Volvo V70 D5 2.4D 175 pk uit 2010 gaat continue in noodloop

smandrem
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Volvo V70 D5 2.4D 175 pk uit 2010 gaat continue in noodloop

· 
Posted: 18.12.2018 - 11:45  ·  #1
Hoi,

Ik heb al een maand problemen met mijn mooie Volvo V70.
Heeft met turbo te maken of gerelateerde zaken.
Heb een en ander uitgelezen met VIDA en daar komen de volgende codes naar voren:

ECM-P029900 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition. General Failure Information. No sub type information
ECM-P00BD00 Mass or Volume Air Flow A Circuit Range/Performance - Air Flow Too High. General Failure Information. No sub type information

Ben bij garage geweest zij hebben de met een rookmachine het hele inlaatsysteem gecontroleerd en zij geven aan dat er geen lekkage zichtbaar is. Verder een nieuwe luchtmassameter geplaatst maar storing met noodloop kwam terug.

Iemand ideeën wat ik nog meer kan doen?
Kan de Turbo vervangen, maar lees dat dit vaak niet het probleem is.

Bijzondere is ook dat als ik met de auto rijdt en het is koud (vorst) er geen of lbijna geen storing komt, maar als het meer dan 3, 4 graden is de storing al vrij snel ontstaat.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Volvo V70 D5 2.4D 175 pk uit 2010 gaat continue in noodloop

· 
Posted: 18.12.2018 - 12:06  ·  #2
Ik neem aan de 185pk?

Heb je een vin nr voor me? Gaarne via PM
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 18.12.2018 - 12:06  ·  #3
Ik denk dat je ergens na de turbo druk verliest, of dat die druk verkeerd gelezen wordt. Is de turbodruksensor gecheckt?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.12.2018 - 13:17  ·  #4
Zijn dat de letterlijke codes uit VIDA? Die beginnen toch meestal met de drieletterige code van de unit die de foutmelding registreert (in dit geval zou je verwachten ECM-...)? Dit lijken mij meer generieke OBDII-codes, die veel minder specifiek zijn dan de VIDA codes zelf, en het dus moeilijker maken de fout op te sporen.

Lijken mij sowieso tegengestelde meldingen, dus mogelijk ligt er een sensor in een stuip. Want een turbo underboost zou te weinig lucht moeten geven, niet teveel (luchtmassa) - al gaat mijn opmerking alleen op als het de gemeten luchtmassa na de turbo betreft - terwijl luchtmassa dacht ik direct na het luchtfilter gemeten wordt door de LMM en nog vóór de turbo.
Of wellicht wordt de turbo power niet volledig vrijgelaten omdat een afwijkende inkomende luchtmassa gemeten wordt. Maar je LMM is al vervangen, dus die zou in theorie goed moeten zijn. Is een Volvo luchtmassameter geplaatst of een ander merk?

Maar je moet eerst weten welke sensoren / processen worden aangemerkt met deze foutmeldingen voordat je verder kan zoeken.

Kan ook de TCV zijn (turbo control valve) in plaats van de turbo zelf, dus ik zou zeker niet te drastische stappen nemen in de richting van de turbo vervangen voordat je weet waar het probleem ontstaat.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 18.12.2018 - 21:00  ·  #5
Is dit niet te herleiden naar een vastzittende turbo actuator?

De verstelbare vaantjes zijn verroet of de stelmotor werkt slecht.

Bij oudere types dacht ik, worden dergelijke meldingen meestal door volgelopen tcv kleppen veroorzaakt.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 19.12.2018 - 11:12  ·  #6
Dit type heeft een electrische verstelling opde turbo, die de schoepen verstelt.

Te testten met vida.

Ze gaan helaas nog weleens stuk, niet los leverbaar, wel te reviseren.

Verder is er met vida nog een hoop te checken!

Selected quotes for multi-quoting:   0