Quote door Bolbo
Dat moet veel sneller warm worden, dus er klopt idd iets niet.
Komt de motor wel mooi op temperatuur? Wijzertje vd motortemp mooi in het midden na een minuutje of 10 rijden?
Als je thermostaat blijft open staan, wordt de motor niet snel, of helemaal niet warm en dan je kachel ook niet.
Er zijn twee temperatuursensors, een voor de uitstromende lucht bij het gaspedaal (achter de afdekkap) en een verborgen achter de 3 sleufjes in het paneel van de klimaatregelingsunit (ECC) in de dashboard (onder de radio).
Die in de ECC is een dun koperdraadje (achter het middelste sleufje) met een soort bolletje in het midden. Als je er met een lampje (bijv van je mobiel) in schijnt kun je m zien zitten. Daar zit vaak stof op. Dat kun je eraf pulken met een naald of tandenstoker (contact uitzetten! en pas na 10 minuten beginnen) - HEEL voorzichtig, t is zo kapot.
En even voorzichtig de stofzuiger erlangs halen. Zit ook nog een klein ventilatortje achter wat de lucht uit het interieur langs de sensor (het draadje) zuigt om de temp te meten.
Als je t heel goed wilt doen...hele ECC uitbouwen en schoonmaken.
De motor temp meter is wel binnen 10 min in het midden (dit is trouwens ook zo bij file rijden met warm weer ik heb de meter nog nooit over de helft zien komen.
Er is altijd wel veel leven in het dashboard je hoord vaak veel klepjes bewegen .