Volvo v70 D5 bj 2006

Bij warme motor en gas geven trillen

 
 
 
 
 
Dennisthemenace
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hallum
Leeftijd: 52
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 08.09.2023 - 20:24  ·  #1
Beste mensen,

Ik zit even met een dilemma met mijn Volvo.
Had wat problemen met trillingen tijdens het rijden, dachten er aan om de bak te vervangen.
Echter heb ik de verstuivers vervangen en bleken er meerdere stekkers van de verstuivers niet goed meer te zijn dus ook deze vervangen door meteen nieuwe exemplaren.
Nu ervaar ik steeds wat wisselende storingen als de auto warm is die ik dan met Vdash uitlees.
ECM-7700 ENGINE CONTROLE MODULE, communication fault
CEM-1F00 ECM software. Faulty signal

Wanneer je de motor als hij goed bedrijfswarm is op een continu toerental houdt van stel 2500 zakt het plots weg naar 2100 net als of er één of twee verstuivers net niet meer helemaal meedoen.
Laat je het gas los loopt hij even een seconden of twee te hikken en dan draait hij weer perfect.

Geen meldingen van roetfilter verstopt of iets dergelijks.

Graag even jullie input wordt er wanhopig van.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 09.09.2023 - 12:56  ·  #2
Heb je de airco uit bij deze tests? Als die aanslaat geeft dat ook wel wat last op de motor, en als de pomp of dynamo stroef loopt helemaal.
Heb je die foutcode geGoogled? Heeft meestal wel meer detail en mogelijke oorzaken en oplossingen.
Dennisthemenace
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hallum
Leeftijd: 52
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 09.09.2023 - 19:31  ·  #3
Jazeker staat deze uit, werkt momenteel niet gasdruk iets te laag. Moet dat systeem even laten testen met stikstof.
Zal de poelie op de dynamo en stuurpomp wel nog even vervangen zoals je benoemt.
Weet dat de poelie niet helemaal fris is en bij multiriem en spanner vervangen afgelopen maart is er een andere stuurpomp opgekomen. Die klinkt niet prettig.

Bedankt voor de tip kan ik weer verder mee.
Dennisthemenace
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hallum
Leeftijd: 52
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 18.09.2023 - 22:18  ·  #4
Zoals al gedacht bleken er toch 2 verstuivers toch niet goed te werken bij een hoger toerental.
Cilinder 2 en 5🥴🥴🥴🥴🥴
Dit in combinatie met ook een losse klem op een intercooler buis. (Drukverlies)
2 nieuwe verstuivers geplaatst, klem vast gezet en vliegen weer.
Storingen gewist en komen ook niet meer terug. 💪🏻👍🏻😬😉
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 18.09.2023 - 23:22  ·  #5
Dennisthemenace
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hallum
Leeftijd: 52
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 19.09.2023 - 11:15  ·  #6
Quote door Bolbo

Hoe heb je dat getest? Rijdend met vida?


Storingen zoals vermeld in eerste post uitgezocht waar ze betrekking op hadden, ook in Zweedse forums.

De stekkers van de verstuivers een 2 tal pennen in geplaatst en de aanstuurspanning gemeten. Zat veel verschil in dus nieuwe stekkers gemonteerd via estate service.

En om ze te testen old school techniek door te luisten met een koperen buis, welke je plaatst tegen de verstuiver.( je moet toch iets)
Als je dan goed luistert hoor je het verschil in toonhoogte per verstuiver.
Partner de auto laten optoeren en dan hoorde je de missers heel duidelijk.

Heb zelf geen Vida, alleen Vdash om te wissen en had van iemand een apparaatje geleend met App waarbij ik veel meer gegevens kon uitlezen zoals raildruk, remdruk en nog veel meer, etc.

Zo werd het storing zoeken via een omweg wel leuk om te doen.
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 21.09.2023 - 00:07  ·  #7
Is jou Volvo getuned ?
Dit zijn meldingen die ook krijgt als de auto getuned is.

De storing "software onjuist" of CEM U0301/7700 ECM U032200 klopt na een tuning of veranderen van de software, dit heeft te maken met de controle som van de software, deze wordt normaal "checksum" genoemd.
Bij software is het net als bv een excel sheet, de eind-som onderaan van alle getallen opgeteld moet kloppen.

Als deze bij software niet klopt, werkt de software niet. Bij een tuning is de software veranderd/aangepast, dus om de software te laten werken is ook de checksum veranderd.

De CEM weet de originele checksum, aangezien deze nu anders is meld de auto dat, eenzelfde is van toepassing voor de ECM, echter deze komt pas als de motor gelopen heeft en de auto dit heeft kunnen vaststellen.

De non turbo modellen tussen 2000 en 2008 zijn voorzien van de oude Denso module, deze modules hebben geen checksum.
Daardoor komt bij deze de melding software onjuist niet naar voren bij uitlezen.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 21.09.2023 - 11:03  ·  #8
We hadden een expert (Obbe) nodig om het op te merken.

Die twee foutmeldingen zijn er bij de mijne ook bijgekomen door de chiptune en zijn in dat geval normaal/ onvermijdelijk.
Dennisthemenace
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hallum
Leeftijd: 52
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Volvo v70 D5 bj 2006

 · 
Posted: 25.09.2023 - 15:45  ·  #9
[quote="ObbeTuning"]
Is jou Volvo getuned ?
Dit zijn meldingen die ook krijgt als de auto getuned is.

De storing "software onjuist" of CEM U0301/7700 ECM U032200 klopt na een tuning of veranderen van de software, dit heeft te maken met de controle som van de software, deze wordt normaal "checksum" genoemd.

Klopt er zit een tuning in waardoor ik idd al had ontdekt dat deze foutmeldingen daar mee te maken hadden.
Echter komen deze alleen met Vida of Vdash naar voren.

De storingen die ik ervaarde kwamen echt puur door de verstuivers en connectors.
Wat kan hij dan bonken en roken.🤣🤣🤣

Ben zeer blij dat hij weer vliegt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0