versnellingbak M 56 euvel

gvz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

versnellingbak M 56 euvel

· 
Posted: 28.10.2025 - 00:57  ·  #1
Dag Beste mensen,

Mijn V70 classic, 1999 10 v. 2.5 lpi, begint nu echt wel een redelijk serieus probleem te ontwikkelen.
Er zat al een tijdje een tik in de aandrijflijn, vooruit een klik.tik, en weer achteruit ook zo'n geluid.
was even zoeken, ook door de experts, maar uiteindelijk bleek het een beginnend z.g. differentieeltje te zijn.
dus een versleten lager.
Kon de wagen oud mee worden, zegt men.
dit speelt al zeker 10 maanden ofzo, auto rijdt prima, schakelt heel soepel etc.

maar goed, nu begint sinds 1 maand ofzo, de as ingang [ bestuurders/bakkant] licht te zweten.
versnellingsbakolie dus.
De as is dus gaan "dansen"in de keerring en gaan lekken.
nou kan ik dat wel af en toe beetje bijvullen, via de vulplug, dat is niet zo'n probleem,
en dan maar zien hoelang het nog allemaal blijft werken etc.
een reparatie van de bak etc wordt denk ik te duur voor deze volvo.

ik rijdt niet zo heel veel km meer, ik ga niet meer naar het buitenland met de volvo enzo.
maar ik wil wel nog zo lang mogelijk blijven rijden.

nou zijn er additieven voor de versnelligsbakolie, die de betreffende keerring eventueel wat kan laten
opzwellen, of dichten.

weten jullie een goed merk/middel dat ik eventueel eens kan gebruiken, ik zag b.v iets van Bardahl of Kroonoil
Moly, etc op diverse sites voorbij komen.

bedankt voor eventuele suggeties

gerard

Bekijk meer smilies
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: versnellingbak M 56 euvel

· 
Posted: 28.10.2025 - 10:57  ·  #2
Zou er een andere bak jnzetten
Kost niet veel
gvz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.10.2025 - 15:46  ·  #3
Hoi, een andere bak inzetten, je bedoelt, een 2e hands neem ik aan.

maar dan weet je natuurlijk niet, hoe goed of slecht die is.

het in en uitbouwen is nogal tijdrovend toch. [kosten ?]

maar goed,, ik denk daar ook over na, om te laten doen/

je zegt : kost niet veel. waar moet ik dan aan denken b.v. ?

bedankt
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 29.10.2025 - 16:31  ·  #4
Een bak koop je voor ongeveer 600 euro
Informeer eens bij Hunterparts
gvz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2025 - 15:16  ·  #5
Heb er nu alweer zo;n 1300 km mee gereden, en toch maar even op de brug bij hobbyhal, het olienivo in de
bak gechecked, dat was nog min of meer tot de vulopeningsrand.
toch nog maar zo;n 100 cc olie en 200 cc liqui moly Pro-Line Transmissieolie-verliesstop, met spuitje aan toegevoegd, en meteen de vuldop er snel weeropgeschroefd.

bak schakelt verder prima, gewoon lekker soepel.
ik ga er zo voorlopig maar verder mee rijden , en misschien ook eens gaan denken aan nieuwere v70 met lpg.
met goede bak !

Maar ik kijk nu ook wel hier en daar naar gebruikte bak ; maar hoe weet je of die goed is, en gaat het dan om de vermelde
km stand [zo laag mogelijk] en maakt het nog uit of die een M56 H, L, of gewoon M56 vermelding heeft.
gezocht bij Scandix, model info via VIN, wat voor bak, en die geeft gewoon M56 zonder extra letter vermelding aan.

bedankt
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 19.11.2025 - 20:33  ·  #6
Het is een aantal jaar geleden dat ik prijzen ontvangen heb, maar een handbak-revisie hoeft niet heel veel meer te kosten dan een bak van de sloop.
Over het algemeen nemen ze je defecte bak in en krijg jij gelijk een gereviseerd exemplaar terug.
Ik ga er even vanuit dat de prijzen door de jaren heen wel wat gestegen zijn, maar verwacht dat deze vlieger nog steeds op gaat.
gvz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.11.2025 - 22:58  ·  #7
dank je voor de reacties, ik was even afwezig, door medische zaken.

ik denk serieus na over een goed gebruikte bak vervanging, maar ook over eventueel andere , jongere volvo met lpg. alleen , die zijn er niet zo veel meer merk ik.
of ze zijn ook vaak met meer dan 5 ton, en onduidelijke verdere verdere verborgen gebreken.,geen duidelijke onderhoudshistorie, of onduidelijke storingen. moeilijke beslissingen zijn dit altijd. punt is, mijn volvo is euro 2, ik woon in amsterdam, met parkeervergunning. als ik een andere auto koop moet dan minimaal euro 4 worden, anders krijg je geen parkvergunning. en je mag maar 4-6 weken zonder kenteken op je parkvergunningsrechten op de nieuwe auto wachten. je moet dus de oude meteen inruilen bij de koop van de nieuwe, een beetje ingewikkelde procedure met sloopregelingen etc. dus je moet wel goed opletten of de nieuwe auto goed is, dat de apk een maand of 10 ofzo verderop is.
allerlei regeltjes waar je niet goed van wordt hier in de stad. Als je b.v. Afgekeurd wordt op APK, MOET je binnen een bepaalde termijn, ik meen 4-8 weken de auto
goed laten repareren/keuren, anders vervalt je parkeervergunning, want zonder APK mag je de openbare weg niet op, dus ook niet in de parkeergarage of op de parkeerplekken met je parkeervergunning. jaja
en dan is er nog de sloopregeling,,,die kan je aanvragen voor een auto met minder dan euro 4, de procedure kost 5 -6 maanden, voor je hoort dat je de slooppremie krijgt. maar dan heb je dus geen kenteken meer, op je parkeervergunning, en verlies je die rechten binnen 4-6 weken na de sloop.
je moet dan heel snel een andere auto kopen/zoeken. om op je oude parkeervergunning over te schrijven.
en alvast een andere auto kopen als je wacht op de slooppremie-procedure-verloop van de oude auto kan niet, want dan zit je tijdelijk met 2 autos, en die 2e auto, de nieuwe dus, heeft geen parkeervergunning. en overschrijvenop de oude vergunning kan ook niet, want die parkeervergunning is gekoppeld aan de oude auto, die in de slooppremie-procedure zit. Snappen jullie het nog?
groet, gvz
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.11.2025 - 23:45  ·  #8
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.11.2025 - 05:10  ·  #9
Zeg dat wel, op deze manier jaag je de auto's uit de stad met de bewoners erin.
elevating
VolvoV70forum member
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 27.11.2025 - 09:46  ·  #10
Paar jaar geleden met het kopen van een huis had ik 2 belangrijke eisen: een garage en eigen parkeer gelegenheid. Iedereen verklaarde me voor gek waarom ik vooral dat zo belangrijk vond. Ik moet er nog vaak aan terug denken.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 27.11.2025 - 14:00  ·  #11
Succes daarmee in Amsterdam :D
elevating
VolvoV70forum member