Vocht in de kop en mist lampen

 
 
 
 
 
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 31.08.2010 - 20:38  ·  #1
In het Oosten van het land hebben we vorige week behoorlijke wateroverlast gehad. Ik was hierdoor genoodzaakt om door redelijk hoogstaand water te rijden. Hierdoor is blijkbaar dus allemaal vocht in mijn mistlampen en koplampen gekomen. Ik ben nu bijna 1 week verder en ik heb het gevoel dat het alleen maar erger word.
Verder is één van mijn claxons kapot gegaan. Waarschijnlijk omdat er wat er in is gekomen. Eerder is al ééntje kapot gegaan en die is door de dealer vervangen door gemodificeerde versie die niet omhoog, maar omlaag wijst.

Mijn vraag is of dat vanzelf opdroogt of moet ik toch bezoekje aan de dealer brengen en dit evt verhalen op de garantie die ik op de auto nog heb? Want het lijkt me niet normaal als je door een iets grotere plas water rijdt en gelijk alle lampen vol met vocht zitten.
Het gaat om een S60 D5 uit 2006 (geen xenon).

Alvast bedankt.


Edit 1 september.
Vandaag bij de dealer geweest en het probleem aan hun uitgelegd. Helaas valt het niet onder de garantie omdat het van buitenaf komt. Ze hebben al meerdere water schades gehad en sommige liepen al gauw tot 1200 euro (Xenon).
Dan rest mij maar één optie om het via de verzekering te doen.
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 02.09.2010 - 03:21  ·  #2
In de zwarte(?) dop achter op de koplampunits, welke je eraf draait om de lampen te vervangen, hoort in de zwarte dop een membraan te zitten. Die hoort de koplampen vochtvrij te houden.

Bij mij zijn ze ook nog bezig geweest met een spuitbusje met lucht erin. Daardoor verdween de meeste vocht al.
De membraantjes in de zwarte doppen zijn daarna alsnog vervangen en nooit meer last gehad van vocht in de koplampen.

Mistlampen durf ik niet te zeggen...
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 02.09.2010 - 12:48  ·  #3
Remy,

dank voor je tip. In mijn Li koplamp/ri aanwijzer (V70 2001) zit ook geregeld vocht. Tip van de garage was, om de dop er af te draaien en, inderdaad, dat werkt goed. Bij het rijden zal er nu wel een beetje luchtstroom in de lamp ontstaan (120 km/uur is toch een flinke storm). Ik zal eens kijken of in de doppen inderdaad een membraampje zit. Als deze bij jou zijn vervangen, zaten ze verstopt oid? Misschien kun je er net zo goed een 3mm gaatje inboren?
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 03.09.2010 - 02:35  ·  #4
Ze waren bij mij vervangen omdat het vocht maar aan bleef houden. Als de garage het vocht de ene dag eruit had gehaald zat het vocht na een flinke regenbui weer in de koplamp.
De volledige dop (2x) moest vervangen worden, het membraam zelf kan volgens mij niet vervangen worden, dat zit erop geplakt oid.
Een gaatje erin boren lijkt me niet zo verstandig, ookal is het slechts 3mm, vuil e.d. kan er dan makkelijker in komen.
Ik zal proberen morgen even de prijs ervan op te zoeken, dan heb je een idee wat het gaat kosten.

Succes!
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 03.09.2010 - 06:52  ·  #5
Ik heb gisteren de dop even bekeken. volgens mij is het een helemaal dichte dop met een rubber pakking. Bedoel je met membraam dus niet de pakking? Mogelijk zijn in de verschillende bouwjaren andere doppen gebruikt?
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 03.09.2010 - 17:00  ·  #6
Folkert,

Ik bedoel echt een membraam wat op de dop zit. De pakking hoort er zowieso op te zitten.
Als je dichte doppen hebt, zonder rechthoekig membraampje in het midden van de dop, dan kan je ze het beste vervangen.
Het schijnt dat er veel Volvo's zo zijn afgeleverd, met dichte dop.

