Vervanging temperatuursensor buitenspiegel

Ik heb een compleet andere auto!

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Vervanging temperatuursensor buitenspiegel

· 
Posted: 21.11.2025 - 14:16  ·  #1
Omdat de buitentemperatuur niet meer goed werd weergegeven in het dashboard heb ik beide sensoren besteld die onder in de buitenspiegel zitten. Daarna werd me hier verteld dat de sensor in de rechterspiegel voor de weergave in het dashboard is en de sensor in de linkerspiegel voor het motormanagement. Omdat ik deze toch had liggen heb ik ook de linkersensor vervangen. Na ruim 23 jaar was de kans groot dat deze ook niet meer fris was.

Tot mijn grote verbazing blijkt nu dat ik een compleet andere auto heb gekregen. De rauwe motorloop, het sterk roken bij accelereren, de soms trage respons op het gaspedaal, alles lijkt veel minder te zijn of te zijn verdwenen. Bij constante snelheid loopt de motor veel soepeler en heeft meer power.

Zou dit net zoiets zijn als de koelvloeistoftemperatuur sensor? Die geeft ook waardes door aan de ECU en als dat niet overeenkomt met de werkelijke waardes loopt de motor ook minder fijn. Bij het doormeten van de oude sensor was er gewoon een weerstand te meten welke overeenkwam met de nieuwe sensor, maar toch reageert de auto veel fijner. Zeker het roken (wat wel eens problemen gaf bij de APK) is zo goed als verdwenen en daar ben ik erg blij mee.

Ik kan iedereen aanraden om deze sensor (31104009 €40 bij R&D origineel Volvo) eens te vervangen als je een oudere auto hebt. Wie weet krijg je er een veel fijnere voor terug!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Vervanging temperatuursensor buitenspiegel

· 
Posted: 21.11.2025 - 14:34  ·  #2
Heb je nu beide sensoren dus vervangen? En die van €40,-, is dat de rechter sensor?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 21.11.2025 - 15:06  ·  #3
Je kunt de sensoren toch uitlezen?
Ik kan de inlaat temperatuur, buitentemperatuur uitlezen met torque. De buitentemperatuur verschilt wel eens 1 graad, maar meer ook niet.

Ben wel benieuwd wat jouw oude sensor dan voor waarde geeft.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.11.2025 - 15:51  ·  #4
Ik heb beide vervangen en beide kosten ongeveer €40.
Ik heb geen idee of je specifiek deze sensor uit kan lezen...

Het gaat me meer om het feit dat ik waarschijnlijk jaren lang met een rauwe, rokende motor heb gereden wat ik koppelde aan ouderdom en versleten verstuivers maar wellicht dus aan een defecte sensor van 4 tientjes heeft gelegen waarvan ik nooit heb geweten dat dat zoveel invloed zou hebben.
Bohmsje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 21.11.2025 - 18:31  ·  #5
Quote door Musicus

Omdat de buitentemperatuur niet meer goed werd weergegeven in het dashboard heb ik beide sensoren besteld die onder in de buitenspiegel zitten. Daarna werd me hier verteld dat de sensor in de rechterspiegel voor de weergave in het dashboard is en de sensor in de linkerspiegel voor het motormanagement. Omdat ik deze toch had liggen heb ik ook de linkersensor vervangen. Na ruim 23 jaar was de kans groot dat deze ook niet meer fris was.

Tot mijn grote verbazing blijkt nu dat ik een compleet andere auto heb gekregen. De rauwe motorloop, het sterk roken bij accelereren, de soms trage respons op het gaspedaal, alles lijkt veel minder te zijn of te zijn verdwenen. Bij constante snelheid loopt de motor veel soepeler en heeft meer power.

