verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 
 
 
 
 
teletubbie
 
Avatar
 
Subject:

verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 06.01.2012 - 20:57  ·  #1
Heren, en of Dames,

Ik ben benieuwd in de verschillen tussen de euro 3 D5 motor, en de euro 4 D5 motor,
Ik weet dat die euro 3 of 4 met een emissie norm te maken heeft.
Maar ben meer op zoek naar verschillen in brandstof verbruik, duurzaamheid, onderhoudsinterval, vermogens verschil.

Herkenbare optische verschil is volgens mij het grijze voor de euro4 of zwarte kleppendeksel voor de euro3 types.

Mijn gevoel zegt dat de oude euro 3 motor zuiniger met de diesel omgaat, verbruik van mijn huidige d5 (s60) handgeschakeld, is nu rond 1 op 15 maar was 1 op 17.
dit verschil is volgens mij veroorzaakt door vervanging van de verstuivers (februari 2010), is op zich al raar. wie weet heeft iemand een verklaring ?

Volgens mij is dit brandstofverbruik met de euro 4 D5 niet haalbaar of vergis ik mij?
SamSterckval
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 07.01.2012 - 01:09  ·  #2
Er zijn vele verschillen tussen deze motoren, maar de belangerijkste zal ik even opsommen:

De olie:
Euro 3 draait bij ons meestal op 5W30, Euro 4 om 0W30

Euro 4 heeft een roetfilter, Euro 3 niet ( verklaart het hoger brandstofverbruik )
Euro 4 heeft wervelkleppen, Euro 3 niet ( heeft veel last van de roet, de motorsturing durft wel eens in noodloop gaan als de afstandssteun loskomt )
Euro 4 heeft geen tandwielenpomp meer in de hogedrukpomp, is vervangen door een pomp in de brandstoftank ( Euro 4 is dus heel gemakkelijk ontlucht na het vervangen van het brandtsotffilter )
Euro 4 heeft een andere bedieningscylinder voor de koppeling, die wel eens durft te lekken
Euro 4 heeft klepstoters die wel durven verslijten
Euro 3 heeft een kleppendeksel dat gemakkelijk scheeftrekt bij het losmaken.
Euro 3 heeft een metalen "vriesplug" achter het vliegwiel zitten, Euro 4 heeft kunststoffen plug.
De turbo moet ook wel verschillen, want bij euro 3 durven de schoepen vast te lopen, heb ik nog niet vaak gezien bij euro 4 motoren.

En er zijn er vast nog heeeeeel veel, maar dit is waar ik zo meteen aan denk.

mvg,
Sam
SamSterckval
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 07.01.2012 - 01:14  ·  #3
En ohja,

Onderhoudsinterval is van 20.000km (Euro 3) naar 30.000km (Euro 4) gegaan

bij de eerste euro 4 motoren staat geschreven dat de distributieriem om de 180.000km moet vervangen woren, be de latere 150.000km, ik zou dit voor de veiligheid altijd op 150.000km houden.
Euro 3 is 160.000km.

En bij een Euro 4 motor is er geen olielampje meer op het dash, enkel meldingen.

mvg,
Sam
teletubbie
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 08.01.2012 - 00:05  ·  #4
ok Sam dank voor je uitgebreide antwoord.

Heb je ook een uitgesproken voorkeur voor een type euro 3 of euro 4 ?

Wat is je mening over een 5 bak handgeschakeld t.o.v. de zesbak,
5 bak is volgens mij alleen op de 126 pk versie van de euro#4 motor, en heeft gevoelsmatig mijn voorkeur,
Zou voor mij reden zijn juist op zoek te gaan maar zo'n minder gespierde versie en 'm dan wat anabolen te geven bij een tuner.

groet Michel
SamSterckval
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 08.01.2012 - 01:11  ·  #5
Mijn voorkeur gaat naar de Euro 3 motor, vooral vanwegen de roetfilter, maar ook vanwegen de wervelkleppen, klepstoters en bedieningscylinders van de koppeling.

Met de Euro 3 motor heb ik nog maar zelden problemen gezien, of het moesten de schoepen van de turbo zijn, maar als je wat doorduwd ( op warme motor wel te verstaan ) heb je er geen problemen mee.
Ze hebben gewoon veel last van de roet die erdoor wordt gejaagt.
Ook een chippie erin kan geen kwaad, al is het enkel om de EGR klep uit te schakelen ( is ook wel te doen met een weerstand tussen het draadje te zetten, aangezien er geen positiecontrole is ).

