VolCan Extender

Ramen tegelijk open dicht spiegels automatisch inklappen comfort richting aanwijzer etc

 
 
 
 
 
Marogi
 
Avatar
 
Subject:

VolCan Extender

 · 
Posted: 04.01.2012 - 13:13  ·  #1
Hallo,
Ik miste dit topic nog in het forum.
Ik heb dit op het Volvo-forum.nl gevonden, en heb m nu ook in mijn S80 en het is een super genot!
Voor de duidelijkheid, ik ben niet de genius die dit heeft ontwikkeld, maar wilde jullie dit niet onthouden.
Oops was blijkbaar net gisteren ook al gepost door "mijns60" :O

Dit overzicht van de VolCanExt software is voor het laatst op 02-01-2012 bijgewerkt.

De VolCanExt software is al beschikbaar voor de volgende modellen en modeljaren:
S60 : 2001(1), 2004(2)
V70 : 2001(1), 2003(2), 2004(2)
S80 : 2004(2)
(1) Mogelijkerwijs dient de auto voorzien te worden van een AEM-kabel
(2) Auto is reeds voorzien van een AEM-kabel


Onderstaande modellen/bouwjaren zijn in voorbereiding en komen waarschijnlijk binnenkort beschikbaar:
S60 : 2005
V70 : 2006, 2007
S80 : 2005
Andere modellen en modeljaren zullen volgen.


Het modeljaar van de auto is af te lezen van het 10de karakter uit de VIN:
X = 1999, Y = 2000
1 = 2001, 2 = 2002, 3 = 2003, 4 = 2004, 5 = 2005
6 = 2006, 7 = 2007, 8 = 2008, 9 = 2009
A = 2010, B = 2011
De VIN is te vinden in je kentekenbewijs, onder de voorruit of bij de crossbar onder de motorkap
Een paar voorbeelden (chassisnummer heb ik vervangen door x'en):
YV1SW58K932xxxxxx --> MY2003
YV1TS59G941xxxxxx --> MY2004
YV1SZ796761xxxxxx --> MY2006


Als je auto voldoet aan de specificaties zoals hierboven vermeld en je wilt een kastje aanschaffen om aan te laten passen voor deze software, stuur dan een email naar VolCanExt@hmcs.nl. Vermeld in je email de VIN van je auto en de beschikbare kabel om het kastje op aan te sluiten. De procedure is zoals hier beschreven, de prijs is gewijzigd naar Euro 195,00 ex Euro 5,00 verzendkosten.


Inleiding
De VOLvo CANbus EXTender (VolCanExt) is een controller (computer) die aan de CanBus van de auto wordt gekoppeld. De VolCanExt bestaat uit een aluminium kastje (74x71x26mm) met daarin de nodige elektronica. Twee connectoren kunnen op het kastje worden aangesloten. De ene connector verzorgt de verbinding met de auto, de andere (USB-)connector wordt gebruikt om, met behulp van een PC, instellingen te veranderen of nieuwe versies van de firmware te installeren. De aansluiting aan de auto geschiedt bij voorkeur middels een reeds in de auto aanwezige connector. Aansluitkabels voor de AEM connector en de DVD-RTI connector zijn beschikbaar. Welke aansluitkabel gebruikt wordt, is afhankelijk van de desbetreffende auto. Het kastje wordt met dubbelzijdig klevend klittenband op een handige plaats gemonteerd.




Aansluiten met AEM kabel:

Dit is de meest eenvoudige manier om de VolCanExt op de auto aan te sluiten. Er is geen gereedschap nodig en installatie is zeer eenvoudig. Als de auto een AEM-aansluitkabel heeft, dan kan er wel of geen AEM aanwezig zijn. In beide gevallen is deze kabel bereikbaar door het paneel rechtsachter in de kofferbak weg te nemen (het paneel dat ook weggehaald moet worden om een lampje in het achterlicht rechtsachter te vervangen).
Als er een AEM is geïnstalleerd in de auto, dan bevindt deze zich in de ruimte tussen het achterscherm en de laadvloer. Hij zit in een beugel aan de laadvloer vast.
Als er geen AEM is geplaatst dan kan de auto wel AEM-voorbereid zijn. De AEM-kabel is dan opgerold en vastgeplakt aan het rechter-achterlicht. Enig zoeken (met een lampje) is gewenst.