Een nieuwe dop, met membraam, kost 11 euro per stuk, bij de Volvo dealer.
Als het goed is: Artikelnr 8650291

Als je bij ze langs gaat kan je gelijk kijken of ze anders zijn dan tgene wat je nu hebt.
En anders kan ik in de week van 13september een foto voor je maken.
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 03.09.2010 - 19:36  ·  #7
Ik heb nog eens heel goed gekeken, maar geen membraam. Aan de buitenzijde staat bij mij het nummer C1208*1 en daaronder >PP-TD20<

als je een foto wilt plaatsen, graag. Autorima zal deze doppen wel voor weinig hebben liggen denk ik?

Je mag me de foto ook mailen, zie voor mn mailadres je PM
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 04.09.2010 - 10:50  ·  #8
Je mag anders de foto's ook hier plaatsen want ik ben hier ook benieuwd naar.

Heeft iemand nog tips voor de mistlampen? Hoe krijg ik al dat vocht daar het beste weg?
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 05.09.2010 - 22:35  ·  #9
Vocht wegkrijgen kan je door busje met lucht dr in leeg te spuiten. Door de druk blaast ie t vocht weg.
Als t je gaat lukken zou je zelfs met een föhn aan de gang kunnen gaan.
De vraag is alleen... blijft t vocht dan weg of komt t weer terug?

Zodra ik foto's heb zal ik ze plaatsen.
13 sept verwacht ik me auto terug, zal dan ook ff kijken voor een oplossing voor vocht in de mistlampen.

Grt. Remy
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 08.09.2010 - 21:17  ·  #10
Ik heb de zwarte rubberen doppen eraf gehaald aan beize zijden en heb toen flink wat km's gemaakt. Geloof het of niet, maar de vocht is weg!
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 16.09.2010 - 08:49  ·  #11
Het is wat later geworden maar hier zijn ze dan:

Dit is de binnenkant van de dop.
Voor de zekerheid nog even rood omcirkeld op de foto...



En dit is dan de buitenkant van de dop, daarop is ie helemaal duidelijk te zien.



Art. 8650291
€11,- p/s


Ben benieuwd of jullie andere doppen hebben :)
Gr. Remy
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 16.09.2010 - 19:20  ·  #12
doppen van mij zijn inderdaad een beetje anders, geen membraam
pjbrons
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 06.06.2013 - 10:36  ·  #13
Is het niet gewoon mogelijk om wat rijst in de koplamp te doen, dat 24 uur te laten zitten en er dan met een stofzuiger uit te halen?
Of als 2e optie: kan het glas er niet af. Goed drogen en eventueel het rubber vervangen en weer terug zetten. Want ik begreek dat het glas er af kan. Of is dat ook niet zo?
Ik hoor het graag

Pieter 8-)
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 06.06.2013 - 11:27  ·  #14
:-| Lijkt mij niet een al te beste oplossing want de rijst neemt dan het vocht op en zal in je koplamp blijven plakken denk ik.
Wat bij mij altijd lukte bij de V 40 was bij een warme zonnige dag de ruberen dop en de lamp met fitting eraf halen en dan lekker het vocht laten verdampen. Een föhn via de fittingkant erop zetten wil ook wel lukken. Suc6 8-)
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Vocht in de kop en mist lampen

 · 
Posted: 06.06.2013 - 13:10  ·  #15
Psies, zo deed ik dat destijds met de V40 ook. Ik had een klein steenslagputje in de glazen koplamp die net door-en-door was. Bij regen kwam er dan altijd wat vocht binnen en ging de boel beslaan. Rubber dop eraf, even rondrijden en het vocht was weer verdwenen. Uiteindelijk een beetje siliconenkit in het gaatje gesmeerd, want ging toch wel wat irriteren.

Rijst zou ik er niet zo snel inkieperen, maar misschien zijn die vochtvreetzakjes die tegenwoordig overal bij zitten wel handig. Even een touwtje aan bevestigen zodat je het zakje er ook weer makkelijk uit kunt krijgen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0