Verschillende symptomen, enkel katalysator of toch meer?

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Verschillende symptomen, enkel katalysator of toch meer?

 · 
Posted: 14.07.2017 - 12:22  ·  #1
In het kort, ik heb momenteel de volgende symptomen:

- Minder vermogen bij warme motor
- Slecht schakelgedrag automaat na filerijden, beter schakelgedrag als ik weer door kan rijden
- Hitte 'walm' onder de auto bij stilstaan (>5 min stationair op de stoep of stilstaan na snelwegrit/filerijden)
- Foutcode 'efficientie drieweg katalysator'
- Inlaatlucht temperatuur (IAT sensor, zit op MAF) vrijwel altijd tussen 40 en 90(!!) graden (realtime gemeten met TORQUE app via OBDII bluetooth)

Na ~20 minuten file rijden:


Nu heb ik nog steeds het vermoeden dat de katalysator niet meer helemaal 'vrij' is en daardoor 'tegendruk' creƫert, wat resulteert in de veel te hoge gemeten temperatuur. Ook begreep ik van Dennis (volvoservice) dat er een soort vacuum klepje in de aanzuigbuis onder het luchtfilter zit, die warme lucht aanzuigt bij een koude motor en koude lucht bij een warme motor. Kan deze ook defect zijn?

En verder begin ik te twijfelen of ik niet ook dat PCV reservoir moet gaan vervangen, wellicht is mijn IAT sensor steeds smerig door aangezogen olie-residu? Mijn auto doorstaat de 'latex handschoen test' nog wel maar ik begreep hier dat dit kastje sowieso elke 150k vervangen moet worden (zit op 4 ton inmiddels).

Vervangende katalysator heb ik al liggen, maar wat kan ik nog meer doen...?

P.S. ik heb inmiddels VIDA & DICE dus kan dit weekend wat meer uitlezen indien nodig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0