Aansluiten met DVD-RTI kabel:

De VolCanExt kan ook aangesloten worden op één van de kabels die zijn aangesloten op de DVD-unit van de DVD-RTI. Hiervoor is enig sleutelwerk nodig: De DVD-unit moet losgehaald worden om bij de connector te komen.

Alternatieve voedingskabel:
Normaal gesproken worden de instellingen en de firmware geüpdate terwijl de VolCanExt in de auto aangesloten is. Indien het voor u moeilijk is om met uw PC naar de auto te gaan, kunt u gebruik maken van onderstaand, standaard meegeleverde kabeltje. Met dit kabeltje kunt u de VolCanExt van spanning voorzien met een normaal 9V blokbatterijtje.



De VolCanExt komt beschikbaar voor de volgende Volvo modellen en modeljaren:
S60          MY2001 - MY2009
V70/XC70     MY2000 - MY2007
S80          MY1999 - MY2006
Er wordt niets, maar dan ook niets veranderd aan de auto. Niets aan de kabels, niets aan de bestaande software. Als de VolCanExt wordt verwijderd is de auto technisch en funktioneel weer in de originele staat.


Extensies
De hieronder beschreven extensies zijn op dit moment beschikbaar (ontworpen, gebouwd en getest). Door middel van de VolCanExt Updater kunnen de gewenste keuzes in de VolCanExt geladen worden. De afbeeldingen zijn afkomstig van de VolCanExt Updater (PC programma).


Doors
De "Doors Extension" omvat alle opties die te maken hebben met de deuren.




Komt het volgende scenario u bekend voor? Parkeren in een smal straatje, uitstappen en dan merken dat u vergeten bent om de spiegels in te klappen. Dus: weer instappen, sleutel in contact, contact aan, spiegels inklappen met de schakelaar, contact uit, sleutel uit contact en weer uitstappen. En dat uitstappen moet dan ook nog zonder de spiegel te kunnen gebruiken om te kijken of er achteropkomend verkeer is. Verre van ideaal! Kan dat niet automatisch? De VolCanExt maakt het mogelijk.
Met de opties Retract the mirrors en Extend the mirrors kan worden ingesteld wanneer de electrisch inklapbare spiegels moeten worden in- en uitgeklapt. Deze optie werkt alleen als er al inklapbare spiegels op de auto aanwezig zijn. De auto is dan voorzien van een schakelaar op het paneel onder de CCM waarmee de spiegels kunnen worden in- en uitgeklapt. De VolCanExt laat u één extra inklapoptie en één extra uitklapoptie toevoegen aan de standaard funktionaliteit.


Windows
Alle opties waarbij de ramen betrokken zijn, zijn opgenomen in de "Windows Extension".




In het instructieboekje van uw Volvo is te lezen dat de bestuurder wel of niet de beschikking heeft over de auto-up funktie voor het passagiersraam. Of de funktie beschikbaar is, is landafhankelijk. Als u de knop helemaal naar boven trekt, zal het passagiersraam sluiten. Als dit sluiten niet doorgaat als u de knop loslaat, dan kunt u met de optie Enable passenger window auto-up dit alsnog aktiveren.

Kent u het probleem? Als u de de ruitensproeier gebruikt, wordt de ruit keurig schoongeveegd door de wissers. Maar na een paar seconden lopen er toch nog een paar straaltjes water over de schone ruit. Met de optie Extend wash/wipe with extra wipe kunt u de ruitenwissers een extra slag laten maken. De tijd tussen het wiswassen en de extra wisslag is vrij door u in te stellen. De praktijk wijst uit dat een interval van 10 seconden prettig werkt. In de winter is deze extra slag niet gewenst: Het leidt tot strepen door bevriezing of opspatting van slib. Daarom is er een extra instelling waarmee u kunt aangeven dat de extra slag alleen gemaakt mag worden als de buitentemperatuur hoger is dan 0, 2, 4 of 6 graden Celcius.

