Systematisch te werk gaan is het handigst. Het ligt waarschijnlijk aan je verwarmingssysteem (duh!) maar

toch ook even de motor/koelsysteem.
1. Komt de motor op bedrijfstemperatuur? Te zien op je dashboard (metertje moet al na een paar km rijden in het midden komen te staan), als je sensor goed is natuurlijk... daar gaan we even vanuit. Als daar iets niet goed wordt aangegeven, zie topic 'check je koelvloeistoftemperatuursensor'.
Je kunt ook voelen aan de onderdelen van het koelsysteem: expansievaatje, bovenste slang radiateur... Die moeten warm/heet aanvoelen na een wat langere rit (15 km+).
Als de thermostaat niet opengaat, wordt de motor heet (want onvoldoende koeling via de radiateur) en als de thermostaat open blijft staan komt je motor heel langzaam/niet op temperatuur... zeker als je rijdt... mogelijk wél in de file/stop-go stadsverkeer.
Let op: de dop van het expansievaatje NIET zomaar losdraaien als de boel heet is, dan kan er zomaar hete vloeistof uitspuiten!
Als dat allemaal gewoon warm wordt, komt dus de warmte van de motor niet in je interieur. Dat komt ofwel door de verwarmingsradiateur, ofwel door de kleppen die de luchtstromen regelen, ofwel doordat de ventilator niet draait.
2. Draait de ventilator van de verwarming/ventilatie? Zo niet, dan zou je toch nog tijdens het rijden door de rijwind wel warme lucht moeten krijgen als de rest wel goed werkt in ingesteld staat.
3. De 2007 Volvo heeft een verwarmingsradiateur waar (als het goed is) continu koelvloeistof doorheen stroomt. Ze hebben dus geen kraantje of iets dergelijks zoals bij sommige andere auto's. De verwarming van het interieur wordt geregeld door kleppen die de luchtstroom langs de verwarmingsradiateur leiden als er meer warmte nodig is.
De kleppen kun je testen door de ventilator op standje 3 of zo te zetten en de verschillende instellingen (raam, gezicht, voet) apart van elkaar te kiezen (1 voor 1) en voelen of de luchtstroom uit de juiste openingen komt.
Als de motor warm wordt, de ventilator werkt en de kleppen de luchtstroom goed sturen, kan het nog liggen aan de verwarmingsradiateur of evt een kapotte temperatuursensor (zit met een klein ventilatortje achter de drie sleufjes bij de temperatuur-instelknoppen) maar die gaan niet zo vaak kapot geloof ik.
Dus... dan waarschijnlijk een kapotte of verstopte kachelradiateur. Komt vaker voor.... bij diverse anderen en zo ook bij mij
Spoelen is in theorie te doen door de in- en uitgang los te koppelen (zie je in de motorruimte, in het midden bovenaan gaan 2 slangen door het schutbord) en te flushen met water tegen de normale stroomrichting in (als er uberhaupt nog iets doorgelaten wordt), maar dat hangt wel van je creatieve skills af. Slangen loskoppelen en doorspoelen met de tuinslang... kan aardig wat zooi uitkomen dus opvangen of je klusplek handig kiezen...
en daarna weer vullen met de juiste koelvloeistof.
De radiateur vervangen is wel te doen, maar toch wel een aardige klus voor een beginner zou ik zeggen, ik kijk er wel een beetje tegenop. Vooral lastig bij te komen (achter/onder de radio, je kan erbij via de passagiers voetruimte na demontage van plastics+tapijt)... staat wel op het forum geloof ik.
Het systeem moet dan ook weer netjes afgevuld worden met de juiste koelvloeistof. Hij ontlucht zichzelf als de motor draait, meestal moet je na een tijdje nog plm. een halve liter koelvloeistof bijvullen als de luchtbellen uit het systeem zijn.