Volvo s60 aircopomp

Geluid bij veranderen toerental

 
 
 
 
 
kingkongbas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 10:50  ·  #1
Hallo, ik heb een storend geluid onder de motorkap van mijn Volvo s60 bi fuel. Bij het verhogen of verlagen van het toerental komt en een joelend geluid bij kijken die er niet hoort. Airco aan of uit maakt amper tot geen verschil. Nu heb ik de multieriem eraf gehad en gedraaid aan de poelie van de airco en hier komt een "schrapend" geluid vanaf. Ik neem aan dat hier de lager van kapot is? is het wijsheid enkel een lager vam de aircopoelie te veranderen of een geheel nieuwe pomp te plaatsen? En weet iemand toevallig de Maten van de poelielagers voor een s60 2002?. De airco werkt overgens wel gewoon!


Met vriendelijke groet,

Bas Bemboom
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 10:55  ·  #2
Hallo,

Mocht je een andere pomp willen plaatsen ik heb er nog 1 liggen.
Die mag voor een zacht forum prijsje wel weg.

Mocht je hem nodig hebben mag je een PB sturen :Thumb

Quote door kingkongbas

Hallo, ik heb een storend geluid onder de motorkap van mijn Volvo s60 bi fuel. Bij het verhogen of verlagen van het toerental komt en een joelend geluid bij kijken die er niet hoort. Airco aan of uit maakt amper tot geen verschil. Nu heb ik de multieriem eraf gehad en gedraaid aan de poelie van de airco en hier komt een "schrapend" geluid vanaf. Ik neem aan dat hier de lager van kapot is? is het wijsheid enkel een lager vam de aircopoelie te veranderen of een geheel nieuwe pomp te plaatsen? En weet iemand toevallig de Maten van de poelielagers voor een s60 2002?. De airco werkt overgens wel gewoon!


Met vriendelijke groet,

Bas Bemboom
kingkongbas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 19:26  ·  #3
Dat is vriendelijk aangeboden. Ik kan een andere aircopomp van de dealer krijgen waarvan ik de auto 2 weken terug heb gekocht.
Maar zijn er meerdere bekend met dit bijgeluid, veroorzaakt door een aircopomp? Ik heb uiteraard internet ook wat zitten afspeuren en er wordt wel eens gezegd, airco bijvullen. Maar ik neem aan dat het probleem hierdoor tijdelijk zal worden opgelost.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 19:43  ·  #4
Als het geluid stopt als de pomp niet draait, is het meestal de pomp; keertje nieuw vullen kan nooit kwaad (er wordt ook olie toegevoegd namelijk).
kingkongbas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 20:00  ·  #5
Ookal staat de airco uit, alsnog is het zing geluid te horen. Airco aan of uit maakt dus amper tot geen verschil. Dynamo is afgelopen maandag al vervangen door een ander.
Tsuru
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 20:44  ·  #6
Je hebt het dus ook als je airco uit staat?
Heb je het niveau van de stuurbekrachtigingsolie gepeild? De stuurbekrachtigingspomp kan ook gaan zingen/janken als het peil te laag is.
kingkongbas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 20:58  ·  #7
Jup idd ook als de airco uitstaat. Maar de poelie van de aircopomp loopt altijd mee met de multiriem ook al staat deze niet aan toch? En is dat lagertje op van die poelie zou die dat geluid kunnen veroorzaken lijkt me. Wel zonde omdat dat t enige is wat er mankeert aan de airco. Hij werkt verder naar behoren.

Trouwens de mulitriem is eraf geweest en toen aan de verschillende poelies gedraaid.. die van de airco gaf wel degelijk geluid.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 16.06.2017 - 23:53  ·  #8
De poelie van de aircopomp draait inderdaad altijd als de motor aanstaat, dat moet wel want de multiriem wordt aangedreven.
De pomp van de airco wordt echter continu (elke 20 seconden oid) aan- en afgekoppeld als je de airco aan hebt staan, dat gebeurt met een magneetkoppeling die de pomp aan de poelie koppelt. Soms gaat dat met een klakgeluid als de speling tussen de koppeling en de poelie wat groot is, maar het hoort min of meer geruisloos te gaan.
De poelie hoort volgens mij idd geruisloos te draaien dus als je onder garantie een reparatie of vervanging kan krijgen zou ik dat zeker aangrijpen.
kingkongbas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 17.06.2017 - 12:12  ·  #9
Kan het ook zijn dat het lagergeluid verholpen wordt door enkel het bijvullen van de airco?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 17.06.2017 - 13:43  ·  #10
Lijkt mij niet!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 17.06.2017 - 13:45  ·  #11
Het lager wordt niet door het aircosysteem gesmeerd, vandaar
kingkongbas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo s60 aircopomp

 · 
Posted: 17.06.2017 - 14:01  ·  #12
Ok thnx voor het meedenken! Dan ga ik toch maar de gehele pomp vervangen.
Als iemand belang heeft bij mijn oude pomp, die dus wel werkt hoor Ik dat wel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0