Volvo S80

RSE naderhand inbouwen

elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

Volvo S80

· 
Posted: 28.03.2025 - 12:54  ·  #1
Ik ben dus bezig om de RSE (rear seat entertainment) in mijn S80 in te bouwen. Na een testopstelling met alle kabelbomen los uit de kont van de auto kreeg ik het allemaal werkend. Grootste gevecht was de kabelboom naar voren onder het tapijt door te krijgen, maar met een trekveer is dat gelukt. Ik heb hoofdsteunen van een pre facelift stoel, zelf een facelift stoel. Dus nu dat aan het aanpassen en dan kan er het 1 en ander naar de bekleder (ook om de achterbank verwarming erin te laten maken).

Ik heb voor nu het RSE systeem iets eenvoudiger gehouden. Namelijk als stand alone. Tijdelijk wil ik 2 extra speakers ergens maken puur voor de beeldschermen. Origineel wordt de audio "gesplit", waardoor de beeldschermen de speakers in de deuren achter en de hoedenplank overnemen van de radio terwijl deze doorspeelt. Volgens mij werkt dat alleen als de RTI er nog in zit, en die is bij mijn auto eruit. Ik denk dat ik het met de tijd weer erin maak om de RSE dus volledig te kunnen integreren.

Vraagje van onderstaande tekening uit vida: ik heb dus alles uit deze tekening behalve de navigatie computer (zat niet meer in bij aankoop, zal wel kapotte laser gehad hebben). Maar waar ik maar niet achter kan komen is wat nummer 7 doet. Iemand enig idee wat M2D in moet houden?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

Re: Volvo S80

· 
Posted: 29.03.2025 - 16:18  ·  #2
Niemand een idee wat M2D inhoud?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 29.03.2025 - 18:18  ·  #3
Het eerst waar ik bij M2D aan moet denken is Sony Minidisc, maar of dat juist is 😬🤔
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 29.03.2025 - 18:23  ·  #4
Geen idee, denk het niet om eerlijk te zijn. Ook wat het stem kastje zou moeten doen is mij nog een raadsel. Ik heb het hele systeem nu werkend met alleen kastje nummer 10. Ik snap dus niet echt wat de rest zou moeten doen.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 30.03.2025 - 13:10  ·  #5
Wanneer ik rse en m2d Google vind ik niks.
Kun je in Vida geen onderdeelnummer ervan terug vinden?
Misschien dat je daar dan op kunt zoeken.
Of even langs een dealer, die zullen er vast meer informatie over hebben.
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 30.03.2025 - 15:06  ·  #6
Klopt ik vind ook niks op google, ook via de onderdeel nummers kom je maar weinig tegen. Executives waren natuurlijk ook geen dagelijkse kost denk ik.
Rien
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2025 - 22:34  ·  #7
Puur uit interesse ook even in Google gezocht en vond een link naar het Wiring Diagram waar op blz. 12 (17/24) de M2D module te zien is.

http://forum.vccn.no/dokumenta…n_3_39.pdf
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 31.03.2025 - 05:05  ·  #8
Ik zie het. Voice guide amplifier bedoel je dan toch? Enige wat ik kan bedenken met stem begeleiding is de gesproken stem van de navigatie, maar dat heeft niks met de rear seat entertainment te maken. Dan zou het stemkastje in elke s80 moeten zitten en bij mijn weten is dat niet zo.
Rien
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2025 - 08:28  ·  #9
Nee, bedoel de pagina met bovenaan "Rear Seat Entertainment (RSE)".

Deze staat in de pdf op pagina 17. De nummering op de pagina's zelf staan niet helemaal op volgorde dus de pagina zelf heeft onderaan nummer 12 staan.
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 31.03.2025 - 16:45  ·  #10
Ik zie het nu inderdaad. M2D heeft behoorlijk wat verbindingen met de tv tuner dus het zal allicht daar iets mee te maken hebben.
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 01.04.2025 - 18:03  ·  #11
Voor de liefhebbers, het verlossende antwoord kreeg ik via facebook:

6. Regeleenheid M2D (Mediacontrole-eenheid)

• Functie: De M2D-eenheid fungeert als een soort "mediacentrum" of besturingseenheid voor het Rear Seat Entertainment (RSE)-systeem.

• Taken:

• Coördineren van signalen van verschillende ingangen (DVD, AUX, TV-tuner).

• Versturen van audio/video naar de hoofdsteunschermen.

• Mogelijk ook verantwoordelijk voor communicatie met de centrale infotainmentbus.

• Locatie: Geplaatst in de bagageruimte, meestal samen met de andere multimedia-eenheden.

7. Stemkastje

• Functie: Deze is wat minder bekend, maar doorgaans is het "stemkastje" een module voor geluidsscheiding of audiodecodering.

• Mogelijke taken:

Splitsen van audiokanalen (bijv. L/R voor individuele hoofdtelefoons).

• Aansturen van draadloze of bedrade hoofdtelefoons.

• Eventueel ook betrokken bij volumeregeling of audio routing binnen het RSE-systeem.

• Let op: In sommige Volvo-documentatie wordt het stemkastje ook wel een "audio interface module" genoemd.

Bron CP

Selected quotes for multi-quoting:   0