Volvo V70-2000-2.4t onregelmatig stationair / "zagen"

guido
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Volvo V70-2000-2.4t onregelmatig stationair / "zagen"

· 
Posted: 06.11.2016 - 20:28  ·  #1
Beste forumleden,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Guido, 49 jaar ( nee nog lang geen abraham)
Na eerst een 745 , 245 en een 850 te hebben gehad, is het nu tijd voor een V70
Er staat nu een V70 2.4t ( 200pk) uit 2000 voor de deur te pronken.

Helaas heeft de auto (kom ik helaas nu achter) nogal wat achterstallig onderhoud.
Er is echter 1 klacht die erg vervelend is:
De motor loopt af en toe onregelmatig : "zaagt" zeg maar. Niet zoals bij een klephuis fout,
De automaatbak grijpt aan en laat meteen weer los, waardoor de wagen naar voor/ achter deint. Met de bak in P of N blijft de motor onregelmatig lopen.

Filmpje zegt meer dus:
https://youtu.be/iiYo080jog4
En na de motor opnieuw starten is de klacht weg:
https://youtu.be/vQrxQv8XIh8

Klacht ontstaat onregelmatig, maar alleen bij warme motor.
Foutcode is : ECM-644a - nokkenasregeling onjuiste stand.

Vervangen is :
Nokkenasversteller
Automaatbaksoftware
Automaat geflushed

Suggestie die ik heb gekregen:
Nokkenastandwiel vervangen
Distributieriem 1 tand verkeerd

Beiden lijken me vreemd aangezien de wagen goed loopt na opnieuw starten ( eigenlijk een reset dus)

Hebben jullie een goede suggestie voor me, voordat er dure reparatie's die misschien onnodig zijn worden uitgevoerd?

Ik hoor graag jullie ideeën!!! Vast bedankt voor het meedenken!
Guido
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Volvo V70-2000-2.4t onregelmatig stationair / "zagen"

· 
Posted: 06.11.2016 - 22:41  ·  #2
Beginnen met timing controleren dmv speciale nokkenasblokkeerring.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.11.2016 - 23:00  ·  #3
Welkom Guido,

Niet zo'n mooie start, maar goed, daar is iets aan te doen.
Ik heb sterk de indruk dat je het in de hoek moet zoeken, welke Emiel hierboven aangeeft.
Alvast veel succes.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 06.11.2016 - 23:01  ·  #4
das niet meteen een makkelijk klusje. je geeft aan dat ie na opnieuw starten wel (even) goed loopt? wat is het complete beeld? wanneer doet ie wat?
guido
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.11.2016 - 15:47  ·  #5
Bedankt voor de tips allereerst, maarr.....

Als de timing verkeerd zou staan, dan zou de motor altijd verkeerd lopen en niet af en toe. Bovendien, als ik de motor uit zet en meteen weer start loopt hij prima.
Het is een hele onvoorspelbare fout. Ik heb geprobeert een logica te ontdekken, maar die vind ik niet met uitzondering dat het me alleen gebeurt met een warme motor.
Wat ik nog niet had vermeld: voordat de nokkenasversteller was vervangen sloeg de motor helemaal af, wanneer hïj "fout" liep. Nu loopt hij wel door..
Soms rij ik er een dag mee zonder klachten, en soms bij iedere rit.

Aangezien opnieuw starten het euvel verhelpt, verdenk ik de electronica.
Wellicht slechte bedrading op de nokkenasversteller? - Wie weet waar die heen gaan? Ik neem aan de motormagement computer, maar waarzit die? Eventueel stekkers reinigen?
En zou de krukassensor er iets mee te maken kunnen hebben? Of loopt de motor dan helemaal niet?

Is er een verband tussen de nokkenasverstelling en het vacuumsysteem?
Wellicht dat er door warmte ( warme motor ) een vacuumlekje ontstaat waaardoor de motor buiten bereik loopt en een foutcode genereert ( nokkenasversteller ) welke eigenlijk niet de oorzaak is.
Ik heb het draadje over vacuumslangvervanging gelezen en ben dit van plan eerst te doen om dit uit te sluiten.

Zit er enige logica in mijn redenatie?

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Guido

\
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.11.2016 - 18:36  ·  #6
Zoals je zelf al aan geeft draait de motor goed na herstarten, dan sluit ik ook nokkenastiming uit. Ook een vacuumlek lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb tijden met een vacuumlek gereden en de motor liep gewoon mooi rond.
Als de motor zo rottig loopt en je gaat er mee rijden, hoe rijdt het dan?
Heb je de bedrading op de cylinderkop al bekeken? Deze draden gaan naar de bobines en de nokkenas versteller. In deze draden is vaker een kortsluiting onderling is naar massa. Mogelijk dat door trillen van het blok deze storing optreedt en na uitzetten weg is ?
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 07.11.2016 - 18:43  ·  #7
Heb je niet iemand in de buurt wonen met Vida+Dice uitleesapparatuur? Dan kun je de nokkenasstand live uitlezen. Ik meen dat hij stationair op +15 graden moet staan en wanneer je gas geeft, moet hij gelijk naar 0 gaan. Wanneer hij teveel afwijkt, wordt de nokkenasverstelling uitgeschakeld en dan staat hij stationair ook op 0 graden en dan gaat hij vreemd lopen. Bij herstarten reset het systeem zich waardoor het weer even goed kan gaan. Als het te vaak achter elkaar mis gaat, wordt de nokkenasverstelling permanent uitgeschakeld (totdat hij weer gereset wordt met de uitleesapparatuur). Als dit het probleem is, kan het nog steeds meerdere oorzaken hebben:
- vervuilde of defecte resetklep (solenoid)
- verkeerde timing distributie
- defecte verstelbare poelie
- nokkenasstandsensor
- draadbreuk
guido
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2016 - 12:44  ·  #8
Bedankt wederom voor het verder meedenken!

