Vervangen van Four-C dempers voor normale dempers

Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Vervangen van Four-C dempers voor normale dempers

· 
Posted: 12.07.2018 - 21:20  ·  #1
Vanwege een niet redelijkerwijs oplosbaar probleem in het Four-C systeem besloten om de Four-C dempers te vervangen voor 'normale' dempers, in dit geval Bilstein B8 dempers. Ik had reeds Eibach Pro-Kit veren, dus samen is dit een Bilstein B12 onderstel.

Wanneer je een Four-C demper vervangt voor een normale demper krijg je een foutmelding in je display en je verlichting gaat in de laagste stand staan. Dit komt omdat de computer de Four-C demper niet meer 'ziet'. Elke Four-C demper heeft een sensor onderin zitten. Hij zit dus met een draadje aangesloten. Zodra je het draadje loskoppelt krijg je de foutmelding en gaat je verlichting in de laagste stand staan.
Zo'n sensor is niet meer dan een variabele weerstand, echter kun je deze weerstand niet los kopen of simuleren. Als je dus normale dempers onder de auto wilt, zul je de oorspronkelijke sensoren aangesloten moeten houden.

Vanwege het probleem met mijn Four-C systeem had ik als eerste stap de 240k oude dempers vervangen door nieuwe. De oude bewaarde ik maar even, 'voor de zekerheid'. Dat kwam later goed van pas. Uit de oude dempers heb ik de sensoren gehaald. De sensoren heb ik respectievelijk onder de motorkap en op het achterste subframe opgeborgen. Uiteraard heb ik ze gewoon aangesloten op de daarvoor bestemde stekkers. Dit werkt. De Four-C computer (SUM) denkt dat de dempers gewoon aangesloten zijn en geeft geen foutmelding en ook de automatische hoogteverstelling van de verlichting werkt normaal.

Hieronder een kleine how-to over het verwijderen van de sensoren.

Benodigd gereedschap:
- VEILIGHEIDSBRIL EN GEHOORBESCHERMING
- Katoenen kleding en veiligheidsschoenen
- slijptol met enkele doorslijpschijven
- bankschroef
- afbraamschijf/schuurpapier (voor de afwerking)

Zie hier een Four-C demper van de voorzijde. De sensor zit onderin, waar de draad de demper binnen gaat. Er zit wel olie in de demper, dit moet je als eerste verwijderen. Allereerst de demper in z'n geheel:

Maak nu met de slijptol een kleine opening bovenin de demper. Zorg dat de bovenkant van de demper wat hoger ligt dan de onderkant, zodat de olie tijdens het slijpen onderin blijft zitten.

Houd de demper dan op z'n kop boven een olie opvangbakje. Door de zuiger in en uit te bewegen krijg je vrijwel alle olie eruit.
Slijp hierna het onderste deel van de demper los. Alleen de buitenste rand doorslijpen.

Als je het onderste deel er nu af pakt (wel even laten afkoelen, het is nogal warm na het slijpen) en er in kijkt zie je op de bodem de sensor zitten.

Zet nu het onderste deel in de bankschroef en slijp hem in de lengterichting open. Daarna overdwars naar de andere kant, dan de andere kant in de lengterichting openslijpen.

Dan houd je dit over, de sensor is nu goed te zien.

Nu las ik elders op het www (voor zover je daar info kunt vinden, deze acties worden niet zo vaak gedaan) dat je de sensor eruit kon schroeven door de buitenkant (van de demper) in de bankschroef te zetten en dan de binnenkant met een tang los te draaien. Dat is mij duidelijk niet gelukt en uit veiligheidsoverwegingen heb ik het verder ook niet geprobeerd. Ik had geen reserve, dus het moest in één keer goed gaan.

Dus besloten om het deel van de demper, wat om de sensor zit, zo klein mogelijk te maken. Het kan nog kleiner, maar hoe dichter je op de sensor komt, hoe gevaarlijker het wordt (uitschieten, een slijptol is nou eenmaal geen precisie-instrument) en ik wist ook niet hoe de sensor zou reageren op de hitte die vrijkomt bij het slijpen.

Als laatste de sensor of de behuizing ervan nog wat netter afgewerkt.

De sensor heb ik onder de motorkap gelegd. Stekker aangesloten en geen storingen :) Aan de bestuurderszijde heb ik de sensor onder de afdekkap tussen de koplamp en zekeringkast geplaatst. Daar is een zee van ruimte bij een T5/R. Bij een 2.5T of D5 heb je daar het luchtfilter zitten, dus zul je iets anders moeten zoeken.
Aan de passagierszijde heb ik de sensor onder/achter de behuizing van de ECM/TCM gelegd.
Op de Four-C dempers zit ook een acceleratiesensor geschroefd. Deze kun je met enige creativiteit overzetten op de nieuwe non-Four-C dempers, maar ik heb ze bij de verwijderde sensoren gelegd, onder de motorkap.

Toen dit goed werkte de nieuwe Four-C dempers vervangen door de Bilstein dempers.

Achterzijde;
Afbeeldingen horen bij de achterdempers op voorwielaangedreven auto's. De achterdempers voor AWD auto's zien er anders uit.

