Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 23.07.2020 - 12:35  ·  #151
Bedankt Casper. Moeten die scharnierpunten niet ook gesmeerd worden dan? Beide voorruiten van mijn P3 lopen nogal stroef en gaan vaak weer terug naar beneden. Ik weet dat dat te verhelpen is door initialiseren, maar vroeg me af of ik daar iets aan zou moeten doen, mijn P3 is intussen ook 12 jaar oud.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 23.07.2020 - 13:24  ·  #152
Dat is goed om te weten ;-)

Thanks!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 23.07.2020 - 14:48  ·  #153
Quote door Bolbo

Bedankt Casper. Moeten die scharnierpunten niet ook gesmeerd worden dan? Beide voorruiten van mijn P3 lopen nogal stroef en gaan vaak weer terug naar beneden. Ik weet dat dat te verhelpen is door initialiseren, maar vroeg me af of ik daar iets aan zou moeten doen, mijn P3 is intussen ook 12 jaar oud.

Durf ik niet te zeggen.

Doordat de ruit speling kan krijgen in de geleiders kunnen de 2 "armen" krom gaan of daardoor moeite hebben met de ruit omhoog te duwen. Weet alleen niet precies of de speling dan bij de motor zit of in de geleiderail. Ook dit mechanisme is niet geheel probleemloos naar mate het ouder wordt helaas.

Wanneer je het deurpaneel los haalt kijk je tegen een grote metalen plaat aan. Als je het raam halverwege zet kun je door de 2 openingen het raam loshalen van de plaat. De plaat is 1 met het raammechaniek. Zie ook de foto's in de volgende links ter verduidelijking.

https://www.onderdelenlijn.nl/…/2667-v70-(bw)/onderdeel/raammechaniek-4deurs-links-voor/onderdeelid/7811392/
https://www.onderdelenlijn.nl/…/2667-v70-(bw)/onderdeel/raammechaniek-4deurs-links-voor/onderdeelid/4176293/

(Voor de linkjes te openen even copy paste doen, anders pakt hij de link niet)
pdons
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: weesp
Berichten: 46
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 24.07.2020 - 08:44  ·  #154
Quote door Bolbo

Wit vet (white grease) wordt doorgaans gebruikt voor toepassingen met plastic, dat zit bijv ook in de achterruitenwissermotor. Ik heb bij een bestelling bij Autodoc of Motointegrator eens een spuitbus wit vet met teflon besteld. Dat zou ik er rustig op spuiten.


Ligt inmiddels in de kofferbak, nu nog wachten tot de zon weer schijnt... Thanks!
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 25.07.2020 - 01:01  ·  #155
Zuurvrije vaseline blijft iets beter zitten dan white grease.
Wanneer een ruit slecht schuift kunnen de armen krom zijn, waar het kan ook zijn dat ze aan de onderzijde op de verkeerde plaats geklemd zitten. (gold in ieder geval voor mijn 2e Ford) De ruit komt dan een beetje schuin in de sponning, waardoor de punt zich in de sponning probeert te boren ipv soepel door de rubbers te glijden.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 14:23  ·  #156
Bijna zeker dat de glijblokjes van de S60 ook versleten zijn, maar toch even dit: Ik kan alle 4 de ramen (als ik ze even een stukje openzet) met de hand plusminus een cm op en neer bewegen met de hand. Dus ook de achterramen, en dat vind ik een beetje vreemd omdat die, in vergelijk met de voorramen, veel minder gebruikt worden. Iemand die een verklaring en/of hetzelfde heeft?
pdons
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: weesp
Berichten: 46
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 14:29  ·  #157
Heb gisteren van beide voorportieren de blokjes vervangen. De ramen kan ik nog steeds met de hand een beetje heen en weer wiebelen en lijkt nog steeds of ze tijdens het glijden een beetje verspringen om het zo maar even te zeggen. Voelt verder wel stevig aan...
themikes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 67
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 15:04  ·  #158
Zojuist de glijders van de voor portieren vervangen. Prima klusje om zelf te doen.
Toen ik 1 glijder los klikte brak de andere af en viel het raam naar beneden. Gelukkig bleef het glas heel, maar wees hier dus op bedacht. Het makkelijkste is als je een 2e persoon de ruit (uit voorzorg) vast houdt. Als het raam naar beneden valt, zorg dan dat je hem terug in de gleuf van het glas plaatst!!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 15:31  ·  #159
Dit is te voorkomen door de ruit vast te plakken aan de sponning met een of 2 strips tape. Als je geen tape op de carrosserie wilt kan je bijv een halve meter tape pakken, en dan een stuk van 30cm en die midden op de lange strip plakken (plakkende kant tegen elkaar) en dan plakt hij in het midden niet aan je deur of rubber vast. Dan met het niet plakkende deel over de bovenrand van de deur vastplakken aan beide zijden van de ruit.
themikes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 67
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 15:57  ·  #160
Dat zou inderdaad ook nog kunnen.

Voordat ik de glijders verving, ging het raam niet automatisch dicht. Als het raam dan helemaal boven was, ging hij vanzelf weer naar beneden. Alsof er iets tussen zat. Na vervaging van de glijders had ik gehoopt dat dit verholpen zou zijn. Maar helaas.. hoe komt dit?
Nu moet ik het raam stukje voor stukje zachtjes omhoog doen om te voorkomen dat hij automatisch weer naar beneden gaat.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 16:22  ·  #161
Je zou ze opnieuw kunnen cilibreren via Vida. Of je door drivers module kunnen resetten. Kijken of hij het weer oppakt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 16:26  ·  #162
themikes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 67
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 26.07.2020 - 16:42  ·  #163
Bedankt. Ik ga hem proberen te resetten.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 22.01.2021 - 21:10  ·  #164
Van wat ik altijd begrepen heb zitten er in de achterdeuren geen glijblokjes.
Nou is het zo dat sinds vandaag het raam aan de linkerkant (van de achterdeur dus) wel omlaag gaat, maar daarmee ook kantelt waardoor vervolgens het raam niet meer dichtgaat. Het motortje doet het wel gewoon. Als ik het raam vastpak kan ik m zonder kracht naar weer rechtzetten (vanaf buiten de auto tegen de klok in kantelen) en dan gaat de ruit gewoon weer omhoog. Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
KoenBr
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 36
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 08.02.2021 - 10:12  ·  #165
Quote door joriz

Van wat ik altijd begrepen heb zitten er in de achterdeuren geen glijblokjes.
Nou is het zo dat sinds vandaag het raam aan de linkerkant (van de achterdeur dus) wel omlaag gaat, maar daarmee ook kantelt waardoor vervolgens het raam niet meer dichtgaat. Het motortje doet het wel gewoon. Als ik het raam vastpak kan ik m zonder kracht naar weer rechtzetten (vanaf buiten de auto tegen de klok in kantelen) en dan gaat de ruit gewoon weer omhoog. Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

De oorzaak ken ik helaas niet maar mijn auto heeft deze kwaal ook dus ben benieuwd of iemand hier meer over weet..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0