Video: Rij-impressie - Volvo XC90

 
 
 
 
 
Adri
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 61
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Video: Rij-impressie - Volvo XC90

 · 
Posted: 25.02.2015 - 19:57  ·  #1
Rijtest (video) van Autoweek :
Videolink.


Rijtest (video) van Autoblog :
Videolink

Rijtest (tekst van Autoblog) :

De vorige XC90 was de speler in dit segment in Nederland, niet alleen voerden de Zweden de verkooplijsten een aantal jaren aan, maar nog steeds rijden er in Nederland meer Zweedse SUV’s in dit segment rond dan enig ander model. Voor Volvo in Nederland is de nieuwe XC90 een leuke vernieuwing van het gamma, maar onderschat ook niet dat dit voor Volvo als geheel een extreem belangrijk model is. De XC90 is het eerste geheel nieuwe model sinds de overname door Geely. De SUV staat op een nieuw platform, heeft een nieuwe motorenfamilie onder de kap, het exterieurdesign is richtgevend voor de komende jaren, dito voor het interieurdesign en last-but-not-least heeft de XC90 ook nog een compleet nieuw infotainment systeem aan boord. Als de pers en vooral klanten negatief reageren, dan zullen er paar mannen een lange periode met overwerk en crisis-meetings tegemoet gaan.


Vier kan je krijgen
Een klein traantje moeten we er wel om wegpinken. De vorige XC90 nog leverbaar was met de lekker roffelende vijfpitters, zescilinders en zelfs nog met een V8. Het nadeel van meer cilinders en meer liters slagvolume is dat die blokken minder efficient met de brandstof omspringen en meer CO2 uitstoten. En ondanks dat zonder CO2 er geen planten groeien, mag de moderne automobiel er geen honderden grammen per kilometer van uitstoten. Onder de motorkap van de XC90 vinden we dus louter viercilinders, allemaal twee liter groot.


T8: 100 pk per cilinder
Dat is meer pk’s per cilinder dan een Veyron, wat verder natuurlijk volstrekt onzinnige informatie is, maar ik deel het toch graag met je. De technologie van de XC90 T8 is trouwens erg mooi, de verbrandingsmotor van slechts twee liter stampt er dankzij toepassing van zowel een turbo- als een supercharger 318 pk en 400 Nm uit. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor die 82 pk (en 240 Nm) sterk is. De totale scores komen daarmee op 400 pk en 640 Nm.


De T6 naturel wordt in Nederland niet leverbaar, want de belasting op de extra CO2-uitstoot zou deze duurder maken dan de T8. Wel leverbaar wordt de T5 (met 254 pk), de D5 (225 pk) en de D4 (190 pk). Die laatste diesel is de enige XC90 die alleen aandrijving op de voorwielen heeft, de rest heeft vierwielaandrijving.


De D5 met 225 pk maakt de XC90 vlot genoeg, maar de T8 is veel meer een feestnummer. Tot zover geen verrassingen uiteraard. Met de sterkste diesel sla je in Nederland geen modderfiguur, maar op hogere (lees: ook in Spanje illegale) snelheden stampt de D5 niet waanzinnig door, zeker niet heuvelop. De D5 mag overigens wel 2750 kg trekken, de T8 nog altijd 2200 kg.


De plug-in hybride XC90 is ronduit snel, voor het type auto is een sprint naar de 100 van minder dan zes seconden ronduit indrukwekkend. Ook als je rijdt is de T8 heerlijk snel en het samenspel tussen elektromotor en verbrandingsmotor is al erg goed, ondanks dat dit nog preproductie exemplaren waren. Accelererend uit langzame bochten op vochtig wegdek voel je de voorwielen een beetje krabbelen, die krijgen immers 318 pk te verduren. De achterwielen hoeven slechts de 82 pk van de elektromotor te verwerken, waarmee je dus kunt stellen dat slechts maximaal 25% van de kracht naar de achteras kan worden gestuurd.


“Relaxed Confidence”
Pas na het rijden zag ik deze term in het persbericht staan om het rijgedrag te omschrijven, maar deze twee woorden vatten het rijgedrag van de XC90 meer dan adequaat samen. Echt sportief is de XC90 niet, maar er zijn geen zevenzitters te vinden die dat wel zijn. En ik vraag me af of er vaders met vijf kinderen te vinden zijn, die dat als allerhoogste op hun prioriteitenlijst hebben staan voor het dagelijks vervoer.


De XC90 blinkt vooral uit in comfort en communiceert genoeg om de bestuurder veilig door alle omstandigheden te loodsen. Het lijkt me passend voor het type auto en op zijn minst kan je van de besparing door 14% bijtelling nog een echte stuurmansauto erbij kopen.


Het interieur
Hier scoort Volvo punten met mooie materialen, waaronder een kristal van Orrefors voor de pookknop van de T8. In Nederland wordt iedere XC90 als zevenzitter uitgeleverd, waarbij de zitrijen naar achteren oplopen zodat de passagiers nog enigszins naar buiten kunnen kijken. Op de derde zitrij gaan volwassenen het zwaar krijgen, hoewel de tweede zitrij naar voren kan worden geschoven om meer beenruimte helemaal achteraan te creëren.


Eindelijk een touchscreen wat werkt
We klagen regelmatig over infotainment systeem die weinig knoppen hebben, want ze werken nooit echt lekker. De Zweden rekenen af met dit vooroordeel en om maar een gigantisch compliment uit te delen: Volvo doet hiermee hetzelfde voor de touchscreen in de auto als wat Apple deed voor het touchscreen voor een telefoon. Na 3 minuten heb je de basishandelingen door, exact zoals bij een iPad of iPhone.