De achterdempers.

Het blokje langs de onderzijde van de demper is de behuizing van de sensor. Het blokje moet er dus vanaf geslepen worden. Allereerst een opening gemaakt om de olie te verwijderen. Helaas geen foto van, maar op de volgende foto is wel te zien waar de vloeistof eruit is gelopen. Opening gewoon bovenaan, net als bij de dempers aan de voorzijde. Daarna de demper net boven het blokje doorgeslepen.

Daarna alles van de demper van het blokje afgeslepen. Helaas geen foto van, maar het spreekt redelijk voor zich. Wat overblijft is het huis waar de sensor in zit.

Je zou nu net als bij de voorste dempers de sensoren zo 'kaal' mogelijk kunnen slijpen, maar bij de achteras worden ze wel blootgesteld aan de weersinvloeden, water, zand, vuil etc. Daarom heb ik ervoor gekozen om het huis gewoon heel te houden, ook nog eens praktischer bij het wegwerken.

Dan de nieuwe Four-C achterdempers vervangen voor de nieuwe Bilstein dempers.

De sensoren wegwerken vraagt wat inzicht en creativiteit. Ik ben er eerst maar eens onder gaan liggen en gewoon kijken. Waar is ruimte, hoe kwetsbaar is de plek voor vuil/water, kan ik de sensor veilig bevestigen, wat is de kans dat de sensor los komt? Uiteindelijk een - volgens mij - hele mooie plek gevonden. Aan de bovenkant van het subframe, vlak voor de bevestiging van de draagarm, zit een hol, lager liggend deel. Hier past de behuizing van de sensor heel mooi in. Een plek waar nauwelijks vuil komt. Er zit een mooi afwateringsgat, dus water stroomt ook mooi weg. Perfect! Vastzetten met een paar tie-wraps en bekabeling strak wegwerken naar boven, waar de stekker zit. De bevestiging is aan beide zijden gelijk.

In feite heb je de Four-C computer nu gefopt. Die denkt namelijk dat de Four-C dempers nog gewoon aangesloten zijn.
Volgende stap voor mij is om het hele Four-C systeem te verwijderen. Computer, sensoren, etc. Daarna Four-C uitprogrammeren. Grootste uitdaging is om de aansturing van de automatische hoogteverstelling van de lampen te verplaatsen van de Four-C computer naar de CEM. Dus uitvogelen welke draden op de Four-C computer daarvoor verantwoordelijk zijn en op welke positie's op de CEM de draden dan moeten komen. Best tricky, want wederom is hier dus vrijwel niets over te vinden op het www...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Vervangen van Four-C dempers voor normale dempers

· 
Posted: 12.07.2018 - 21:54  ·  #2
Heeft Erich (ETS) hier geen oplossing voor ?
Lijkt mij dat je dit ook softwarematig kunt oplossen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.07.2018 - 22:03  ·  #3
Het uitprogrammeren is geen probleem, ik weet dat in ieder geval VolvoTune dat kan. De bedrading omleggen is iets lastiger, maar vooral omdat vooralsnog niemand weet hoe dat moet, welke draden, wat moet er nog meer gebeuren etc.
Ik moet me er dus echt in gaan verdiepen. Bijkomend probleem is dat er van de SUM (Four-C computer) alleen een bedradingsschema is voor de R-modellen, en die penbezetting is anders dan van de non-R modellen. VolvoCesky kan mij denk ik wel verder helpen, als ik er (in m'n hoofd) aan toe ben ga ik hem eens benaderen.
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 12.07.2018 - 23:42  ·  #4
Ik heb hier wel eens vaker over gelezen, met name vanuit de VS. Vroeg me zelf altijd af of dit in NL geen problemen zou geven bij apk? Niet dat t kwaad kam natuurlijk, maar die apk regels begrijp ik ook niet altijd.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 13.07.2018 - 06:48  ·  #5
Geen problemen bij apk.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2018 - 07:25  ·  #6
Ik heb zelf van mijn oude T5 nog een komplete gebruikte set 4c dempers liggen. Ooit gelezen dat er een Pools bedrijf is dat die dingen kan reviseren,dus bewaard. Maar nooit verder mee gegaan...

Overigens RESPECT voor je aanpak Doeke!
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 13.07.2018 - 09:03  ·  #7
Ai, wat een operatie joh... inderdaad, respect en ik blijf ‘t volgen!
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.07.2018 - 19:56  ·  #8
Je zou bijna denken dat inruilen op een een zonde 4C beter zou zijn. Wat een ellende. Suc6 in ieder geval!
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 15.07.2018 - 20:01  ·  #9
Ik ken de rest van de wagen, een onverprutste 260pk t5, redelijk unieke auto. Ik zou daar dus zeker niet zo snel aan denken.

Ik verwacht dat de auto heerlijk gaat sturen na deze ingreep.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 15.07.2018 - 20:08  ·  #10
Die onderdelen die je uit de dempers hebt gehaald zijn geen sensoren maar kleppen waarmee de karakteristiek van de demper elektrisch kan worden aangepast ;-)

Selected quotes for multi-quoting:   0