Versnellingsbakolie

Versnellingsbakolie

 
 
 
 
 
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 22:03  ·  #31
Quote door grrroovedude

Ik heb deze aangeschaft: http://www.v-parts.nl/ardeca-l…d=13271969 na overleg met Raymond van TPR.

Deze is dikker dan wat er nu in zit. Anders gewoon de Volvo specificaties checken.

De pluggen zitten behoorlijk vast, dus een wringijzer of een pijpje op je ratel is wel prettig, trouwens.



Hey Grrroove, Nu zag ik op de link van die ardeca olie die je op de vorige pagina mee stuurde dat dit een API GL5 olie is. Volgens mij zit er standaard GL4 in de M56 bak. Ik heb gelezen dat je deze niet mag combineren omdat er een reactie op kan treden tussen deze en de metalen?

Hoe ben jij tot de keuze voor deze olie gekomen?

Ik heb het vaker gelezen, maar hier even 1 van de posts die ik zo snel terug kon vinden.

One last thing on the oil: if the original Volvo oil is a GL-4 I would be damn sure /NOT/ to use a GL-5. I have not experienced this first-hand but I have read that GL-5 oil in a GL-4 box can cause bad problems, specifically relating to adverse chemical reactions between the oil and the metals.

LINK naar topic, opmerking staat bijna onderaan.
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 22:25  ·  #32
Nou, die kan bij mij ook wel op de lijst, nu het vriest kan ik merken dat smorgens de versnelling wat lastig in de achteruit gaat, maar na een paar minuten rijden is de olie heet en de bak soepel en loopt de achteruit weer soepel. Stand is 385.000.

Volgens haynes voor de 97-00 versie

Handbak: Volvo synthetic gearbox oil 97308
Automaat:Volvo synthetic gearbox oil 97337 (Dexron IIE type automatic transmission fluid)

voor de handbak leidt dat via google met dat nummer terug op 75W80 GL5.

Over de automaat zijn er dan weer verschillende type, waarbij het nog schijnt uit te maken of je een 4 of 5 traps automaat hebt.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 22:32  ·  #33
Dat heeft hij van mij.
De Ardeca olie die hij door mij heeft aanbevolen gekregen is volledig GL3-4-5 compatible.
Hij kan er dus gewoon in, en zal 100% zeker gaan schade aanbrengen en een zeer goede performance bieden, van Volvo mag er zelfs een minerale deelsyntheet in, en die zal zeker minder presteren als deze.
Bij tandwiel en hypoide overbrengingen is het zeer zinnig om uit te zoeken wat er in gaat, in extreme gevallen krijgt het pignon tandwiel de neiging om zich vast te lassen aan het kroonwiel.
Die Ardeca transmissie olie is gebouwd om zeer hoge drukken aan smeerfilm aan te kunnen die tandwieloverbrengingen moeten kunnen weerstaan.
De 75W90 is een volsyntheet die ongeveer het beste is wat je kunt krijgen op dit gebied.
Nieuwe basisolie en geen recycle spul..

TDS....
http://www.ardeca-lubricants.b…075W90.pdf
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 22:33  ·  #34
@ Kickerzz, Ik kom op onderdeel nummer 31280771 uit. Ook 75W80 maar dan een GL4

Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 22:41  ·  #35
Quote door TPR Powerflush

Dat heeft hij van mij.
De Ardeca olie die hij door mij heeft aanbevolen gekregen is volledig GL3-4-5 compatible.
Hij kan er dus gewoon in, en zal 100% zeker gaan schade aanbrengen en een zeer goede performance bieden, van Volvo mag er zelfs een minerale deelsyntheet in, en die zal zeker minder presteren als deze.
Bij tandwiel en hypoide overbrengingen is het zeer zinnig om uit te zoeken wat er in gaat, in extreme gevallen krijgt het pignon tandwiel de neiging om zich vast te lassen aan het kroonwiel.
Die Ardeca transmissie olie is gebouwd om zeer hoge drukken aan smeerfilm aan te kunnen die tandwieloverbrengingen moeten kunnen weerstaan.
De 75W90 is een volsyntheet die ongeveer het beste is wat je kunt krijgen op dit gebied.
Nieuwe basisolie en geen recycle spul..

TDS....
http://www.ardeca-lubricants.b…075W90.pdf


Ok duidelijk verhaal. Heb jij dan ook ervaring met Tri star lube? Zag er vandaag voor het eerst wat van. Lijkt me voor bij de bak olie wel interessant.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 22:55  ·  #36
Tjsa, daar kun je heel lang over discussieren, vroeger had je ook slick50, ook zoiets. Als het echt werkt waarom zit het dan niet in de basisolie? En meestal wordt het niet preventief gebruikt, maar op het moment dat er al beginnende (lager)schade is, en in hoeverre is dat dan nog een redmiddel, of is het einde dan in zicht en loopt het alsnog aan puin.
Ik nijg naar 'leuk bedacht maar niet voor mij'. Maar uiteraard is iedereen vrij om hier over te denken wat hij wil.
carlo01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 23:19  ·  #37
Even nog een vraagje hierover: volgens enkele kenners zou het zeer aan te raden zijn om de bak te spoelen, dit houdt dus in dat met nieuwe olie net zolang moet worden gepompt tot alle "oude'olie uit de bak is. Duidelijk lijkt mij, maar dan is de vraag, hoeveel van die nieuwe olie (liters) moet ik kopen om uiteindelijk oude te vernieuwen en te spoelen, want dat ga je dus niet redden met 2,1 liter?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 16.02.2015 - 23:42  ·  #38
Ik voeg altijd mos2 toe bij een dergelijke bak/cardan.
Google daar maar eens op.

