Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

pre facelift lampen op een facelift XC70

 
 
 
 
 
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 49
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 27.01.2022 - 07:16  ·  #1
Goedendag allen,

Een beetje aan het stoeien met de huidige halogeen lampen waarvan ik de lichtopbrengst maar matig vind en elk halfjaar een H7 vervangen is ook niet meer van deze tijd is mijn bescheiden mening. Daarom aan het kijken wat ik allemaal kan doen en Noob attendeerde mij op deze lampen:



Nou zijn dit zoals de titel al doet vemoeden pre-facelift koplampen en als ik zowel Skandix als Vparts goed lees past dit niet op de facelift XC vanwege het verschil in electrische hoogte regeling.

Iemand hier ervaring mee? Wat zijn de exacte verschillen en is dat aan te passen?

Tijn
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 27.01.2022 - 18:11  ·  #2
Tijn

Ik heb het nog eens zitten bekijken.
De stelmotoren voor de XC vanaf MY2005 zijn blijkbaar anders dan die van pre-MY2005
Als ik naar de plaatjes kijk dan is er waarschijnlijk sprake van een andere aansturing/penbezetting (heel slecht voorstelbaar) of een andere diameter vd spindelkop.
De rest lijkt me gewoon hetzelfde en los van een mogelijk afwijkende bajonet (ook al slecht voorstelbaar) op de stelmotor is ieder ander verschil dan ook niet belangrijk.
Deze lampen worden zonder stelmotor geleverd dus je kunt de originele stelmotoren overzetten ALS de spindelkop hetzelfde is OF je moet die aanpassen. (De spindelkop wordt in een nylon blokje met sleuf geschoven)
Als de aansturing verschillend zou zijn dan kan je de draadjes simpel in de connector wisselen.
Kijk of je iemand in de buurt vind die een pre-my2005 stelmotor heeft en kijk of dat dan functioneert.
Dan zou je kunnen overwegen om twee van die dingen erbij te kopen.
Zijn die tenminste ook weer lekker vers….
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 49
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 27.01.2022 - 19:47  ·  #3
Ja precies. Ik zou eigenlijk van de sloop een complete pre-facelift unit moeten vinden en eens kijken wat voor stelmotoren er in zitten en wat voor stekkers. Dan naast de huidige leggen en net zo lang friemelen tot het werkt. Mooi klusje.

We zullen er eens eentje gaan opsnorren. Of heeft iemand deze nog liggen?

Dank @Noob voor de moeite om te kijken en te reageren.

Tijn
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 49
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 27.01.2022 - 20:46  ·  #4
Dit is de stelmotor voor tot 2004


En dit vanaf 2005:


Lijkt dat de stekkers zullen passen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3721
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 27.01.2022 - 21:18  ·  #5
Pre-post motoren reageren exact tegenover gesteld. Wieltje omhoog is lamp naar beneden. Als je daar rekening mee houdt is er niks aan de hand. Voor de APK moet hoogteregeling werken, maar hoe, dat maakt niet uit.

De motoren zijn van binnen anders. Ik heb ooit eens een motor van binnen aangepast, dat werkte prima. Met veel gepruts (het is nogal krap daarbinnen) de polariteit van het motortje omgedraaid. Dat kan niet via de stekker, anders had ik dat wel gedaan ;)

Volgens mij is ook de lengte van het spindle armpje verschillend. Diameter durf ik niet te zeggen, kan ik me niet herinneren.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 27.01.2022 - 21:22  ·  #6
Yup die met de groene spindel zaten bij mij in de originele lamp en kon ik zo overzetten zonder enig probleem in welk opzicht dan ook.
De rekening die ik bij vorige post geplaatst heb is van een paar weken geleden toen het stelmotortje links de geest had gegeven.

Je kunt natuurlijk ook zo’n pre facelift motortje bestellen en vergelijken met je huidige motortje qua dikte en lengte van het asje/kop en daarna braaf terugsturen.
(Uiteraard niet eerst aansluiten hehehe)

/edit
Dat lijkt me idd gepiel Doeke.
Ik heb het kapotte motortje laatst uit elkaar gehaald en zag dat de print met kunststof lasjes en dmv vaste schuifstekkers die op de print gesoldeerd zitten op de motor aangesloten worden.
Wordt dus knip en soldeerwerk en daarna het printje weer vastzetten.
Zoals je zegt goed te doen maar gepriegel
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 12.12.2022 - 14:35  ·  #7
Quote door MQ9

Goedendag allen,

Een beetje aan het stoeien met de huidige halogeen lampen waarvan ik de lichtopbrengst maar matig vind en elk halfjaar een H7 vervangen is ook niet meer van deze tijd is mijn bescheiden mening. Daarom aan het kijken wat ik allemaal kan doen en Noob attendeerde mij op deze lampen:



Nou zijn dit zoals de titel al doet vemoeden pre-facelift koplampen en als ik zowel Skandix als Vparts goed lees past dit niet op de facelift XC vanwege het verschil in electrische hoogte regeling.

