Volvo in eerste helft 2010 naar Geely

 
 
 
 
 
me
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 38
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 625
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Volvo in eerste helft 2010 naar Geely

 · 
Posted: 26.12.2009 - 12:59  ·  #1
24 december 2009 | Tekst: Alexander Inia | Foto's: ANP | Bron: Autoweek.nl

Er begint nu echt schot te komen in de verkoop van Volvo aan Geely. De huidige eigenaar Ford heeft bekendgemaakt dat de verkoop van het Zweedse merk aan de Chinezen in de eerste helft van 2010 definitief wordt afgerond.


Ford doet in het officiële persbericht geen uitspraken over exacte details, maar volgens insiders betaalt Geely 1,8 miljard dollar voor Volvo. Dat is maar een kwart van het bedrag dat Ford in 1999 voor het Zweedse merk neertelde. Toch is dit de grootste Europese overname door een Chinees automerk ooit.

De werknemers kunnen voorlopig opgelucht ademhalen, want Geely heeft beloofd dat de productiefaciliteiten in Zweden behouden blijven. Een vakbondsleider is positief: “Ik ben tevreden over wat ik tot nu toe gehoord heb. Geely wil Volvo tot een zelfstandig merk maken en als ze zich aan die belofte houden, is dat zeker veelbelovend voor de toekomst.”

2010 wordt een belangrijk jaar voor Volvo. In de eerste plaats natuurlijk vanwege de overname door Geely. Maar ook komt in de lente de nieuwe S60 op de markt, waarvoor de verwachtingen hooggespannen zijn. Bovendien krijgt Volvo voor het eerst beschikking over viercilinder downsizemotoren. Die komen met cilinderinhouden van 1,6 liter en 2,0 liter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0