Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 
 
 
 
 
yohoost
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 21.10.2016 - 11:28  ·  #1
Goedemorgen allemaal,

Enige tijd geleden kocht ik mijn huidige V70 uit 1999 met n goeie 390.000 km er op. Strak in de lak, mooie koets, soepel schakelende automaat. Hoop aan gedaan door vorige eigenaar. Motorisch leek alles prima, totdat de keerringen van nokkenas en krukas er uit gedrukt werden en ik zonder olie langs de weg stond. Diagnose van de garage: oliedruk liep op tot wel 7 bar door verstoppingen als gevolg van heel veel zwarte troep. Oliekanalen zitten waarschijnlijk dicht, oliepomp raakte verstopt, overdrukbeveiliging werkte niet meer - dus keerringen en alle olie dr uit.
Ze hebben m opengemaakt en zagen o.a. dat de carterpan vol zat met gruis en aangekoekte troep en het vermoeden is dat er nog veel rotzooi in de leidingen zit - zelfs na 2x spoelen wordt een nieuw oliefilter na een uurtje erg vies.

Er zijn volgens hen 3 opties:
1. de boel zo goed als t kan repareren (nieuwe pomp, keerringen, nog n keer spoelen, kanalen reinigen voor zover bereikbaar hier en daar nieuwe pakkingen etc. Ze geven me max 70% kans dat ik er zo nog een tijd mee kan doorrijden, maar geen garanties...
2. dichtschroeven en in deze conditie proberen te verkopen (uiteraard met vermelding van het probleem) en n andere kopen - hopen dat ik er nog wat redelijks voor krijg....

3. ruilmotor er in. Kost me in totaal zo'n 2500 eurootjes incl montage. PS de auto kocht ik voor 1900.....

Ik neig naar 3, want geld gaat t zeker kosten - en dan weet ik dat ik n goeie motor heb in een goeie koets die nog best lekker lang mee kan. Anders moete ik voor minstens dat geld een andere V70 zien te vinden - en dan maar hopen dat ik daar lang mee kan rijden........

Iemand een ander idee? Alvast hartelijk dank! Groeten Joost
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 21.10.2016 - 12:04  ·  #2
Optie twee kost je denk ik het meeste geld. En: wat je hebt weet je, wat je krijgt niet.

Als je een goede ruilmotor kunt krijgen, ga je natuurlijk vooruit. Zeker gezien de staat van onderhoud van de rest (als ik je goed begrijp).

De andere kant is: je kunt ook even investeren in de olie (komende maanden). Wat vaker spoelen en verversen. Je weet het nooit! En dat geld voor wat ze nu gedaan hebben, ben je toch kwijt. Is mijn gedachte.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 21.10.2016 - 12:18  ·  #3
Ruilmotor en weten dat je een goede hebt is onzin, je weet pas wat je hebt als het open gaat.

De huidige open maken schoonmaken en opnieuw opbouwen, dat doe ik altijd en dan is alles nieuw ;) (je weet wat je hebt en; garantie!).

Overigens kan dat voor aanzienlijk minder dan die 2500 voor een ruilblok..

P.s. over welke motorvariant hebben we het?
yohoost
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 24.10.2016 - 17:16  ·  #4
@jjm - ik ben ik met je eens - ik zou het liefste met deze doorrijden - als het motorprobleem voor n beetje schappelijke kosten opgelost kan worden... een andere auto kopen is weer een nieuwe loterij ;-)

@V70R^2 ja, zeker weten dat een ruilmotor goed is is natuurlijk ook maar afwachten..... schoonmakenn lijkt een goeie optie, maar dat leek bij de figuren waar hij nu is nogal lastig en duur Ze zeiden iets met pijpenragers enzo en dan nog een keer spoelen, maar dat dat niet 100% van de troep er uit haalt. Vandaar hun opmerking dat de kans dat t goed gaat maar 60% is....wat jij zegt klinkt beter ;-)
het is een 2.4 140 pk motor die dr in zit...
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 24.10.2016 - 17:26  ·  #5
Ik zou eens op de sloop kijken voor een ander blok. Scheelt je een hoop geld!!!
yohoost
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 24.10.2016 - 17:28  ·  #6
klinkt beter! -maar dan zit ie er nog niet in (met mijn 2 linkerhanden....)
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 24.10.2016 - 17:32  ·  #7
Waar woon je ergens? Misschien kent iemand hier op het forum nog wel goedkope (en goede) inbouw adressen voor je motor..
yohoost
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 24.10.2016 - 17:36  ·  #8
@casper goeie! - Hilversum....... iemand een suggestie in die buurt?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 25.10.2016 - 06:47  ·  #9
Als hij een V70 140 pk heeft is het dan al een B5442 S2 blok?
Zou er dan niet ook een B5442 S inpassen?

1 uit een s60 met automaat bak voor 250 euro.
80.000 km

http://link.marktplaats.nl/m11…pp_android
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 26.10.2016 - 00:02  ·  #10
Effe voor de duidelijkheid ja een B5244S(niet B5442S sorry Richard)) past vast wel als vervanging van een B5244S2, blijft de vraag of er nu een B5244S2 in ligt maar dat is wel waarschijnlijk en snel gechecked. en dan met een 80.000 km blok verder...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 26.10.2016 - 00:27  ·  #11
ja die bedoel ik.