Een kleine opsomming van de features: een groot genoeg scherm (9”), een snelle en soepele werking, pinch to zoom en swipen naar links en rechts om instellingen te kunnen aanpassen. Het scherm is ook groot genoeg om altijd alle informatie (dus niet alleen bijvoorbeeld navigatie) in beeld te hebben, waar je uiteraard weer op kan klikken om snel naar bijvoorbeeld de radio te gaan.

Toen de mannen nog van staal waren en de auto’s van blik
Over de schoonheid van exterieur en interieur kan je nog discussieren. Over of het erg is of er alleen maar viercilinders leverbaar zijn ook. Over of de XC90 veilig is niet. Dat is die. Het vorige model (anno 2002, dus ruim 13 jaar oud) kreeg van de NTSA nog het predikaat Top Safety Pick, iets wat veel nieuwere concurrenten niet ook allemaal kunnen claimen.

Met de nieuwe XC90 legt Volvo de lat nog hoger en geeft hun nieuwe SUV het meest uitgebreide pakket aan veiligheidsvoorzieningen mee. City Safety kennen we al, maar komt in de meest uitgebreide vorm waarin auto’s, fietsers en voetgangers zowel overdag als ‘s-nachts worden gedetecteerd. Helemaal nieuw is de auto brake at intersection capability: hiermee voorkomt de XC90 dat je tijdens het afslaan een tegenligger over het hoofd ziet.


Als je in de planning hebt om van een dijkweg af te duiken, dan zorgt de XC90 ook daar weer dat dat beter gaat dan in andere auto’s. De XC90 detecteert als je onbedoeld van de weg afrijdt en mogelijk een onzachte landing gaat maken. De veiligheidsgordels worden dan aangetrokken en om de klap voor de ruggengraat te verzachten is er een energie absorberende mechanisme ingebouwd in het frame van de stoel.

Aangezien ook Volvo meedoet in de race naar de zelfrijdende auto, heeft de nieuwe XC90 weer allerlei extra ondersteunende features aan boord. Wellicht de belangrijkste is de verbeterde actieve cruise control die in files tot 50 km/u ook zelf kan sturen.


Conclusie
Het is zoeken om nadelen van de XC90 te benoemen, wat zo’n beetje genoeg zegt over hoe goed Volvo het heeft gedaan. Vooral als je je nog eens bedenkt wat er allemaal hagelnieuw is aan de XC90: het platform, de motoren, de veiligheidsfeatures, het hele interieur en het infotainment systeem. Zo’n beetje 90% van de auto zagen we nog niet terug bij andere Volvo modellen. De enige echte nadelen zijn deze: een meer potente diesel zou welkom zijn, hoewel je daarvoor ook kan “uitwijken” naar de T8. Een nadeel van de T8 is dan weer dat de benzinetank met 50 liter inhoud relatief klein is. Wat het praktijkverbruik gaat zijn, kunnen we nu alleen naar gissen, maar veelrijders zullen wellicht vaker dan gewenst een tankstation moeten opzoeken. Verder is de XC90 simpelweg een briljante auto, helemaal als je bedenkt dat de leaseprijs relatief gunstig is en de T8 ook nog eens 14% bijtelling heeft.

Voor meer foto's ; Fotogalerij
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Video: Rij-impressie - Volvo XC90

 · 
Posted: 26.02.2015 - 16:55  ·  #2
Even post 1 bijgewerkt ;)

Ik vind het een zeer geslaagde SUV. En niet omdat er Volvo op staat, maar ik vind het echt een mooie auto die helemaal klopt. Geen patserbak, maar prima verhoudingen. Een beetje boxy, maar modern en tijdloos. Echt heel erg mooi !

Het interieur moest ik wel even aan wennen bij de schetsen, dat vond ik wel heel kaal. Zo valt het redelijk mee, maar het moet ook modern zijn, want deze auto moet wederom lang mee gaan. Ik vind hem echt helemaal perfect !

Jammer van de vijfcilinders.. Maar dat is een keuze wat eenmaal zo is. Hopelijk doet Volvo zijn naam eer aan en blijven de motoren hun lange levensduur behouden. De kennis is er Zweden, het geld komt uit China. En het begin... dat ziet er wat mij betreft goed uit !

Ik denk dat deze XC90 gaat het de concurrentie heel lastig maken, door het design en mede door de prijs t.o.v. de nieuwe Audi Q7. Basismotor daarvan kost nu net zoveel als een XC90 T8. Maarja, een Audi zonder enige opties... die zijn zo kaal als wat..
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Video: Rij-impressie - Volvo XC90

 · 
Posted: 26.02.2015 - 17:08  ·  #3
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Video: Rij-impressie - Volvo XC90

 · 
Posted: 26.02.2015 - 17:11  ·  #4
De nieuwe V70, die V90 gaat heten, zal ook de koplampen en het nieuwe logo mee gaan krijgen denk ik.
Ik vind de XC90 eigenlijk wel voldoende herkenbaar als Volvo. :yes:
Loek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rottedam
Leeftijd: 65
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Video: Rij-impressie - Volvo XC90

 · 
Posted: 03.04.2015 - 19:06  ·  #5
Het is zeker een mooie SUV, de prijs is behoorlijk hoog, maar dat is een nieuwe V70 ook
 
Selected quotes for multi-quoting:   0