Het doorpompen van een bak is geen makkelijke opgave, het is moeilijk om er bij te komen om te vullen, en moeilijk te knijpen in een vette flacon.
Ik denk dat drainen van een bak al heel veel winst heeft na het vullen met nieuwe verse high performance olie.
Miin 740 had er na 25 jaar nog de eerste olie in de handbak, kon amper nog in 1 komen bij stoplichten.
nieuwe olie er in.... schakelen als een nieuwe....
dus... vul maar in.....


.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 17.02.2015 - 07:55  ·  #39
En daarom kom ik zo naar je toe ;-)

Tot straks!
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 17.02.2015 - 11:25  ·  #40
Quote door grrroovedude

@Edward: ik zag m in de folder. Lijkt mij niet heel erg handig, want je moet naast de olietuiten ook nog in de gaten houden dat de accuklemmen vastzitten en de pomp niet droogloopt.


En regelmatig heen en weer lopen met de accu achterin :D
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 17.02.2015 - 11:50  ·  #41
Haha nog niet eens aan gedacht. Is wel een fijn pompje als je olie uit de motor van je boot moet pompen oid.

@FrankyB. Hij voldoet aan gl3, gl4 en gl5. Zie fles/technical data sheet bij ardeca.
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 17.02.2015 - 13:01  ·  #42
Bedankt nog voor je reply Martin, Raymond had het ook al uitgelegd, ben nog even aan het kijken naar een eventuele toevoeging. Binnenkort maar eens mee aan de slag :thumb:
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 17.02.2015 - 13:07  ·  #43
edit: Links bijgwerkt.

Quote door Franky B

@ Kickerzz, Ik kom op onderdeel nummer 31280771 uit. Ook 75W80 maar dan een GL4


Deze zeg GL-4
Deze zegt GL-5

Na een artikel over de verschillen van GL-4 en GL-5 te hebben gelezen ben ik wel overtuigd dat daar degelijk verschil tussen bestaat en zoals het artikel ook verteld zijn er veel fabrikanten die GL-5 als een extended versie van GL-4 te zien, hoewel dat niet helemaal waar is (qua GL waarde wel, maar er treden vervolgens andere problemen op).
Interessant artikel daarover.

Volvo zelf zegt inderdaad onderdeelnummer 31280771. Dus ik denk dat je juist zit met de opmerking dat GL-4 de juiste olie zal zijn. Al kennen zij praktisch maar 1 type olie voor alle auto's als je die lijst ziet, maar misschien heeft dat te maken met de type versnellingsbakken die volvo maakt.
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 17.02.2015 - 13:32  ·  #44
euhm.. De links werken niet?! Alleen die van het onderdeel nummer blijkbaar... Was wel even benieuwd naar dat artikel.
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Versnellingsbakolie

 · 
Posted: 17.02.2015 - 13:56  ·  #45
Quote door Waltersan

Tjsa, daar kun je heel lang over discussieren, vroeger had je ook slick50, ook zoiets. Als het echt werkt waarom zit het dan niet in de basisolie? En meestal wordt het niet preventief gebruikt, maar op het moment dat er al beginnende (lager)schade is, en in hoeverre is dat dan nog een redmiddel, of is het einde dan in zicht en loopt het alsnog aan puin.
Ik nijg naar 'leuk bedacht maar niet voor mij'. Maar uiteraard is iedereen vrij om hier over te denken wat hij wil.


Zelf heb ik geen problemen met de versnellingsbak. Enige is dat bij erg koud weer deze wat moeilijk in de 1ste versnelling gaat. Het is meer een voorzorg omdat ik nog lang met de auto wil doen, en aangezien je de bakolie niet erg vaak ververst wil ik het liever in 1x goed doen. Dacht dat een toevoeging dan vast geen kwaad kon.

Zelf heb ik wel goede ervaringen met "toevoegingen" heb regelmatig de verschillende producten van Forte gebruikt. Buiten dat gooi ook af en toe ook een busje injector cleaner in de tank.

Je hebt natuurlijk ook de paardenmiddelen, eerder spoelde ik met ATF ipv Forte. Remolie kan je ook een boel mee. Daarnaast bestaat injector cleaner ook voor een groot deel uit petroleum. Gewoon kraanwater kan je ook gebruiken ipv bijv Seafoam.

Maar het is inderdaad wat je zegt, je kan eindeloos over dit soort dingen discussieren. Je zal altijd voor- en tegen standers hebben. Ik ben, zoals je kan lezen... voor! :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0