Vijf of zes cilinders?

De zoektocht naar een S80

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 11.08.2016 - 22:19  ·  #16
De T6 met automaat is geen goede keuze. Doordat het blok zo groot is is er weinig ruimte voor de automaatbak en is er gekozen voor een te kleine/ te lichte bak. Deze kan het vermogen van de T6 niet aan dus geeft vroegtijdig de geest.
De verdere zaken zijn net als bij de andere volvos.
En de eerste modellen S80 zijn niet de alleebeste, dus daar kun je ook aardig wat kosten aan hebben.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 12.08.2016 - 12:31  ·  #17
Idd. Ik zou voor een 2.5T automaat gaan, beproefd en bewezen. En dan het faceliftmodel (die zien er net wat frisser uit, met standaard LED-remverichting en donker getinte koplampen)
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 12.08.2016 - 17:09  ·  #18
Gezien het budget zal dat hem niet worden, een T6 lijkt me ook geen goede keuze, verder keuze genoeg een atmosferische 6 cylinder heeft nadelen maar ook voordelen en gezien het budget zou ik deze zeker in overweging nemen. Alles staat of valt trouwens met de staat van onderhoud van de betreffende auto want meer als 1000 euri ben je zo kwijt aan achterstallig onderhoud aan om het even welke volvo.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 12.08.2016 - 17:16  ·  #19
Gezien de 'befaamde betrouwbaarheid' zou ik de 6-cilinder laten staan, als het budget echt zo kritisch is. Als zo'n automaat stuk is, is het bijna de moeite niet meer waard om de auto te repareren. Ik zie eigenlijk weinig voordelen aan de (atmosferische) 6-cilinder; hooguit het geluid en de loopcultuur.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 12.08.2016 - 21:05  ·  #20
Begrijp toch dat de gewone 2.9 een prima keuze is qua blok. Hoe deze is met automaatbak weet ik niet. Maar met een handbak een prima keuze.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 12.08.2016 - 22:15  ·  #21
Zelf met mijn vorige s80 2.9 automaat ruim 4 ton probleemloos gereden en zonder ongelukje reed ik er nu nog mee. Nu weer een s80 2.9 gekocht en rijd probleemloos. Je hoort natuurlijk enkel degene die problemen hebben, degene die probleemloos rijden hoor je zowat nooit.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 12.08.2016 - 22:56  ·  #22
Quote door jan45

Zelf met mijn vorige s80 2.9 automaat ruim 4 ton probleemloos gereden en zonder ongelukje reed ik er nu nog mee. Nu weer een s80 2.9 gekocht en rijd probleemloos. Je hoort natuurlijk enkel degene die problemen hebben, degene die probleemloos rijden hoor je zowat nooit.


Hangt ook wel af van het verleden van zo,n auto en hoe er mee om gegaan is.
Veel snelweg kilometers of veel stadsverkeer,veel zwaar werk dus aanhanger of sleurhut.

maar je kan er lang mee doen met een automaat :thumb:
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 12.08.2016 - 23:48  ·  #23
Dat klopt helemaal trouwens voor zwaar werk is een voorwiel aangedreven auto nooit een ideale keuze en zeker geen s80 met een automaat. Dat wil echter niet zeggen dat die auto niet goed is. Een heel ander verhaal is of het wel verstandig is om met een budget van 2 a 3 duizend euro aan een gebruikte Volvo te beginnen en hoewel de meesten hier de ervaring met achterstallig onderhoud kennen hoor ik daar niemand over.
Arie 2.5T
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Homepage: Www.rammbamm.com
Berichten: 900
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 13.08.2016 - 08:49  ·  #24
6 natuurlijk! :D
Als je goed zoekt vind je een goede voor 2-3k€ hoor.
Meestal zijn de 2.9's bereden en onderhouden door mensen die het konden betalen(moet je wel 1-2e eigenaar auto vinden, en '12e eigenaar)
Uiteindelijk maakt het niet heel veel uit welke motor je hebt, ook niet qua verbruik. Ik zou zoeken naar die 1 of 2e eigenaar auto met volledig afgestempelde onderhoudshistorie. Dán heb je de juiste te pakken.
Zo zoek ik altijd naar mijn auto's ( en vind ze ook), momenteel bezig aan mijn 51e auto :D
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 13.08.2016 - 15:12  ·  #25
Quote door VolvoS60Racer

Ben het wel eens met de opmerking van jan45. Een wat oudere Volvo kan bij achterstallig onderhoud best duur worden. Als je dat niet in calculeert...wordt het een dure hobby.