Om op een paar van jullie vragen terug te komen:
@Watersan, ja de bedrading heb ik opnieuw met vulcaniserende tape omwikkeld en is verder goed. Ook alle stekkers op het blok ingespoten en weer gemonteerd.

@VolvoS60Racer: Er zit idd een nieuwe nokkenasversteller op.Deze heb ik niet zelf vervangen, maar ik neem aan dat de pakking er ook tussen zit. De sensoren nalopen lijkt me lastig, maar de aansluitingen reinigen moet lukken. Waar zitten de MAF en MAP sensor?
Lambda lijkt me ook een idee, aangezien de storing ALLEEN bij een warme motor optreed!
Maar zou er dan niet ook een LAmbda storing in het systeem zitten? Die is er niet.
Beetje duur om nodeloos te vervangen.

@Gerald: Nee helaas nog niemand leren kennen met een Vida/Dice set. Ben zelf wel aan het zoeken voor een set, maar moet nog even denken of ik €100,- wil uitgeven er aan.
Gezien de foutcode lijkt het me denkbaar dat jouw verhaal klopt. Maar ik heb ook begrepen dat de nokkenasstandsensor ingebouwd zit in de nokkenasversteller, en deze is nieuw!.Of zit er wel ergens een aparte sensor verstopt?
De defecte verstelbare poelie klinkt dan wel als een hint, maar wat is dit precies, en waar zit deze? Ergens in het distributierie traject? Of een onderdeel van het nokkenastandwiel?
Verder geef je een resetklep aan: wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit zelf te demonteren en schoon te maken?

Wederom dank voor jullie input!

Ik hoor graag verder van jullie!

Guido
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 08.11.2016 - 13:15  ·  #9
Je zou om te beginnen je woonplaats in je profiel zetten.
Dat doen er meer en dan kunnen anderen met vida zien of je in de buurt woont.
guido
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2016 - 17:16  ·  #10
Goed idee! Net gedaan! Plaatje volgt nog , werkt niet lekker op de iphone, en de laptop is door de kids bezet
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 08.11.2016 - 18:22  ·  #11
Hi Guido,

Hierbij de lijst van Vida met dice bezitters, topic.php?t=8060

Toen ik mijn auto graag wou laten uitlezen heb ik gewoon wat mensen in mijn regio een Pm gestuurd, zo leer je ook nog wat mensen kennen.
Succes met het oplossen hoor.
DJ
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 08.11.2016 - 19:36  ·  #12
Quote door guido

@Gerald: Nee helaas nog niemand leren kennen met een Vida/Dice set. Ben zelf wel aan het zoeken voor een set, maar moet nog even denken of ik €100,- wil uitgeven er aan.
Gezien de foutcode lijkt het me denkbaar dat jouw verhaal klopt. Maar ik heb ook begrepen dat de nokkenasstandsensor ingebouwd zit in de nokkenasversteller, en deze is nieuw!.Of zit er wel ergens een aparte sensor verstopt?
De defecte verstelbare poelie klinkt dan wel als een hint, maar wat is dit precies, en waar zit deze? Ergens in het distributierie traject? Of een onderdeel van het nokkenastandwiel?
Verder geef je een resetklep aan: wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit zelf te demonteren en schoon te maken?

Met de resetklep bedoel ik de nokkenasversteller die je al vervangen hebt, dus dat zal hem niet zijn. Deze werkt op de motoroliedruk en weigert wel eens dienst door vervuiling, maar dat zal bij de jouwe dus niet aan de orde zijn.
De nokkenasstandsensor is wel een ander onderdeel, die zit aan de vliegwielzijde van het blok. Dit is helaas geen goedkope sensor (origineel ruim 200 EUR).
En de verstelbare poelie, dat is het distributietandwiel wat op de uitlaatnokkenas gemonteerd zit (helaas ook prijzig, heb er ruim 300 EUR voor betaald).
Om e.e.a. uit te sluiten en niet voor niets te vervangen is een Vida/Dice toch wel een rendabele investering denk ik. Maar beter kun je eerst bij iemand langs gaan die Vida goed beheerst.
guido
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2016 - 09:30  ·  #13
Nou, dat maakt de keuze in ieder geval beperkt, is er via Vida te zien welke van de 2 stuk is dan? Of wordt dit trial en orror vervangen?
Lijkt me dure optie ...
Een kennis raadde me aan geen gebruikte sensor te gebruiken, aangezien deze meestal ook snel stuk zijn, of bij demontage al de geest geven. Mee eens, of toch een poging waard?
guido
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2016 - 13:49  ·  #14
Net aftermarket de nokkenassensor voor ongeveer €50 gevonden, http://m.auto-onderdelen24.nl/…i-sw/14618
Lijkt me een redelijke optie om ook deze uit te sluiten.
Krukassensor ook meteen doen? If is deze lastig bereikbaar?

Selected quotes for multi-quoting:   0