Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 
 
 
 
 
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 09.02.2021 - 13:01  ·  #166
Quote door themikes

Zojuist de glijders van de voor portieren vervangen. Prima klusje om zelf te doen.
Toen ik 1 glijder los klikte brak de andere af en viel het raam naar beneden. Gelukkig bleef het glas heel, maar wees hier dus op bedacht. Het makkelijkste is als je een 2e persoon de ruit (uit voorzorg) vast houdt. Als het raam naar beneden valt, zorg dan dat je hem terug in de gleuf van het glas plaatst!!


zo heb ik t gedaan: ruit in de juiste stand met een stuk ductape over de deur heen vast zetten. Je plakt de ductape aan de binnen en buitenzijde van de ruit. Kan zo geen kant meer op en je hebt geen buurman nodig!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 09.02.2021 - 15:37  ·  #167
En als je bang bent voor lijmresten op je lak en rubbers enzo, neem dan een twee stukken tape, eentje lang genoeg om het raam vast te plakken zoals Bert West2 omschrijft, en 1 korter stuk wat je middenop het andere deel plakt (plakkanten tegen elkaar) zodat je een dubbellaags stuk tape overhoudt waarvan alleen de uiteinden plakken, die plak je op de ruit en evt lijmresten zijn daar makkelijk weer af te poetsen.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 14.02.2021 - 19:15  ·  #168
Kan je de originele ook online kopen? Ik vind het naar de dealer gaan een hoop tijd kosten. Daarnaast heb ik een aversie voor de mensen die daar staan (Niham), niks op voorraad en vreselijk onbehulpzaam. Als ik op het nummer 3509416 zoek vind ik alleen die van Febi of huismerken. Mijn voorportieren rammelen nu zo vreselijk dat ik de deurpanelen er toch een keer af wil halen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 14.02.2021 - 20:26  ·  #169
Ik heb de originele op voorraad. Kan ze wel in een envelop doen. Heb er 2 op voorraad, maar kan bij bestellen uiteraard.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 14.02.2021 - 20:29  ·  #170
Ik zou er graag 4 bestellen dan. Zal je een PB sturen.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 14.02.2021 - 21:24  ·  #171
Kun je dan meteen beter alle 8 vervangen (4 deuren) en welke vet/smeermiddel wordt dan aangeraden?
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 14.02.2021 - 23:24  ·  #172
Misschien beter, lees meestal alleen over de voorportieren?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 15.02.2021 - 09:40  ·  #173
Ik heb alleen die in de voorportieren vervangen. Het gebruik vd achterramen ten opzichte van de voorramen is erg groot. Misschien dat het kunstof broos word vd achteramen, maar daar zag ik geen bewijs van.
Ondanks dat ik de blokjes netjes vervangen heb, kantelen beide voorramen nog steeds met openen en dichtdoen, en de linker stopt en gaat regelmatig nog steeds terug naar beneden zonder dat dat de bedoeling is. Ook al meerdere keren opnieuw gekalibreerd, maar helaas.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 15.02.2021 - 13:24  ·  #174
Heb je de profielen waar de blokjes in glijden wel goed gesmeerd? Een vet gebruiken wat met plastic samengaat, bijv. White Grease of iets op siliconenbasis.
Ook kan het zijn dat er andere delen van het mechanisme stroef lopen (kabel of tandwiel, ik weet niet goed hoe het in elkaar zit) waardoor de grenswaarde voor weerstand wordt overschreden, de veiligheidsfunctie intreedt en het raam weer naar beneden gaat. Wellicht is er iets verbogen, loopt het aan of moet het gesmeerd worden, of het motortje is zwak geworden (kan ook gebrek aan interne smering hebben wellicht? - net zoiets als met het tankklepmotortje)
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 15.02.2021 - 14:11  ·  #175
De geleiders heb ik inderdaad goed gesmeerd. Het raam gaat tot ongeveer 5cm na dicht, en regelmatig (niet altijd) weer naar beneden.
Verder heb ik er niet naar (kunnen) kijken, je kan er nauwelijks bij, laat staan iets zien.

Ik laat het maar zo, tis niet anders. Verder is het een superfijne auto :-)
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 20.02.2021 - 20:56  ·  #176
Bij mij bleek de passagierskant al een keer gedaan, de hele deur lag ook vol met glas. Ruim een uur bezig geweest met het glas te verwijderen. Omdat ik de blokjes toch had, ook aan deze kant de blokjes vervangen. Aan de bestuurderszijde was het nog niet gebeurd, en bleek het geen overbodige luxe. Echter ik trok de blanke lak eraf met de tape :'( , toen ik klaar was

Links nieuw, rechts al afgebroken:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 21.02.2021 - 10:47  ·  #177
Met die rechter was je inderdaad net op tijd.
Daar heb je voorlopig geen omkijken meer naar.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vervang op tijd de preventief glijblokjes in de voordeur ruiten

 · 
Posted: 23.05.2021 - 14:34  ·  #178
Uitstekend initiatief van de TS, dit soort postjes maakt het forum waardevol.

Een kapotte portieruit is gezien de kosten een traumatische ervaring. Ik hoop er voor gespaard te blijven.
coen68
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

glijblokjes bij de V70 classic

 · 
Posted: 04.08.2021 - 09:15  ·  #179
Goedemorgen, zitten worstelen met vervangen van de glijblokjes gisteren. Ik moet beide glij blokken vervangen van het raam mechanisme rechts voor. De rechter ging makkelijk, via het gat rechts boven als je het deurpaneel weg hebt gehaald. De linker zou denk ik via het gat links onderin moeten. Ik kom hier nauwelijks bij. Het oude glijblokje zit vast in de geleider en krijg ik niet los. Je moet met je hand er in en het zit ver weg. Laat staan dat ik daarna een nieuwe kan monteren.
Is er een andere manier, bv door de metalen plaat weg te halen waar het motortje op zit gemonteerd? Zie middelste pijl. (als afbeelding toevoegen lukt)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
coen68
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

glijblokjes bij de V70 classic

 · 
Posted: 04.08.2021 - 15:05  ·  #180
Voor de duidelijkheid, gaat om een V70 classic,
 
Selected quotes for multi-quoting:   0