Verschil 140pk vs 170pk

 
 
 
 
 
questionmarc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 26.09.2012 - 10:45  ·  #1
Hoi, ik heb een v70 uit 2004 met de 170 pk motor, maar wat is nu eigenlijk het verschil met de 140 pk versie? Is het puur een chiptuning of is er ook wezenlijk iets anders in de motor?
Ik vind hem trouwens niet erg pittig maar goed ik ben dan ook gewend om in kleine autos te rijden:) Het rijdt wel relaxed zo'n grote slee:)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 26.09.2012 - 11:06  ·  #2
...
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 26.09.2012 - 12:50  ·  #3
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 26.09.2012 - 15:18  ·  #4
Ik heb de gegevens van Autoweek er even bij gepakt. 140=220NM bij 3750 toeren, 170=230-NM bij 4500 toeren. Max vermogen komt vrij bij 5100 (140) en 5900 (170 PK) toeren. Inderdaad een goede reden dus om de een of de ander te kopen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 26.09.2012 - 20:08  ·  #5
Ik heb beiden gehad.
In de praktijk merk je niet zo veel van de verschillen.
Overigens, let eens op je km teller, ik denk dat je harder rijd, dan je denkt.
Ik neem ook wel eens de auto van mijn vrouw mee en denk hard te gaan, kijkende op de km teller blijkt dit een illusie.
Tja, dat is het verschil met een Volvo...... :love:
3kes
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 26.09.2012 - 21:10  ·  #6
Heb geen ervaring met de 170pk uitvoering maar wat ik wel weet is dat de 140pk versie heerlijk schakellui gereden kan worden. Doe niet anders. Kom maar zeer zelden boven de 3000rpm.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 26.09.2012 - 21:47  ·  #7
Quote door maurits

Het blok zelf is mechanisch gelijk, alleen het inlaatspruitstuk is anders.


Dat was zo toen we nog leefden in de periode dat er 10V en 20V versies waren. Of misschien moet ik zeggen dat was zo tot de intrede van de Motronics ECU bij de 850 / classic 70 serie.

De LH Jetronics 2.5-20V (t/m my 1995) had een spruitstuk welke variabel was. Sinds de introductie van de 2.5-20V blokken met Motronics (OBD2 diagnosestekker) hebben 20V modellen net als 10V modellen een enkelvoudig inlaattraject.

Kijkend in VIDA voor bijv. de s60 B5244S en de B5244S2 zie je dat beide hetzelfde inlaattraject hebben. De 170PK B5244S is schakellui te rijden (weinig toeren en rijden op koppel) voor zover dat gaat met een automaat maar als je wilt doortrappen dan komt er boven de 4000rpm opeens leven in de brouwerij.

De B5244S2 zal wel net als de vroegere 10V afgestemd zijn op koppel. En als je wilt doorrijden, hoger in de toeren doortrekken dan zal een 140PK versie tam aanvoelen waar de 170PK versie nog wat meer vermogen lijkt te hebben boven de 4000 toeren.

Misschien zijn er nog wel wat andere kleinere verschillen. Handbak versies hebben idd een andere eindoverbrenging. Volgens mij bij de automaat is hier geen sprake van. Ik blijf me overigens verbazen dat je met een 170PK versie met automaat nog steeds sneller bent dan de doorsnee weggebruiker ook al komt je toerenteller niet boven de 2000 toeren bij het optrekken. Mogelijk dat de energiecrisis (hoge brandstofprijzen) ook mee speelt dat mede weggebruikers met hun te kleine motoren begrijpen dat als ze stevig doorrijden het brandstofverbruik opeens exponentieel stijgt.

En ja, is een 170PK langzaam? Niet echt. Maar ook niet super snel. Uit een 2,4 liter motor moet meer vermogen te peuteren zijn dan de 170Pk-tjes die er nu uitkomen. Maar voorlopig vind ik het genoeg.
questionmarc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 27.09.2012 - 17:19  ·  #8
Kijk als je hem een beetje toeren laat maken dan trekt ie aardig door, maar dan zie ik de brandstofmeter naar 40-50 liter/100 km schieten en dan denk ik toch wel aan mijn portemonnee he O-) :)
Vergeleken met de nieuwste generatie motoren is en blijft het natuurlijk een zuip-bak, je moet toch op de een of andere manier die 1600 kg in beweging krijgen. Zeker in de stad is er gewoon niet zuinig mee te rijden. Maar dat maakt niet uit, wij rijden zo weinig km dat een nieuwe auto geen voordeel zou opleveren. En daarbij, het is natuurlijk wel een mooie auto :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 27.09.2012 - 17:43  ·  #9
Quote door EnnoE34

Uit een 2,4 liter motor moet meer vermogen te peuteren zijn dan de 170Pk-tjes die er nu uitkomen.


Dat zal zeker mogelijk zijn, maar of ze dan ook nog van die hoge kilometerstanden halen is een 2e.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 11.11.2012 - 16:47  ·  #10
Vandaag nog weer in onze 140 pk gereden en ik moet zeggen dat het wel relaxed rijdt hoor! Gewoon vanaf 1000 toeren wegtrekken zonder enig probleem. Accelereren gaat aan een stuk door en niet zoals bij veel kleinere 4 cilinders dat je boven de 4000 toeren pas een boost krijgt. Wel heb ik een beetje het gevoel dat het bij 5000 toeren wel gebeurd is. Hij wil verder maar ook niet overdreven graag. Misschien dat de 170pk hier wat feller is? Toch is de 140 echt wél fel als je daar wat moeite voor doet. Het meeste overige verkeer trek je er toch wel zonder problemen uit, al dan niet door de lange overbrenging (tegenstrijdig eigenlijk). Wat is dan precies het verschil tussen de overbrengingsverhouding? Ik meende dat het verschil alleen in de software zat en dat bij de 170 pk de gasklep vol open gaat en bij de 140pk niet helemaal...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verschil 140pk vs 170pk

 · 
Posted: 11.11.2012 - 17:34  ·  #11
The following ratios apply:
M56L: Final drive 4.00, First 3.39, Second 1.91, Third 1.19, Fourth 0.87, Fifth 0.70, Reverse 3.30

M56H: Final drive 4.25, First 3.07, Second 1.77, Third 1.19, Fourth 0.87, Fifth 0.70, Reverse 2.99

M56L hoort bij B5244S2 met 140PK, en de M56H hoort bij de B5244S met 170PK.

De 170Pk zou dus met handbak iets meer toeren draaien om dezelfde snelheid te bereiken. Ik dacht dat dit bij de automaat niet het geval is en dat beide dezelde bak gebruiken.

En wat betreft vermogen boven 4000 toeren, mijn ervaring is dat je juist bovenin door kunt trekken, maar echt nodig vind ik het niet. Met normaal rijden met een 170PK automaat ben je sowieso al sneller dan een doorsnee wagen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0