Euro 3 heeft ook wel last van de koppeling die een onbalans krijgt, is niet echt schadelijk, maar stoort wel door het geluid bij stationair draaien.

Ivm de versnellingsbak, heb ik niet meteen een voorkeur, heb zelf een Euro 3 met 5 bak, maar vind de 6 bak niet veel minder goed schakelen ( misschien iets minder duidelijk, maar niet slecht te noemen ) voordeel is dat de eindoverbrenging wat groter is, en je bij 120km/h toch wat minder toeren draait.

mvg,
Sam
bouwmanh01
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 14.01.2012 - 08:18  ·  #6
bij het lezen van dit verhaal werd ik nieuwschierig door het verhaal over de onbalans in de koppeling van Sam. Ik heb een Volvo V70 D5 uit 2001 (zal wel een euro 3 zijn?) met vier ton op de teller. De auto schakelt en koppelt probleemloos, echter, soms komt er een soort "geratel" onder de auto vandaan bij stationair toerental, bak in zijn vrij en de koppeling omhoog. Als ik de koppeling dan indruk en weer laat opkomen is het soms verdwenen? Is dat wat je bedoeld met de onbalans in de koppeling?
Wat is de oorzaak en moet ik mij daar zorgen over maken?
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 14.01.2012 - 21:38  ·  #7
Quote door SamSterckval

Mijn voorkeur gaat naar de Euro 3 motor, vooral vanwegen de roetfilter, maar ook vanwegen de wervelkleppen, klepstoters en bedieningscylinders van de koppeling.

Met de Euro 3 motor heb ik nog maar zelden problemen gezien, of het moesten de schoepen van de turbo zijn, maar als je wat doorduwd ( op warme motor wel te verstaan ) heb je er geen problemen mee.
Ze hebben gewoon veel last van de roet die erdoor wordt gejaagt.
Ook een chippie erin kan geen kwaad, al is het enkel om de EGR klep uit te schakelen ( is ook wel te doen met een weerstand tussen het draadje te zetten, aangezien er geen positiecontrole is ).

Euro 3 heeft ook wel last van de koppeling die een onbalans krijgt, is niet echt schadelijk, maar stoort wel door het geluid bij stationair draaien.

Ivm de versnellingsbak, heb ik niet meteen een voorkeur, heb zelf een Euro 3 met 5 bak, maar vind de 6 bak niet veel minder goed schakelen ( misschien iets minder duidelijk, maar niet slecht te noemen ) voordeel is dat de eindoverbrenging wat groter is, en je bij 120km/h toch wat minder toeren draait.

mvg,
Sam


Wat zijn wervelkleppen?

Gr DJ
SamSterckval
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 17.01.2012 - 05:11  ·  #8
Quote door bouwmanh01

bij het lezen van dit verhaal werd ik nieuwschierig door het verhaal over de onbalans in de koppeling van Sam. Ik heb een Volvo V70 D5 uit 2001 (zal wel een euro 3 zijn?) met vier ton op de teller. De auto schakelt en koppelt probleemloos, echter, soms komt er een soort "geratel" onder de auto vandaan bij stationair toerental, bak in zijn vrij en de koppeling omhoog. Als ik de koppeling dan indruk en weer laat opkomen is het soms verdwenen? Is dat wat je bedoeld met de onbalans in de koppeling?
Wat is de oorzaak en moet ik mij daar zorgen over maken?


Dat zal de druklager zijn, is niet abnormaal met 4 ton achter de kiezen.
Dat is hetgeen dat je effectief bediend via de hydraulische druk achter je pedaal, duwd tegen de drukgroep van de koppeling om de spanning eraf te halen.
Deze heeft waarschijnlijk redelijk wat slijtage, en gaat daardoor soms trillen als ie los is, duw je je koppeling in, zet je er druk op, en zullen de lagerbollen wat verplaatsen enzo, waardoor het geluid weer weg kan zijn.

Zorgen over maken??
Theoretisch gezien wel, want het kan blokkeren, en dan wordt alles kapot getrokken, en gaan de lagerbolletjes in het rond schieten, en in het slechtste geval je vliegwiel en kom beschadigen.

In de praktijk blijkt echter dat er heel erg veel mensen rondrijden met een versleten hoofdbedieningslager( of hoe zo'n ding ook officieel noemt, wij zeggen eigelijk butéé).
En geen van deze akelige dingen heb ik al meegemaakt.

