Volvo V70 2001 15 van de 20 systemen vallen uit.

 
 
 
 
 
Contitour
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Volvo V70 2001 15 van de 20 systemen vallen uit.

 · 
Posted: 16.11.2023 - 22:50  ·  #1
Hallo allemaal,

Tijdje geleden dat ik hier op het forum was. Geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen, de volvo's hebben afgelopen jaren netjes hun werk gedaan. Alleen nu hebben we met de V70 het volgende probleem. Af en toe (steeds vaker) vallen 15 van de 20 systemen die ik kan uitlezen met mijn diagnose apparaat uit. Dashbord, deurmodules, knipperlichten, grootlicht, srs, etc. De motor blijft netjes lopen, remlicht en gewoon licht werken, ruitenwissers voor ook, maar de rest eigenlijk niet. Ik kan deze systemen ook niet uitlezen (zijn dan niet aanwezig), en als hij het even later gewoon doet, geeft hij communicatie storingen aan op deze systemen.
De Dim is 2 jaar geleden door ETS vervangen. Ik kan er eigenlijk niks zinnigs over zeggen waar ik moet beginnen met zoeken. Suggesties zijn welkom. Anders ETS nog maar eens bellen of langs gaan.

Met vriendelijke groet,

Bouke
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 2001 15 van de 20 systemen vallen uit.

 · 
Posted: 17.11.2023 - 09:29  ·  #2
Klinkt als een canbus communicatieprobleem wat af en toe optreedt. De modules an sich zullen wel werken maar de auto ziet ze niet meer / kan er niet meer mee communiceren zeg maar. Volgens mij is er maar 1 module waar zoveel systemen bij elkaar komen, nl. de CEM (Central Electronics Module), niet te verwarren met de ECM (Engine Control Module; algemeen gekend als de ECU). Die zou bijv. waterschade kunnen hebben, of mogelijks is er ergens een beschadigde draad in het canbus systeem, die af en toe contact maakt met massa bijvoorbeeld. Als de draad helemaal kapot zou zijn zou het continu niet meer werken zou ik denken, niet enkel af en toe. En kijk even naar het stuurbekrachtigingsvaatje, dat zwelt op bij jouw generatie auto en drukt dan tegen de ECM aan (dus wel die engine control module) die ernaast ligt, waardoor hij soms niet meer goed aansluit. Mogelijks schopt dat de autocommunicatie via de canbus in de war. En de accupolen zitten wel goed vast?
En anders moet je bij Diagnose Dan langs in Mijdrecht... gister ook al gepost bij iemand, ik lijk wel een fanboy (hij heeft wel heel goede video's op YouTube trouwens en weet dit soort problemen prima te diagnosticeren)
Contitour
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Het lijkt opgelost.

 · 
Posted: 01.12.2023 - 00:05  ·  #3
iig bedankt voor je reactie. Het leek een ingewikkeld probleem. Lastig te vinden. Zoals je al zei had Frans Erich het ook over het canbus systeem waar een fout in leek te zitten. Ook vanwege het verhaal dat 15 van de 20 systemen niet meer werden herkent en de communicatie problemen. Ik ben het zoeken geweest op internet op symptomen en op een amerikaanse site vond ik iemand die bijna exact dezelfde problemen had. Hij had al van alles vervangen en gedaan, maar niks leek het probleem op te lossen. Uiteindelijk heeft hij de ECM een keer losgemaakt en daar de contacten van gereinigd met contactreiniger. Dat heeft bij hem geholpen en de auto rijd sindsdien zonder storingen rond.
Ik heb dat nu ook gedaan en verrek, sinds die tijd heb ik geen storingen meer gehad. Ik had het idee dat de storingen zich vooral voordeden bij nat weer en veel plassen op de weg. Daarom had ik ook al een nieuwe motorbeschermplaat geplaatst. Gezien de locatie van de ECM kan ik me voorstellen dat daar toch vochtindringing heeft plaats gevonden en dat er contacten zijn gaan corroderen. Voor nu ben ik iig voorzichtig optimistisch.
mvg. Bouke
 
Selected quotes for multi-quoting:   0