Om de temperatuur enigszins draaglijk te houden in uw geparkeerde Volvo heeft u besloten om de ramen open te laten. Maar ineens betrekt de lucht en dreigt er een flinke bui los te barsten. Gelukkig kunt u met de optie Close windows from remote control keyfob de ramen snel sluiten met uw afstandsbediening zonder dat u de auto in hoeft (en dus zonder dat u nat wordt). Als uw Volvo een schuifdak heeft, dan kunt u ervoor kiezen om ook het dak te laten sluiten. Tweemaal achter elkaar op de Lock knop start het sluiten. Nogmaals drukken stopt het sluiten. Dit laatste is handig als u de ramen op een spleetje na wilt sluiten. Het dak wordt wel altijd volledig gesloten.

Gezellig met het hele gezin naar een pretpark of het bos. De auto, helemaal dicht en op slot, staat de hele dag in de gloeiende zon. Met de optie Open windows from remote control keyfob kunt u alvast de ramen (en eventueel het schuifdak) openen terwijl u aan komt lopen. Dan kan de hete lucht er vast uit zonder dat u eerst moet instappen, de contactsleutel omdraaien en handmatig alle ramen omlaag moet doen. Gewoon tweemaal vlak achter elkaar op de unlock knop en de ramen (+ dak) gaan naar beneden. Nog een keer drukken en het opengaan van de ramen wordt gestopt. Handig om de ramen een stukje te openen.


Lights
In de "Lights Extension" zijn alle opties terug te vinden die met verlichting te maken hebben.




Tegenwoordig is het vrij normaal: Bij het wisselen van rijstrook even een tikje tegen de hendel van de richtingaanwijzers en de knipperlichten knipperen een aantal malen. Uitermate comfortverhogend, maar helaas niet op uw Volvo aanwezig. De VolCanExt biedt hier uitkomst: Aktiveer de optie Extend indicators en geef het aantal knipperingen op dat u wilt dat er minimaal geknipperd wordt. Voor rustige chauffeurs is 4 een mooie waarde, maar misschien dat sportievere rijders liever een kleiner aantal instellen omdat zij wat sneller van de ene naar de andere rijstrook wisselen.

Het is een interessante ontwerpkeuze van Volvo: Wilt u de weg naar uw voordeur verlichten als u van uw auto naar huis loopt, dan aktiveert u de Follow-Me-Home verlichting. Maar als u van huis terug naar uw auto loopt en de Approach verlichting aktiveert op de afstandsbediening, blijven de koplampen uit. Jammer voor de bekleding van uw Volvo, maar daardoor ziet u niet die plas water en met bemodderde schoenen stapt u in. De VolCanExt breidt de Approach verlichting uit met de koplampen als u de optie Include headlights into Approach lighting activeert. Om te voorkomen dat de accu daardoor net het laatste zetje krijgt om starten onmogelijk te maken, is er voorzien in een instelbare accu-bescherming.


Instruments, MultiMedia and More
Funkties voor de instrumenten, het MultiMedia systeem en overige funkties vindt u terug in de "Instruments, MultiMedia and More Extension".




Supercars en hypercars hebben het al, nu kunt u het ook hebben in uw Volvo: Het volledig uitslaan van de meters bij het aanzetten van het contact. Funktioneel? Misschien niet, maar wel cool! Aktiveer deze coolness door een vinkje te plaatsen bij Enable GaugeSweep.

Als u parkeersensoren van Volvo heeft, dan wordt uw HUxxx radio gemute als u de achteruit-versnelling kiest. Heeft u een aftermarket parkeersensorensysteem, dan maakt de VolCanExt het mogelijk om hetzelfde te bereiken via de optie Turn HUxxx volume down when .... Helaas bleek het technisch niet mogelijk om het volume, na afloop, exact te herstellen naar het originele niveau. Daarom kunt u aangeven met hoeveel ticks het volume hersteld moet worden als u de achteruitversnelling weer uitschakelt. Eén tick is daarbij gelijk aan eenmaal kort op de volume+ knop te drukken op de stuurbediening van de radio.