Moest je het willen repareren, hou je dan klaar voor een grote kost, want de koppeling zou ik zowizo mee vervangen dan, en veel kans dat je vliegwiel ook versleten zal zijn. ( vliegwiel kost gemakkelijk 1000euro )






@DJ

Wervelkleppen zijn kleppen in 1 van de 2 inlaat kanalen van de cilinder, die aan een kant de lucht kunnen afsluiten, waardoor de luchtwerveling beter is op lage toeren.
Ook de uitstoot van stikstofoxide wordt hierdoor vermindert. Enkel de Euro 4 motor heeft ze

En nog even voor alle duidelijkheid :

Euro 3 : 2001 - 2005 zwarte cover
Euro 4 : 2006 - heden(enkel nog de xc90, in de andere modellen, met ford chassis zitten nieuwere motoren.) zwart met grijze cover.



mvg,
Sam
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 17.01.2012 - 21:37  ·  #9
Quote door SamSterckval

Quote door bouwmanh01

bij het lezen van dit verhaal werd ik nieuwschierig door het verhaal over de onbalans in de koppeling van Sam. Ik heb een Volvo V70 D5 uit 2001 (zal wel een euro 3 zijn?) met vier ton op de teller. De auto schakelt en koppelt probleemloos, echter, soms komt er een soort "geratel" onder de auto vandaan bij stationair toerental, bak in zijn vrij en de koppeling omhoog. Als ik de koppeling dan indruk en weer laat opkomen is het soms verdwenen? Is dat wat je bedoeld met de onbalans in de koppeling?
Wat is de oorzaak en moet ik mij daar zorgen over maken?


Dat zal de druklager zijn, is niet abnormaal met 4 ton achter de kiezen.
Dat is hetgeen dat je effectief bediend via de hydraulische druk achter je pedaal, duwd tegen de drukgroep van de koppeling om de spanning eraf te halen.
Deze heeft waarschijnlijk redelijk wat slijtage, en gaat daardoor soms trillen als ie los is, duw je je koppeling in, zet je er druk op, en zullen de lagerbollen wat verplaatsen enzo, waardoor het geluid weer weg kan zijn.

Zorgen over maken??
Theoretisch gezien wel, want het kan blokkeren, en dan wordt alles kapot getrokken, en gaan de lagerbolletjes in het rond schieten, en in het slechtste geval je vliegwiel en kom beschadigen.

In de praktijk blijkt echter dat er heel erg veel mensen rondrijden met een versleten hoofdbedieningslager( of hoe zo'n ding ook officieel noemt, wij zeggen eigelijk butéé).
En geen van deze akelige dingen heb ik al meegemaakt.

Moest je het willen repareren, hou je dan klaar voor een grote kost, want de koppeling zou ik zowizo mee vervangen dan, en veel kans dat je vliegwiel ook versleten zal zijn. ( vliegwiel kost gemakkelijk 1000euro )






@DJ

Wervelkleppen zijn kleppen in 1 van de 2 inlaat kanalen van de cilinder, die aan een kant de lucht kunnen afsluiten, waardoor de luchtwerveling beter is op lage toeren.
Ook de uitstoot van stikstofoxide wordt hierdoor vermindert. Enkel de Euro 4 motor heeft ze

En nog even voor alle duidelijkheid :

Euro 3 : 2001 - 2005 zwarte cover
Euro 4 : 2006 - heden(enkel nog de xc90, in de andere modellen, met ford chassis zitten nieuwere motoren.) zwart met grijze cover.



mvg,
Sam


Bedankt voor de info.
Betekend dat wervelkleppen dan evt problemen op kunnen leveren?

Gr DJ
SamSterckval
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 19.01.2012 - 19:12  ·  #10
@DJ

Ze geven erg veel problemen, want wel logisch is ergens.
Je moet denken, ze zittentussen de inlaatcollector en de cilinderkop.
De egr klep zit er dus voor = veel roet. De kleppen ondervinden steeds meer problemen door de roet op de inlaatkanalen, daardoor slijt eerst en vooral de bedieningsarm, en valt die eraf, en dan als je een neiuwe bedieningsarm zet, slijt de rest te ver uit, en gaat ie olie lekken langs de wervelkleppen.

Mvg,
Sam
( mijn excuus voor rare schrijffouten, maar dit is met mijn gsm getypt )
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: verschil tussen euro 3 d5 en euro 4 d5 motor

 · 
Posted: 21.01.2012 - 20:09  ·  #11
Bedankt voor je info Sam.

gr DJ
 
Selected quotes for multi-quoting:   0