou dit betekenen dat het roetfilter zich op die momenten "geregenereerd" heeft en dat het probleem zich dus niet meer zou moeten voordoen nu.

Ik heb zelf eens zitten Googlen en zie dat regeneratie van het roetfilter om de zoveel tijd plaats vindt en dat je dat zou kunnen merken door een iets hoger verbruik en het gedrag van een "koude motor". Het vermoeden van een iets hoger verbruik had ik zelf ook al. Met name zou dit komen door korte ritten en zoals iemand hier ook al schreef "het nieuwe rijden". Nu maak ik inderdaad veel korte ritten dus echt schoonbranden zal niet zo vaak voorkomen maar dat ga ik wel verandeen door langere ritten te maken.

Tevens test ik volgend weekend wederom in de heuvels of het probleem nu ook verholpen is. Mocht het niet verholpen zijn dan zou het volgens de garage ook kunnen komen doordat de slangen van het roetfilter naar de druksensor kapot zijn. Dat laatste moet ik dan maar geloven want mijn kennis reikt niet zo ver...

Ik hou jullie wel weer op de hoogte.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vermogensverlies heuvelop

 · 
Posted: 29.05.2015 - 17:52  ·  #15
Als je nog lang met deze auto wilt doen zou ik maar eens een intake spoelbeurt laten doen en bij obbe de regeneratie laten aanpassen.
Je zult niet de eerste zijn die met dit blok op hoge kosten komt.
Het nieuwe rijden, veel korte stukjes is funest voor dit blok. Op het andere forum schreef iemand dat het blok compleet vervangen moest worden, kosten €8000 (bij de dealer) en nul coulance.......
 
Selected quotes for multi-quoting:   0