Eens. Ik ben ook best handig en heb inmiddels ruim zes jaar V70 classic ervaring. Dus behalve ingewikkelde toestanden kan ik veel zelf doen aan de auto.
Bovendien: auto's kosten nu eenmaal geld, daar doe je weinig aan. Ik denk zelf dat ik het ontbreken van afschrijving - want dat doe je niet echt meer in deze categorie - compenseer met wat hogere onderhouds- en gebruikskosten. Voor hetzelfde geld rijd je in een gloednieuwe Volkswagen Polo! :sick:

Het is en blijft natuurlijk altijd gokken. Zelfs een perfect onderhouden exemplaar van eerste eigenaar met alle boekjes erbij wordt niet zomaar ingeruild. Zeker niet na 15 jaar...
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 13.08.2016 - 15:48  ·  #26
Dat bedoelde ik met mijn opmerking want laat ons eerlijk wezen, het idee om een wagen in te ruilen of te verkopen komt niet van het ene moment op het andere. Meestal gaat daar een tijd overheen en als het idee speelt word er nog maar weinig aan de wagen gedaan. Je koopt uiteindelijk een auto van een jaar of 15 oud en dan moet je er wel degelijk rekening mee houden dat er nog een en ander om de hoek komt voor je een perfect rijdende auto hebt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn meer als zeldzaam. Motorisch maakt het inderdaad niet zo heel veel uit denk ik, is vooral de vraag wat je zelf verlangd van een auto en wat je eraan wil besteden.
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 06.09.2016 - 00:38  ·  #27
Geslaagd!!!

Sinds vandaag (of eigenlijk gisteren, als ik even op de klok kijk) ben ik de trotse eigenaar van een zilvergrijze Volvo S80 2.4 automaat uit 2000. Compleet met open dak, navigatie (uit 1736... :'( ), trekhaak en een Dolby ProLogic audioset. Ik ben pas de tweede eigenaar en mijn voorganger heeft een complete onderhoudshistorie nagelaten. Alle beurten zijn volgens het boekje uitgevoerd en ook zijn bijna alle reparaties gedocumenteerd. Er staat nu 240.000 km op de klok dus ik ga daar nog wel even een paar jaartjes mee doen, lijkt me.

Toch zijn er wel een paar zaken die even aangepakt moeten worden:
  • De parkeersensoren doen het niet. Er is een peip bij het inschakelen van de achteruit en daarna blijft het stil. Heel stil. Totdat je met de trekhaak de muur raakt.
  • Er is een lampje stuk achter de knopjes van de telefoon.
  • De automatisch dimmende binnenspiegel dimt niet. Er zijn ook geen vlekken of iets dergelijks, hij doet het gewoon niet.
  • De rechter buitenspiegel gaat niet naar rechts en omlaag. En hij klapt ook niet in.
  • Er is een melding dat het alarmsysteem service nodig heeft.
  • De bekleding van de middenarmsteun is afgebladderd.
  • De raamrubbers onderaan de zijruiten zijn uitgedroogd en beschadigd.


Het lijkt heel wat, maar het valt natuurlijk reuze mee. Er zijn geen essentiële zaken mis. En de meeste dingen zijn waarschijnlijk wel zelf op te lossen. En voor de prijs die ik er voor heb betaald mag ik al helemaal niet klagen. Ik heb voor veel meer geld afgeragde hokken gezien waar je nog niet dood in verwekt wilt worden! Morgen maar eens op zoek naar een Haynes Repair Manual...

Mochten er nog tips, tricks of onderdelen zijn, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag!

En dan nu de onvermijdelijke foto's :D :

Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 06.09.2016 - 07:45  ·  #28
Gefeliciteerd !
Mooie auto, veel plezier ermee.
Domaso
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 06.09.2016 - 08:09  ·  #29
Gefeliciteerd collega S80 rijder. Mooie auto!
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 06.09.2016 - 08:30  ·  #30
Quote door midicijnman

Geslaagd!!!


.....
[*]Er is een melding dat het alarmsysteem service nodig heeft.
.....


Hier staat een uitleg wat er met het alarmsysteem aan de hand is en hoe je het kan repareren.
Alarmsysteem service required

Succes met de wagen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0