Om één nummer verder te gaan op een CD of iPod-playlist kunt u op de next-track knop van de stuurbediening drukken. Maar met de funktie Play first xx seconds of each track ... wordt van elk nummer een stukje ten gehore gebracht. Hebt u het gewenste nummer bereikt, dan volstaat een enkele druk op de next-track of previous-track om de scan te stoppen. U start deze funktie door de next-track knop op het stuur tenminste twee seconde ingedrukt te houden.


Work in progress
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: VolCan Extender

 · 
Posted: 04.01.2012 - 13:28  ·  #2
haha, je mistte het op het forum en daarom post je het maar 2 keer? maarreuh er zijn al diverse posts geweest in de afgelopen dagen hierover hoor...
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: VolCan Extender

 · 
Posted: 04.01.2012 - 13:40  ·  #3
Marogi
 
Avatar
 
Subject:

In de 2e staat al de Oops vermeld aangezien "mijn s60" het eerder vermeldde

 · 
Posted: 04.01.2012 - 17:42  ·  #4
Lekker onvolwassen reactie.
Er ging blijkbaar wat mis met de return knop in de browser waardoor is m 2 x heeft geplaatst.Waarvan 1x met m'n Oops vermelding.

Ik zou zeggen doe ermee wat je wil
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: VolCan Extender

 · 
Posted: 04.01.2012 - 19:26  ·  #5
Quote door Marogi

Lekker onvolwassen reactie.
Er ging blijkbaar wat mis met de return knop in de browser waardoor is m 2 x heeft geplaatst.Waarvan 1x met m'n Oops vermelding.

Ik zou zeggen doe ermee wat je wil


Als dit tegen mij is:

Dat heeft niks met onvolwassen te maken, het gaat er niet om of er nu perongeluk 2 topics geopend worden, beter 1 teveel dan helemaal geen.

Alleen staat er op de portal pagina van het forum ''volvo canbus extender'' en dat kun je haast niet gemist hebben (daar kan ik ook naast zitten).

Dus leg mij maar uit wat hier onvolwassen aan is :D

Als dit tegen Gillerbee is:
Quote
haha, je mistte het op het forum en daarom post je het maar 2 keer? maarreuh er zijn al diverse posts geweest in de afgelopen dagen hierover hoor...


Hij geeft hier ook netjes aan dat er in de afgelopen dagen hierover gepost is :)
Marogi
 
Avatar
 
Subject:

Re: VolCan Extender

 · 
Posted: 04.01.2012 - 20:54  ·  #6
Tja blijkbaar ben ik niet zo handig met dit forum.
Heb ook net pas ontdekt hoe ik de post kan aanpassen.....
Ik wil ook niemand tegen de haren strijken of een scoop ontnemen, vandaar doe ermee wat je wil.....
Het enige dat telt is mi dat men weet dat VolCan bestaat en dat het super is.
Er is voldoende energie aan mijn post verspild denk ik zo.

Met vriendelijke groet Rob
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: VolCan Extender

 · 
Posted: 04.01.2012 - 21:25  ·  #7
Quote door Marogi

Tja blijkbaar ben ik niet zo handig met dit forum.
Heb ook net pas ontdekt hoe ik de post kan aanpassen.....
Ik wil ook niemand tegen de haren strijken of een scoop ontnemen, vandaar doe ermee wat je wil.....
Het enige dat telt is mi dat men weet dat VolCan bestaat en dat het super is.
Er is voldoende energie aan mijn post verspild denk ik zo.

Met vriendelijke groet Rob


Geeft niks iedereen mag het leren,
Ik snapte er ook niks van en het had mij kunnen gebeuren.

Als je het topic wilt laten sluiten kun je dat aan een van de moderaars door geven dan kunnen ze hem sluiten :D

Groet,
Patrick
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: VolCan Extender

 · 
Posted: 07.01.2012 - 20:57  ·  #8
Quote
Tja blijkbaar ben ik niet zo handig met dit forum.
Heb ook net pas ontdekt hoe ik de post kan aanpassen.....
Ik wil ook niemand tegen de haren strijken of een scoop ontnemen, vandaar doe ermee wat je wil.....
Het enige dat telt is mi dat men weet dat VolCan bestaat en dat het super is.
Er is voldoende energie aan mijn post verspild denk ik zo.


was geen verwijt hoor, vondet gewoon grappig, als in haha... niet boos zijn marogi...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0