Verstoord aanzuiggeluid (?)

 
 
 
 
 
60-serie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 59
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Verstoord aanzuiggeluid (?)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 22:33  ·  #1
Allen,

Bijgevoegd een opgenomen geluid van m'n motor, wat mij een beetje als slecht aanzuiggeluid in de oren klinkt. Naarmate het toerental toeneemt wordt het (veel) luider, vanaf circa 1800 tpm. Bij een koude motor klinkt het ook, maar stukken minder.

Ik had de ijdele hoop dat het wellicht met verstopte filters te maken had, maar zoals gezegd na het vervangen daarvan klinkt het nog steeds. De condensor is zeker aan vervanging toe - maar dat was 'ie al. Voorheen klonk het probleem niet.

Enig idee wat dit geluid veroorzaakt? Het klinkt niet bepaald gezond. Alvast bedankt voor het meedenken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Verstoord aanzuiggeluid (?)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 07:04  ·  #2
Buiten een hoop gerammel en getik (kleppen ?) klinkt het mij als een turbo die moeite heeft rond te gaan .....
60-serie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 59
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Verstoord aanzuiggeluid (?)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 20:38  ·  #3
Dat idee had ik ook al, omdat het rond dat toerental duidelijk hoorbaar wordt. Zou een leuk geintje zijn. Zijn er veel verschillende foutcodes cq. is het gemakkelijk checken wanneer een turbo niet goed werkt? Of is het vaak trial & error?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Verstoord aanzuiggeluid (?)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 22:40  ·  #4
Mijn gedachte is dat ik bij een turbo-probleem vooral niet te veel zou uitproberen.

Je kunt de ingaande luchtslang (vanaf het luchtfilter) loshalen van de turbo. Dan kun je bij de rotor.
Deze moet heel soepel kunnen draaien en mag daarbij geen geluid maken.
Daarnaast kun je de speling voelen. In de lengte-richting van de as mag de as geen speling hebben. zijwaarts (tov de lengte richting) mag het een heeeeel klein beetje speling hebben.

edit: aangepast op aangeven van V70R^2 (stond verkeerdom)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Verstoord aanzuiggeluid (?)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 23:06  ·  #5
In lengte richting neem ik aan dat je axiaal bedoeld, daar mag juist geen speling op zijn, radiaal wel een beetje want dat wordt met olie onder druk gevuld en "verdwijnt" dan.

Klinkt inderdaad als een enorme weerstand, kan een hoop zijn, bijv. een losgerammelde kat. zorgt ook voor een zodanige backpressure dat de turbo niet meer spoelen gaat.

Eigenlijk is het te lastig via dit filmpje beoordelen wat het is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0