Verwarming

Jan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Verwarming

· 
Posted: 06.11.2017 - 20:32  ·  #1
Hallo,
Nu het wat kouder wordt valt me op dat ik niet echt warm krijg in de auto.
Als ik de verwarming op 24 graden zet is het na een half uur nog niet zo warm dat ik zeg pfff ik trek me jas uit of zet de temp wat lager
wat kan hier de oorzaak zijn?
Koelvloeistof staat netjes tussen min en max.
Grt Jan
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Verwarming

· 
Posted: 06.11.2017 - 20:39  ·  #2
Temperatuursensor bij het gaspedaal al eens vervangen....?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2017 - 22:37  ·  #3
Dat moet veel sneller warm worden, dus er klopt idd iets niet.
Komt de motor wel mooi op temperatuur? Wijzertje vd motortemp mooi in het midden na een minuutje of 10 rijden?
Als je thermostaat blijft open staan, wordt de motor niet snel, of helemaal niet warm en dan je kachel ook niet.

Er zijn twee temperatuursensors, een voor de uitstromende lucht bij het gaspedaal (achter de afdekkap) en een verborgen achter de 3 sleufjes in het paneel van de klimaatregelingsunit (ECC) in de dashboard (onder de radio).
Die in de ECC is een dun koperdraadje (achter het middelste sleufje) met een soort bolletje in het midden. Als je er met een lampje (bijv van je mobiel) in schijnt kun je m zien zitten. Daar zit vaak stof op. Dat kun je eraf pulken met een naald of tandenstoker (contact uitzetten! en pas na 10 minuten beginnen) - HEEL voorzichtig, t is zo kapot.
En even voorzichtig de stofzuiger erlangs halen. Zit ook nog een klein ventilatortje achter wat de lucht uit het interieur langs de sensor (het draadje) zuigt om de temp te meten.
Als je t heel goed wilt doen...hele ECC uitbouwen en schoonmaken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2017 - 22:40  ·  #4
Je kachelradiateur kan ook nog verstopt zitten, of de luchtkleppen die de luchtstroom slecht afgesteld (resetten kan met volvo VIDA software), maar ik zou eerst even met de sensors beginnen.
Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2017 - 23:44  ·  #5
Quote door Bolbo

Dat moet veel sneller warm worden, dus er klopt idd iets niet.
Komt de motor wel mooi op temperatuur? Wijzertje vd motortemp mooi in het midden na een minuutje of 10 rijden?
Als je thermostaat blijft open staan, wordt de motor niet snel, of helemaal niet warm en dan je kachel ook niet.

Er zijn twee temperatuursensors, een voor de uitstromende lucht bij het gaspedaal (achter de afdekkap) en een verborgen achter de 3 sleufjes in het paneel van de klimaatregelingsunit (ECC) in de dashboard (onder de radio).
Die in de ECC is een dun koperdraadje (achter het middelste sleufje) met een soort bolletje in het midden. Als je er met een lampje (bijv van je mobiel) in schijnt kun je m zien zitten. Daar zit vaak stof op. Dat kun je eraf pulken met een naald of tandenstoker (contact uitzetten! en pas na 10 minuten beginnen) - HEEL voorzichtig, t is zo kapot.
En even voorzichtig de stofzuiger erlangs halen. Zit ook nog een klein ventilatortje achter wat de lucht uit het interieur langs de sensor (het draadje) zuigt om de temp te meten.
Als je t heel goed wilt doen...hele ECC uitbouwen en schoonmaken.

De motor temp meter is wel binnen 10 min in het midden (dit is trouwens ook zo bij file rijden met warm weer ik heb de meter nog nooit over de helft zien komen.
Er is altijd wel veel leven in het dashboard je hoord vaak veel klepjes bewegen .
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2017 - 23:47  ·  #6
Als je m op hoogste stand zet wordt ie wel snel warm? zo ja idd ventilator/sensor in ecc paneel. van de zomer koelde ie wel goed op de airco?
Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2017 - 23:52  ·  #7
Zomers wel goed koel maar ik had idee dat de airco maar even aangaat en dan weer uit (een soort centrale verwarmings geluid )
zal straks is op de hoogste stand zetten qua temp
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2017 - 20:58  ·  #8
en hoe is het afgelopen?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 11.11.2017 - 21:01  ·  #9
Wel lekker als de temp binnenin de auto ook goed werkt met deze temperaturen brrrrr
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2017 - 19:28  ·  #10
Zelfs als alee de stoel t niet doet is het al brrr.. vraag Richard maar.. :lol:
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 13.11.2017 - 10:16  ·  #11
Daar is mede stoelverwarming voor uitgevonden.

Iemand met vida kan de stand van je kleppen in je ventilatiesysteem bekijken.
Laatst had ik hier ook een forumlid en die had ook dat zijn kleppen continu aan het stellen waren.
Tevens bleek dat er een afwijking van 17 % tussen links en rechts zat.

Hele zaakje gekalibreed en de kleppen waren rustig en afwijking van 0.7% tussen links en rechts.
Wat je ook nog kan kijken is of alle verbindingspootjes wel aan de kleppen vast zitten.
Bij mijn vorige V70 hadden ze een carkit verwijderd en met weghalen van kabels er 1 losgetrokken.
Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2017 - 10:59  ·  #12
Quote door GRUNNS60

en hoe is het afgelopen?

Met de temp stand max was het na 15 min rijden in de stad wel te voelen dat er warme lucht kwam temp meter van de motor staat altijd net iets voor de helft zoals altijd.

Helaas heb ik geen stoel verwarming
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2017 - 11:15  ·  #13
dat klinkt nog steeds niet goed als ik m vol zet begint de boel te blazen en wordt ik bijna geroosterd. zelfs zonder stoelverwarming. wordt de retourleiding van de verwarming wel heet? anders is radiator verstopt, dat gebeurd..
Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2017 - 12:07  ·  #14
Zal vanmiddag is voelen als ik kom dan moet hij wel ruim op temperatuur zijn
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.11.2017 - 22:39  ·  #15
Let ook even op als de auto nog koud is, of je temperatuurmeter ook daadwerkelijk beneden in staat en niet direkt naar het midden gaat. Anders is het je temperatuursensor van je koelwater. Vandaag zelf nog ervaren en opgelost ;-)

Selected quotes for multi-quoting:   0