Edit.
Topic starter geeft aan dat er een 2.4 blok met 140 PK in ligt.
Dan zou hij een overgangsmodel classic moeten hebben.
Dan zou het blok wat ik zag het zelfde moeten passen.

Of motorsteunen zijn verschillend ivm chassis.
Zal eens vida induiken.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 26.10.2016 - 00:58  ·  #12
2.4 atmosferisch is een fijn blok om aan te werken.

Qua budget, voor die 2500 euro voor een ruilblok wil ik jouw huidige ook wel reviseren en opnieuw opbouwen, maar die investering moet je wel even goed over nadenken. Bijv. hoe lang je nog met de wagen wilt doen. (iedere euro die je spendeert schrijf je gelijjk af, echter de komende 150.000+ km er weer tegen aan kunnen zonder al te duur motorisch onderhoud is ook heel wat waard).

Enkel de vraag of het nog mogelijk is, zijn de cilinderwanden misschien niet dusdanig ver heen dat een overmaat noodzakelijk dan wel niet mogelijk is geworden door eventueel lopen met de weinig smering?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 26.10.2016 - 06:20  ·  #13
Allereerst lijkt mij de oorzaak waarom belangrijk om te weten om herhaling te voorkomen: het lijkt erop, zonder de auto/motor gezien te hebben dat er of erg goedkope olie in heeft gezeten of de verversingstermijn van de olie aanzienlijk is verlengd. Hierdoor kan een motor idd inwendig sterk vervuilen, aangekoekte black sludge krijgen.

Ik ben het wel mee eens wat Adriaan zegt, op 1 ding na; Als je besluit om deze motor los te halen, te reinigen en weer op te bouwen loop je altijd het risico dat er alsnog een ander blok in moet, of dat je erachter komt dat dit blok niet meer te redden is en dan ben je de uren die eraan gewerkt zijn ook kwijt. Dan word het alsnog een erg dure grap.

Maar een ander motortje erin hangen moet aanzienlijk goedkoper kunnen als de gestelde 2500. Zeker als je het blok bij een bekende Volvo sloperij haalt met garantie (en ja, die zijn er ook genoeg die wel garantie durven te geven op hun verkochte spullen).

Kleine tip: als je besluit een ander blok erin te hangen, maak het blok dan eerst goed klaar (nieuwe distributie, carterventilatie, bougies, olie, etc) voordat je 'm erin laat hangen.

Je bent ook in Nimegen welkom om eens even te kijken over hoe en wat.
yohoost
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 26.10.2016 - 11:15  ·  #14
Thanks allemaal voor t meedenken... Het is natuurlijk lastig na te gaan, maar waarschijnlijk is de oorzaak zoals hiervoor beschreven - goedkope olie, te laat verversen etc etc. Zat echt een hoop zwarte troep in, die er o.m. voor zorgde dat (zo is me verteld) de overdrukbeveiliging in de pomp ook niet meer werkte (plunjers vastgelopen) en dus de enige uitweg de keerringen was. Volgens de mannen zat er wel 7 bar druk op.
Zoals zij er nu tegenaan kijken is het ergste vuil er wel uit en kan er een nieuwe oliepomp in, en verder een zeef en filter, nog een keer spoelen en dan rijden. Maar ze geven me slechts 60/70% kans op 'probleemloos' verder rijden. Na 1000 km weer ff olie en filter verversen en kijken naar de toestand....Er zou natuurlijk dan wel nog vuil kunnen loskomen dat de boel weer stuk maakt.......

Wat een goeie investering is? Ik heb hiervoor bijna 6 jaar met een 850 uit 1994 gereden. Gekocht voor zo'n 1200 euro's en in die 6 jaar tijd denk ik 2500 aan reparaties aan laten doen. Vond ik een goeie gok.

Als ik met wat ingrepen in deze weer 150.000 verder kan rijden vind ik een investering de moeite waard, maar dan wel ruim onder de 2500 blijven....
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Vervuiling in olie - veel te hoge druk - keerringen er uit

 · 
Posted: 26.10.2016 - 13:37  ·  #15
Bij mijn V70 was het blok ook enorm vervuild door korte ritjes in Amsterdam.
Ik heb een motorcleaner er in gedaan en daarna verse olie.

5000 km later heb ik weer motorcleaner er in gedaan en toen gelijk o-ringen laten doen..
Kon toen in het blok kijken en was al een heeel stuk schoner.
De olie (ardeca) bleef lang mooi helder van kleur.

Januari zijn we 13000 km verder en heeft de motor goed moeten werken met een caravan aan de haak.
Daarna begon de olie wat te kleuren. Dus het wordt tijd om te verversen.

Neem eens contact op met Volvoservice.eu in Elst bij Arnhem en laat hun er naar kijken.
Zij hebben veel knowhow van Volvo en kunnen als het blok niet te redden is er een ruilblok voor je in lepelen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0