Zou dit net zoiets zijn als de koelvloeistoftemperatuur sensor? Die geeft ook waardes door aan de ECU en als dat niet overeenkomt met de werkelijke waardes loopt de motor ook minder fijn. Bij het doormeten van de oude sensor was er gewoon een weerstand te meten welke overeenkwam met de nieuwe sensor, maar toch reageert de auto veel fijner. Zeker het roken (wat wel eens problemen gaf bij de APK) is zo goed als verdwenen en daar ben ik erg blij mee.

Ik kan iedereen aanraden om deze sensor (31104009 €40 bij R&D origineel Volvo) eens te vervangen als je een oudere auto hebt. Wie weet krijg je er een veel fijnere voor terug!

Wauw, wat een verhaal. Direct geïnteresseerd... voor het motor management beschrijf je. Zou dan inderdaad wat moeten doen, samen met de lmm en de lamba sondes etc etc..
Waar zit deze sensor precies dan in de rijderszijde spiegel?
Edit: onderzijde, zoals ik het kan zien...

Quote door koennie

Je kunt de sensoren toch uitlezen?
Ik kan de inlaat temperatuur, buitentemperatuur uitlezen met torque. De buitentemperatuur verschilt wel eens 1 graad, maar meer ook niet.

Ben wel benieuwd wat jouw oude sensor dan voor waarde geeft.

Ik heb geen torque, maar wel vida. De sensor in de bijrijders spiegel geeft dus de temperatuur aan op je dashboard, als die kapot zou zijn, en as we speak 17 graden aangeeft, weet je dat deze niet meer fris is.
Weet iemand hoe ik dan de sensor die Musicus beschrijft kan uitlezen in Vida? Wellicht vervanging overbodig..

Wellicht handig, nummer dat Musicus noemt is voor een v70 t/m 2003. Vanaf 2004 is het voor de linker zijde: 30634727 en voor de rechterzijde: 30634728
Ik ga morgen eens kijken of de functies van de sensoren van links en rechts overeenkomen met de sensoren van de modellen t/m 2003, door mijn hand over de sensoren te leggen en te kijken bij welke de temperatuur op het dashboard omhoog gaat.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.11.2025 - 07:36  ·  #6
Ik heb dat inmiddels ook geprobeerd. (P2 2007)
De linker sensor is uit te lezen met torque dus ook zeker met Vida. Als ik de sensor warm maak, dan loopt dit op in torque, maar niet in het dashboard.
De sensor rechts in de spiegel opwarmen had geen effect, de temperatuur op het dashboard bleef op 1 graad staan. Ik kan me voorstellen dat er een vertraging in zit, dus dat zou ik nog wat langer moeten proberen.

Voor de mengselverhouding is de temperatuur waarde uit de luchtmassameter leidend verwacht ik, maar de waarde uit de linker spiegel zal vast mee doen.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.11.2025 - 09:42  ·  #7
Even off-topic, maar kan je mij eens zeggen welke app je daarvoor gebruikt en welke OBD-2 reader?
Mag uiteraard ook in een PB
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.11.2025 - 12:25  ·  #8
Zo'n Bluetooth elm327 van 1 dollar, die heb ik al een jaar of 10.
Ik heb de betaalde versie van Torque. Is meen ik alleen beschikbaar voor Android. Er zijn ook vast iOS opties, maar daar ben ik niet mee bekend.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.11.2025 - 13:30  ·  #9
Dit is dan wat het op kan leveren met mijn radio. Dit kan natuurlijk ook op een telefoon.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.11.2025 - 13:37  ·  #10
Ik heb ooit een keer deze betaalde versie aangeschaft. Maar volgens mij kan je de temperatuur van het roetfilter niet weergeven?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.11.2025 - 16:04  ·  #11
Ik gebruik app CarScanner, betaalde versie. Zeer tevreden mee, mooi dashboardje aan te leggen met temperatuur van kvs, olie, atf en dpf op 1 scherm. Met ook een ELM327 dongle van Ali voor een prikkie. Werkt al jaren perfect
Selected quotes for multi-quoting:   0