Verzuipende motor...

Volvo of sloep?

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 08:18  ·  #1
Hallo allen,

Ik heb al een tijdje last van een motor die lijkt te verzuipen, zeker bij lage toeren lijkt de motor moeite te hebben met lopen. Vanaf de 2000-2500 toeren gaat de motor weer merkbaar soepeler lopen.
Onder deze toeren klinkt de motor een beetje als een sloep/fluisterboot waarbij het water door het motorblok wordt rondgepompt.
Vandaag viel het mij na het parkeren op dat wanneer ik bij stilstand in zijn vrij gas geef je hoorbaar vloeistof rond hoort klotsen. Dit was tussen de 1000 en 2500 toeren, daarna even gas los en iets meer gas tot aan de 3000-3500 toeren, toen was het geluid er nog heel kort en daarna was het compleet verdwenen.
Nu zijn het naar mijn idee 2 mogelijkheden, er wordt te veel brandstof ingespoten en dit hoor je klotsen in het inlaatspruitstuk (lijkt mij het minst logisch) of er is ergens een vacuümlek en nu met de regen loopt er water in de inlaat. Lijkt met logischer maar weet dan alleen niet waar ik moet zoeken gezien ik alle vacuümleidingen heb vervangen.

Zijn er mogelijk nog andere oorzaken en hoe/waar zou ik het eventueel kunnen vinden, met name een vacuümlek opsporen lijkt mij vrij lastig.

Alvast bedankt
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 08:29  ·  #2
Vacuümlek kun je opsporen met remmenreiniger... Denk eerder dat je kvssensor het aan het begeven is, dan krijg je idd het idee dat de motor aan het verzuipen is. Het klotsen wat je hoort kan zijn dat er water in het kachelhuis staat of dat jet het kvssysteem hoort maar dan is er wel iets mis mee. Anders even langs iemand rijden met verstand van zaken ?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 08:34  ·  #3
Idd.
Brandstof kan je nooit horen klotsen, iig niet daar (alleen in de tank ;))
Dat wordt zeer fijn verneveld ingespoten en met relatief kleine hoeveelheden.
Water in het inlaatspruitstuk lijkt mij ook sterk. Iig niet in hoeveelheden dat je het hoort klotsen (dan had je waarschijnlijk ook allang waterslag gehad met je motor!).
Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 08:42  ·  #4
Ah, bedankt voor de tip. Ik ga inderdaad even kijken waar ik dan zo snel mogelijk langs kan. Lijkt me geen grote klus om die sensor te vervangen als dat het probleem is.
Met betrekking tot het klotsen, als dit in het kachelhuis zit is dit ook al een probleem of enkel als het het kvssysteem is?
En had dan idd ook al meer problemen verwacht als het daadwerkelijk water was, maar goed niet gelijk alles zomaar uitsluiten ;-)
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 08:48  ·  #5
Nog een paar symptomen die de kvssensor meer verdacht maken na het lezen van een aantal andere forumberichten.
De motor is altijd extreem snel op temperatuur, binnen 0,5-1 km, maar blijft daarna altijd wel strak op temperatuur.
Daarnaast is er een redelijk niveau verschil in het expansievat bij een koude of warme motor, bij koud bijna op MIN en bij warm bijna op MAX.
Tot slot wordt de kachel in de auto soms wel warm en soms niet, daarbij is het soms het linker rooster wel en de rechter niet. Dit kan ook ergens anders inzitten maar mogelijk toch gerelateerd.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 09:59  ·  #6
Bij koude motor bijvullen tot MAX en dan de volgende dag weer bij koude motor pas controleren, anders heb je geen goede referentie....
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 11:09  ·  #7
Ah ok, dan valt het wel mee, viel me meer op dat het zo sterk omhoog komt tijdens het rijden.
Is de sensor nog door te meten om te weten of deze kapot is of is vervangen sowieso nodig? In dat geval bestel ik er gewoon 1
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 11:50  ·  #8
Beste is gewoon te vervangen, zeker als deze al wat ouder is. Bestel er wel eentje van of origineel Volvo of Hella, met de rest van de imi-merken ga je problemen krijgen ! De sensor is door te meten qua ohmse waarde maar weet die niet zo uit mijn kop. Die zal ik dan ook even moeten zoeken.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 11:54  ·  #9
Ah ok, dan vervang ik hem gewoon, verwacht niet dat ie al eerder vervangen is, kon het in ieder geval niet terug vinden in de facturen.
Moet toch nog even langs de dealer, als zij hem voor een leuk prijsje op voorraad hebben neem ik hem gelijk mee.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 12:36  ·  #10
Helaas, hebben ze normaliter niet op voorraad meer van de classics. Met een beetje geluk ligt hij nog in Maastricht en anders moet hij uit het klassiekermagazijn komen.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 02.10.2018 - 12:55  ·  #11
Net ff gebeld, is besteld en vanmiddag om 15:00 binnen, goed geregeld :D
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Verzuipende motor...

 · 
Posted: 09.10.2018 - 20:46  ·  #12
Inmiddels Thermostaat en de sensor vervangen, zeker bij een warme motor op lage toeren is het merkbaar, hij rijdt weer soepel en vlot weg, bedankt voor de tips :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0