Versnellingsbak problemen na oliewissel.

Springt uit achteruit.

RBI
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.10.2016 - 19:23  ·  #1
Hallo,

Ik ben vrij nieuw op dit forum, maar heb intussen al heel wat goede aanwijzingen gehad, om preventief onderhoud aan mijn Volvo uit te voeren.
Ik ben in het bezit van een Volvo S60 van 2006 met 160000 km op de teller.
De topic over versnellingsbak olie verwisselen, ja of nee, heb ik gelezen en aangezien er meer voorstanders dan tegenstanders waren om te verversen ( volgens de dealer hoeft dat niet), heb ik dit toch maar gedaan. Wel nu, de voorstanders hadden gelijk, hij schakelt een stuk soepeler en ben dus blij dat ik dit gedaan heb. Alleen nu doet zich het volgende probleem voor, hij springt regelmatig uit zijn achteruit (zowel warm als koud). Wat kan hier de oorzaak van zijn ? Zoals ik in een soortgelijke topic heb gelezen, over versnellingsbak problemen, wordt de bak bedient door kabels ( ? ). Kan het zo zijn, doordat de achteruit met de oude olie (stroever in te schakelen), nu met de nieuwe olie (wat veel soepeler gaat) er makkelijker uitspringt ? Ik stel me zo voor dat de bedieningskabel (ik weet niet precies hoe het werkt), bij de oude situatie, door het stroever schakelen wat is uitgerekt en nu met de nieuwe olie er gemakkelijk uitspringt.
Wie heeft een oplossing ? Kan ik zelf de kabels strakker zetten, of is dit een garage klusje ? Zelf heb ik wel de beschikking over een brug, dus ik kan wel onder de auto komen. Het is een heel verhaal, maar ik ben ook nieuw.
Bij voorbaat dank.
Rob. :-|
RBI
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.10.2016 - 19:54  ·  #2
Bedankt voor de reactie. Het is een 5 handbak. Er is versnellingsbak olie 75W-80 ingegaan (MFT volgens het instructieboekje).
RBI
Forumlid.
Subject:

Re: Versnellingsbak problemen na oliewissel.

· 
Posted: 06.10.2016 - 12:54  ·  #3
Bedankt voor de tip, gaan we doen. Ik laat het t.z.t. wel weten. De garage met de brug waar ik gebruik van kan maken is niet naast de deur. Ik moet er wel 100 km voor rijden en wil het combineren met een servicebeurt. Ik houd nu mijn hand op de pook, als ik hem in zijn achteruit heb geschakeld. Is natuurlijk niet de oplossing, maar hij schiet er dan niet uit.
Nogmaals bedankt.
yes996
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 06.10.2016 - 13:32  ·  #4
Volgens mij zit er onder de schakelarmen een kogel met veer die de schakelarm op zijn plek houdt wanneer hij in een bepaalde stand staat.
In Vida noemen ze dat een Ball catch.
Wellicht zit deze vast en houdt daarom de schakelarm niet meer op zijn plaats. Lijkt mij erg sterk dat er iets in je bak niet goed is. Dit moet aan het schakelmechanisme liggen.
Ik spuit zo nu en dan W40 op de schakelarmen en hun scharnierpunten om deze soepel te laten blijven lopen.
FrankK
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 06.10.2016 - 13:54  ·  #5
Met mijn versnellingsbak had ik hetzelfde probleem. De bak is gereviseerd ( gelukkig een garantie geval)
RBI
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.12.2016 - 19:53  ·  #6
Beste mensen, hier een update over de problemen met de versnellingsbak.
De olie die ik gekocht had bij een autospeciaalzaak had het juiste label en dikte. Ik denk dat er in deze olie te veel teflon verwerkt zat, want hij schakelde zeer soepel, maar sprong even zo vaak uit zijn achteruit. Ik ben naar de Volvo dealer gegaan en die hebben in eerste instantie naar de afstelling gekeken en wat bijgesteld. Hij zal er af en toe toch nog wel een keertje uitspringen werd gezegd. 2e keer de olie ververst met originele Volvo olie. Was al iets verbeterd, maar nog onvoldoende. Ik ben toen naar een revisiebedrijf voor versnellingsbakken gegaan en heb het probleem voorgelegd. Hij was het wel met mij eens, dat er in de eerste olie wel wat teflon in verwerkt kon zitten, om zo het zeer soepele schakelen te verklaren. Hij adviseerde mij om de bak af te tappen en te vullen met 1 liter wasbenzine en deze 1 uur stationair te laten draaien. Wel op eigen risico werd er aan toegevoegd, maar hij had het al vele malen met succes uitgevoerd bij verschillende bakken. Zo gezegd, zo gedaan. Totaal geen problemen ondervonden. De bak gevuld met originele Volvo versnellingsbak olie en probleem was opgelost.
Conclusie, gebruik voor dit karweitje de originele olie van Volvo (kan ook van een ander merk, als de samenstelling maar gelijk is), dit had mij veel problemen kunnen besparen. Het blijft overigens zeker de moeite waard om te verversen (volgens Volvo nooit nodig), want je krijgt er een soepel en licht schakelende bak voor terug.
Nogmaals bedankt voor jullie feetback.
yes996
Subject:

· 
Posted: 14.12.2016 - 22:41  ·  #7
Olie met teflon....apart.
Welk merk olie was dat?
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 15.12.2016 - 08:32  ·  #8

Hij adviseerde mij om de bak af te tappen en te vullen met 1 liter wasbenzine en deze 1 uur stationair te laten draaien.

Ik was tot nu in de veronderstelling dat de versnellingsbakolie bij een handbak niet zo veel doet bij stationair draaien.. Maar wellicht was opwarmen niet het directe doel?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.12.2016 - 11:40  ·  #9
Bij stationair draaien doet ie ook niet veel .

Maar de hoofdas van de bak draait wel , dat is met de koppeling niet ingedrukt , de as met tandwielen slingert de olie in de rondte , nu zit er wasbenzine in en zo spoelt ie alles schoon ,is wel zo dat de assen en tandwielen geen smering hebben , en zou je de boel belasten dan gaat het kapot .
Nu onbelast zal het niet zo een vaart lopen , maar zou het niet te vaak willen doen .
yes996
Subject:

· 
Posted: 15.12.2016 - 12:00  ·  #10
Zelf had ik er liever wat ATF ingedaan voor het spoelen, of diesel.
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 16.12.2016 - 09:35  ·  #11

Maar de hoofdas van de bak draait wel , dat is met de koppeling niet ingedrukt

Thanks!
toektoek
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 16.12.2016 - 11:30  ·  #12
Bij mijn volvo 480 een vergelijkbaar probleem gehad toen ik hem kocht.
De garage had (oa) de versnellingsbak olie gewisseld voor de verkoop. Wel olie met de juiste spec's gebruikt, maar geen volvo olie.
De bakken van de 480 zijn daar zeer gevoelig voor. Alleen volvo olie of kroon olie gebruiken.

Selected quotes for multi-quoting:   0