Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999 - [+ oplossing!]

 
 
 
 
 
Ronald74
 
Avatar
 
Subject:

Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999 - [+ oplossing!]

 · 
Posted: 16.02.2013 - 11:16  ·  #1
Hallo,

De lampjes van het bedieningspaneel van de airco mijn V70 bj '99 zijn kapot.
Ik wil deze vervangen, maar het lukt mij (met 2 linker handen) niet
om het bedieningspaneel te demonteren.
De radio/cd kan er gelukkig makkelijk uit, maar daarna?
Heeft iemand een tip hoe ik het bedieningspaneel eruit kan krijgen ?

Groeten,

Ronald
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 16.02.2013 - 14:20  ·  #2
Volgens mij moet je eerst de ventilator openingen erboven verwijderen zodat je de schroeven daar los kan draaien?

Correct me if I'm wrong.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 16.02.2013 - 17:16  ·  #3
Quote door Ronald74

Hallo,

De lampjes van het bedieningspaneel van de airco mijn V70 bj '99 zijn kapot.
Ik wil deze vervangen, maar het lukt mij (met 2 linker handen) niet
om het bedieningspaneel te demonteren.
De radio/cd kan er gelukkig makkelijk uit, maar daarna?
Heeft iemand een tip hoe ik het bedieningspaneel eruit kan krijgen ?

Groeten,

Ronald


radio eruit halen en dan achterkant van het kachelpaneel duwen dan komt alles eruit,het complete paneel.

groet.
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 16.02.2013 - 19:20  ·  #4
Kijk... van onderaf en bovenaf :)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 16.02.2013 - 21:11  ·  #5
De V70 Classic is een ge-update 850 (sorry voor de omschrijving).
Die lampjes gaan inderdaad regelmatig stuk, zijn dan "op".
Bij mijn 850 haalde ik het airco bedieningspaneel eruit m.b.v. 1 of 2 brede plamuurmessen.
Je plaats dit tussen het paneel en het dashboard (de rand om het paneel). Daarna duw je stukje bij beetje het paneel (is een kastje) naar buiten, eerst boven een stukje, dan onder eeen stukje, dan weer boven enz. tot dat het er ver genoeg uit is en je dit eruit kunt trekken.
Vervang ineens alle lampjes, wel zo makkelijk.
Succes
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 17.02.2013 - 00:09  ·  #6
Ik kon destijds bij m'n V70 na het eruit halen van m'n radio het ECC paneel en zo uit duwen van achteren.

LET OP: Nadat je originele radio van de stroom is geweest vraagt hij om een code, zorg dat je die bij de hand hebt.
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 17.02.2013 - 09:23  ·  #7
Quote door patrickkoning

LET OP: Nadat je originele radio van de stroom is geweest vraagt hij om een code, zorg dat je die bij de hand hebt.


Waarom zou je de stroom van de radio halen? Even een doekje over je middenconsole en laat de radio voorzichtig 'hangen'.

Denk wel aan je vingers als je duwt. Dat ding komt in 1x en dan heb je al snel je handen kapot tegen al het scherpe kunstof aan de binnen/achterkant van je dashboard. Ik spreek helaas uit meedere malen ervaring :o
Ronald74
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 18.02.2013 - 21:33  ·  #8
Quote door ProVolvo

De V70 Classic is een ge-update 850 (sorry voor de omschrijving).
Die lampjes gaan inderdaad regelmatig stuk, zijn dan "op".
Bij mijn 850 haalde ik het airco bedieningspaneel eruit m.b.v. 1 of 2 brede plamuurmessen.
Je plaats dit tussen het paneel en het dashboard (de rand om het paneel). Daarna duw je stukje bij beetje het paneel (is een kastje) naar buiten, eerst boven een stukje, dan onder eeen stukje, dan weer boven enz. tot dat het er ver genoeg uit is en je dit eruit kunt trekken.
Vervang ineens alle lampjes, wel zo makkelijk.
Succes


Tijdens het "inwendig onderzoek" (na het verwijderen van de radio) ontdekte ik dat er aan de beide draaiknoppen van de kachel aan de achterkant kabeltjes vast zitten. Die kabeltjes lopen links en rechts aan de zijkant van de middenconsole naar beneden weg.
Moeten die kabeltjes eerst gedemonteerd worden, voordat je het paneeltje eruit haalt?

Ik heb al geprobeerd om het paneeltje er vanaf de achterkant uit de drukken, maar hij zit muurvast. Kreeg het idee dat ik een olifant door een sleutelgat zat te persen.
Zitten er soms "nokjes" aan het paneeltjes die ergens achter klemmen?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 18.02.2013 - 22:58  ·  #9
Quote door Ronald74

Quote door ProVolvo

De V70 Classic is een ge-update 850 (sorry voor de omschrijving).
Die lampjes gaan inderdaad regelmatig stuk, zijn dan "op".
Bij mijn 850 haalde ik het airco bedieningspaneel eruit m.b.v. 1 of 2 brede plamuurmessen.
Je plaats dit aan de voorkant tussen het paneel en het dashboard (de rand om het paneel). Daarna duw je stukje bij beetje het paneel (is een kastje) naar buiten, eerst boven een stukje, dan onder eeen stukje, dan weer boven enz. tot dat het er ver genoeg uit is en je dit eruit kunt trekken.
Vervang ineens alle lampjes, wel zo makkelijk.
Succes


Tijdens het "inwendig onderzoek" (na het verwijderen van de radio) ontdekte ik dat er aan de beide draaiknoppen van de kachel aan de achterkant kabeltjes vast zitten. Die kabeltjes lopen links en rechts aan de zijkant van de middenconsole naar beneden weg.
Moeten die kabeltjes eerst gedemonteerd worden, voordat je het paneeltje eruit haalt?

Ik heb al geprobeerd om het paneeltje er vanaf de achterkant uit de drukken, maar hij zit muurvast. Kreeg het idee dat ik een olifant door een sleutelgat zat te persen.
Zitten er soms "nokjes" aan het paneeltjes die ergens achter klemmen?


Bij een 850 zitten er geen nokjes of iets dergelijks, hoe dat bij een V70 Classic is weet ik niet.
Bij een 850 is het een kwestie van voldoende kracht gebruiken want het paneeltje zit behoorlijk strak in de behuizing zodat dit tijdens het rijden er niet uit kan vallen. Wel gelijkmatig eruit halen, dus zowel links als rechts kracht zetten anders lukt het niet. Ik maakte i.d.d. de stekkerverbindingen los NA het demonteren van het paneeltje, daarna moet je zover ik weet nog 4 schroefjes aan de achterkant losdraaien om de lampjes te kunnen vervangen.
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Vervangen lampjes bedieningspaneel airco V70 bj. 1999

 · 
Posted: 19.02.2013 - 08:26  ·  #10
Quote

Bij een 850 zitten er geen nokjes of iets dergelijks, hoe dat bij een V70 Classic is weet ik niet.


Bij de x70 classic is dit hetzelfde. Maar ze kunnen ooit verschrikkelijk klemmen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0