Quote door maurits
Het blok zelf is mechanisch gelijk, alleen het inlaatspruitstuk is anders.
Dat was zo toen we nog leefden in de periode dat er 10V en 20V versies waren. Of misschien moet ik zeggen dat was zo tot de intrede van de Motronics ECU bij de 850 / classic 70 serie.
De LH Jetronics 2.5-20V (t/m my 1995) had een spruitstuk welke variabel was. Sinds de introductie van de 2.5-20V blokken met Motronics (OBD2 diagnosestekker) hebben 20V modellen net als 10V modellen een enkelvoudig inlaattraject.
Kijkend in VIDA voor bijv. de s60 B5244S en de B5244S2 zie je dat beide hetzelfde inlaattraject hebben. De 170PK B5244S is schakellui te rijden (weinig toeren en rijden op koppel) voor zover dat gaat met een automaat maar als je wilt doortrappen dan komt er boven de 4000rpm opeens leven in de brouwerij.
De B5244S2 zal wel net als de vroegere 10V afgestemd zijn op koppel. En als je wilt doorrijden, hoger in de toeren doortrekken dan zal een 140PK versie tam aanvoelen waar de 170PK versie nog wat meer vermogen lijkt te hebben boven de 4000 toeren.
Misschien zijn er nog wel wat andere kleinere verschillen. Handbak versies hebben idd een andere eindoverbrenging. Volgens mij bij de automaat is hier geen sprake van. Ik blijf me overigens verbazen dat je met een 170PK versie met automaat nog steeds sneller bent dan de doorsnee weggebruiker ook al komt je toerenteller niet boven de 2000 toeren bij het optrekken. Mogelijk dat de energiecrisis (hoge brandstofprijzen) ook mee speelt dat mede weggebruikers met hun te kleine motoren begrijpen dat als ze stevig doorrijden het brandstofverbruik opeens exponentieel stijgt.
En ja, is een 170PK langzaam? Niet echt. Maar ook niet super snel. Uit een 2,4 liter motor moet meer vermogen te peuteren zijn dan de 170Pk-tjes die er nu uitkomen. Maar voorlopig vind ik het genoeg.