Verschil in merken merkbaar?

Febi <-> Lemforder

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Verschil in merken merkbaar?

 · 
Posted: 20.06.2018 - 20:18  ·  #1
90.000 km geleden heb ik de rechtermotorsteun vervangen door een Febi-exemplaar.
Vandaag eens die steun vergeleken met een nieuwe Lemforder-steun.
Het valt mij op dat de Lemforder soepeler is dan de Febi.

Omstandigheden: De Febi steun heeft (voordat ik alle keerringen verving) te lijden gehad van olielekkage.
Nu kan olie rubber aantasten, maar wordt rubber daarvan steviger/stugger? Mij lijkt eerder het omgekeerde.
Als dat waar is bestaat er dus, ook tussen de goede merken, wel degelijk verschil.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Verschil in merken merkbaar?

 · 
Posted: 20.06.2018 - 20:34  ·  #2
Rubber droogt toch uit, dus het kan kloppen dat je oude febi-steun stugger is geworden. Ik denk niet dat de olie veel invloed heeft op zo,n blok rubber.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Verschil in merken merkbaar?

 · 
Posted: 21.06.2018 - 00:43  ·  #3
Zo'n rubber is oa flexibel omdat hij poreus is (kleine luchtkamerjes). Als die nu vol olie zitten, is het rubber stugger.
Dat rubber bestaat uit lange koolstofketens met enkele dwarsverbindingen die bij het zogenaamde vulkaniseren ontstaan. Wanneer door chemische inwerking van olie er extra dwarsverbindingen ontstaan, wordt het rubber stugger.
In het rubber zitten weekmakers, die zorgen dat het rubber soepel blijft, wanneer deze verdwijnen door een chemische reactie met de motorolie, wordt het rubber stugger.

Zo maar 3 theorieen waarom een rubber stugger wordt onder invloed van olie.
Maar ik ben het met ohz274 eens dat waarschijnlijk de veroudering meer bijdrage levert dan de olie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0