Misschien wat late reactie, maar evengoed ter overweging:
Krijg je de pook wel ver genoeg opzij voor de R?
Als de koppelingetjes/gewrichtjes waar de pook overheen scharniert versleten raken (dit zijn bij een S60 in ieder geval deels opgemaakt uit kunststof bussen), dan komt soms de middenconsole in de weg zitten, waardoor je simpelweg niet ver genoeg opzij komt. Het kan zijn dat de bak wat vergefelijker is als deze niet draait (m.a.w. de motor dus uit staat).
Een andere optie is mogelijk wat te weinig olie in de bak?
Ik weet niet of er sensoren hiervoor aanwezig zijn, maar volgens mij is dat niet erg gebruikelijk. Met te weinig olie in de bak kan deze ook erg hakerig gaan schakelen.
Hopelijk blijft het probleem weg, neem anders bovenstaande mee in je overwegingen.
Heb hele topic maar eens van voren doorgenomen.
Als ik het goed begrijp, lijken je klachten wel erg veel op de mijne nadat mijn druklager + koppeling vervangen was.
Alleen was het bij mij vooral de 2e versnelling. Bottom line blijft dat het schakelen moeizaam gaat, en dit bij hogere temperaturen wat minder slecht gaat, maar nogsteeds niet geweldig. (Echt lage temp al geruime tijd niet meer gezien, dus geen idee hoe erg het dan wordt, maar waarschijnlijk vrees jij met dezelfde vrezen als ik toen.
Als je verder geen aanwijzingen hebt dat de koppeling niet in orde zou zijn, en dat lijkt mij niet het geval, dan zoek ik de oorzaak in zelfde richting als bij mij: schakelmechaniek vertoont slijtage, en afstelling niet goed.
Nadat Volvospecialist een versleten onderdeeltje vervangen, en de zaak goed afgesteld had, schakelt hij weer zeer goed.
Dus ik raad je aan naar een goede Volvospecialist te gaan.