Iemand hier ervaring mee? Wat zijn de exacte verschillen en is dat aan te passen?

Tijn


Ha Tijn,

Ik wil mijn koplampen binnenkort ook gaan vervangen door dit model en heb van Christoffer van Vparts al wat vragen beantwoord gekregen. Zo is de lens/kap van glas in plaats van kunststof begrijp ik en heb ik de adapterkabels nodig voor de DRL leds. Verder vervangen de DRL leds de parkeerlichten voor en worden als zodanig geschakeld. Hiermee zijn ze in ieder geval i,c,m, de CFE Plus die ik heb ook als zodanig te gebruiken. Eigenlijk ben ik nog benieuwd naar twee zaken:

- Hoe heb je het opgelost met de stelmotoren? Oude type geplaatst?

- En uiteraard: ben je tevreden over de units en het licht dat ze geven?

Ik hoor graag van je.

Groet, Erik
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 12.12.2022 - 17:07  ·  #8
Een half jaar is zo gek nog niet voor lampjes die branden zodra de motor gestart wordt.
Overdag dimlicht is uit te zetten in het menu voor wie daar geen prijs op stelt.

Ledlampjes hebben een betere lichtopbrengst maar zijn nog steeds niet toegestaan.
Sommige APK keurmeesters doen er niet moeilijk over. Het is een aantrekkelijke oplossing voor wie meer licht zoekt.
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 12.12.2022 - 17:57  ·  #9
Of het past weet ik niet maar my 2 cents; aftermarket licht units zijn meestal matig. In mijn ervaring met een aantal andere automerken bijvoorbeeld; Slechte passing, vocht en hele snelle verwering van de kunststof delen (inc lens!). De lichtopbrengst valt vaak erg tegen, en aftermarket xenon is vaak niet te vergelijken met origineel xenon qua lichtopbrengst. Een echt goeie aftermarket is even duur of duurder dan origineel.

En dat staat nog los van de ‘looks’.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3729
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 12.12.2022 - 19:20  ·  #10
Quote door Wakkerewilly

Een half jaar is zo gek nog niet voor lampjes die branden zodra de motor gestart wordt.
Overdag dimlicht is uit te zetten in het menu voor wie daar geen prijs op stelt.

Ledlampjes hebben een betere lichtopbrengst maar zijn nog steeds niet toegestaan.
Sommige APK keurmeesters doen er niet moeilijk over. Het is een aantrekkelijke oplossing voor wie meer licht zoekt.

Als het lichtbeeld verder goed is, is er geen reden tot afkeur
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 12.12.2022 - 19:51  ·  #11
Quote door [-Tom-]

Quote door Wakkerewilly

Een half jaar is zo gek nog niet voor lampjes die branden zodra de motor gestart wordt.
Overdag dimlicht is uit te zetten in het menu voor wie daar geen prijs op stelt.

Ledlampjes hebben een betere lichtopbrengst maar zijn nog steeds niet toegestaan.
Sommige APK keurmeesters doen er niet moeilijk over. Het is een aantrekkelijke oplossing voor wie meer licht zoekt.

Als het lichtbeeld verder goed is, is er geen reden tot afkeur


Het dimlicht is overigens net als nu in mijn standaard koplampen gewoon h7 halogeen in deze units, alleen de strip is led.
Verder is de 'kap' aan de voorkant van glas, deze zijn bij de p2 halogeen koplampen van kunststof. Die van mij zijn twee jaar na polijsten weer dof aan het worden en ze worden bovendien een beetje vochtig van binnen, vooral na een rondje wasstraat.

Tijd voor een alternatief dus...

Ik wacht verder rustig de reactie van de ervaringsdeskundige af 😉
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verschillen verstelbare koplamp pre- en post facelift

 · 
Posted: 13.12.2022 - 12:41  ·  #12
Ben te lui om ze op de verkoop afdeling te plaatsen.
Twee H7 halogeen units over, pre facelift met heldere glazen en glimmende reflectoren.
Wie ik er blij me kan maken stuurt me maar een pm.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0