De kogel is door de kerk: er gaat een andere Volvo komen. Nu ben ik wel gecharmeerd van de ruimte en luxe van een S80. Na ruim zes jaar roffelen in een V70 classic (eerst een handgeschakelde 10-kleppert, en daarna een 2.5T automaat) wil ik het liefst een turboloos model. Die zijn toch wat minder onderhouds- en storingsgevoelig. Om nog maar te zwijgen over het verbruik.
Gisteren in een 170pk-versie met automaat gereden; dat was toch wel duidelijk minder alert en pittig dan de turbo. Komende week ga ik eens proefrijden met een ongeblazen 2.9 zespitter.
Wat zouden de overwegingen zijn? Zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden bij het maken van een keuze? Wat zijn bijvoorbeeld de verschillende 'zwakke plekken' van de blokken?
Ik hoor het graag...
								
																	
																
								
							Gisteren in een 170pk-versie met automaat gereden; dat was toch wel duidelijk minder alert en pittig dan de turbo. Komende week ga ik eens proefrijden met een ongeblazen 2.9 zespitter.
Wat zouden de overwegingen zijn? Zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden bij het maken van een keuze? Wat zijn bijvoorbeeld de verschillende 'zwakke plekken' van de blokken?
Ik hoor het graag...
   Maar daar heb ik nog geen blok van open gemaakt..
																
. Maar anderen zijn keurig met onderhoudsboekjes en NAP. Via de site van het RDW kun je zien hoeveel eigenaren er zijn geweest en of de kilometerstand 'logisch' is. Ik heb al heel wat auto's afgeserveerd om diverse redenen (slecht of onduidelijk onderhoud, smerig en afgeleefd uiterlijk en/of interieur, goedkope versie met gescheurd velours en een kaal dashboard, etc.) maar er staan er nu nog wel een paar op mijn lijstje. Het goede nieuws: ik heb geen haast. Mijn V70 doet het nog prima en als hij weg is heb ik altijd nog een Peugeot 306 cabrio om mee van A naar B te gaan. 
 
 . Er zijn nog altijd wat gegadigden in beeld en eentje daarvan is een T6. Nu hoor ik daar heel verschillende verhalen over: drama's met automaatbakken en lambdasondes, of probleemloze snelwegzoevers. Ben ik echt helemaal knetter als ik daaraan begin? Of kun je met goed onderhoud en de nodige zelfbeheersing gewoon jarenlang plezier hebben van het overschot aan pk's?