Volvo v70 '97 probleem?

Schudderig gedrag + minder vermogen

 
 
 
 
 
universeel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 11.05.2018 - 21:00  ·  #1
Hallo beste mede volvo fans, ik heb me al even voorgesteld een week geleden en heb een volvo v70 uit '97 , nou heb ik de wagen van mijn schoonvader gekocht en altijd zelf in onderhoud gehad. Mijn schoonvader had het briljante plan om de motor een jaar geleden even af te spuiten met een tuinslang , wat leidde tot verschrikkelijk moeilijk lopen van de motor, na even gekeken te hebben , stonden de bougies letterlijk onder water, er zat vocht in de verdelerkap, en de bougieskabels zaten vol water, hoe het beest nog heeft kunnen rijden is mij een raadsel, vervolgens al deze onderdelen vervangen op de bougiekabels na, alle kabels met remmenreiniger en een luchtspuit helemaal schoongemaakt, auto deed na de reparatie nog even moeilijk maar pakte de toon al snel weer op.

Nu heb ik de auto 2 a 3 weekjes en besloot hem vorig weekend lekker te wassen, ( in een wasbox hogedrukreiniger en met de motorkap dicht), de reis naar huis niks aan de hand, de volgende dag wil ik naar me werk rijden, en ik merk dat hij stotterig doet, bij 1500 tot 2500 toeren ratelt die een beetje , wederom van de week alles gecheckt, en alles bleek helemaal droog, ( bobine/bougie's/kabels en verdelerkap) wat ik ook merk is dat het lijkt alsof ik tijdens het stotteren vermogen terug krijg, soms trekt de auto door in dat vermogen en soms haakt ie af en maakt die langzaam snelheid. Want ik merk wel degelijk een flink vermogensverschil, kan gelukkig wel meerijden met het verkeer, maar tis heel vervelend, tijdens het stotteren trilt me stuur , het voelt meer als schokken in het stuur en voel ik dat ze moeite heeft met accelereren.

Ik heb net ff de bobines 1 voor 1 los getrokken maar de auto reageert bij allemaal , en gaat slechter lopen, dat kan het dus niet zijn lijkt mij. Er branden verder ook geen lampjes op het dashboard.

Help ik weet het echt niet meer.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 11.05.2018 - 21:50  ·  #2
...
universeel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 12.05.2018 - 08:39  ·  #3
ik heb de auto op een bosch computer gehad, helemaal uitgelezen krijg alleen een paar foutmeldingen over de airco (airco compressor is al tijdje kapot) maar verder geen enkele foutmelding
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 650
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 12.05.2018 - 10:05  ·  #4
Lijkt mij toch een ontstekingsprobleempje.
Het feit dat alles droog is, wil niet zeggen dat het ook goed werkt.
Dus kabels, bougies e.d. nakijken.
Hoe is de staat van het gasklephuis? Is deze schoon?
universeel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 12.05.2018 - 11:12  ·  #5
gasklep nagekeken net, met remmenreiniger + luchtspuit gereinigd ( voor zover mogelijk) en had 2 volle minuten al het vermogen terug, hierna kapte die weer en wederom hetzelfde gedrag, ik merk nu ook dat de auto op 1500 toeren stationair blijft draaien?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 13.05.2018 - 01:09  ·  #6
Op remmenreiniger doet iedere auto het heel goed. Dat spul is extreem licht ontvlambaar.
Boordcomputer heeft nu wellicht een 'nieuwe standaard' ontdekt wat het hoge toerental verklaart.

Er zijn meer elektrische componenten betrokken bij de ontsteking dan alleen de bobines. Zo kan bijvoorbeeld een probleem met de temperatuursensor ook een verhoogd toerental veroorzaken en een te rijk mengsel. Ook de lambda sonde of maf-sensor kunnen allemaal de loop van de motor beinvloeden.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 13.05.2018 - 06:07  ·  #7
Begin vooraan en ga niet als een dolle alles vervangen. Hou oud zijn de bougiekabels / rotor en verdeelkap en van welk merk ? Hoe zijn de verbinden van en naar de BDPsensor en nokkenassensor ? Als je deze doormeet welke hebben deze dan ? Over wat voor motor praten we eigenlijk ? 10V-20V of turbo ?
universeel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 13.05.2018 - 16:08  ·  #8
Quote door Dirk342

Begin vooraan en ga niet als een dolle alles vervangen. Hou oud zijn de bougiekabels / rotor en verdeelkap en van welk merk ? Hoe zijn de verbinden van en naar de BDPsensor en nokkenassensor ? Als je deze doormeet welke hebben deze dan ? Over wat voor motor praten we eigenlijk ? 10V-20V of turbo ?

Bougiekabels nog niet vervangen wel helemaal met een luchtspuit en remmenreiniger schoongemaakt en droog gemaakt van binnen, de verdelerkap is een jaar geleden vervangen ( binnenste gedeelte) en de bougies ook allebei van merk bosch , BDP sensor ik moet eerlijk zeggen heb geen flauw idee wat dat is en waar die zit, nokkenassensor nog niet doorgemeten, het gaat om een v70 2.5 liter 10V zonder turbo
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 14.05.2018 - 07:02  ·  #9
Als tip bedoeld en niet als kritiek; bougiekabels van Bosch zijn rotzooi voor deze auto's. Vervang deze eerst maar door een setje Bouiecords, zorg er voor dat zowel de kap als de rotor wel van Bosch zijn. Dit om juist problemen hiermee te voorkomen. De BDPsensor (is het eigenlijk niet want is een RPMsensor) kun je vinden als je onder de verdeelkap kijkt, een cm of 10 naar rechts toe (als je links naast de auto staat) op de versnellingsbak. Hier zit een stekkertje aan waar wel eens wat vocht in kan staan. Als je deze los haalt en je meet met een multimeter de waarde van de sensor, moet deze ergens tussen 240 en 360 ohm liggen (uit mijn hoofd). De nokkenassensor kun je op 2 manieren testen, met een scoop of handmatig langzaam de motor draaien. De stekkeraansluiting van e nokkenassensor heeft 3 draden, 2 draden is de aanvoer naar de sensor toe (meestal 12V maar kan ook 5V zijn) de derde draad is de pulsdraad naar de ECU toe, als je de motor langzaam draait zie je op deze pulsdraad gemeten de 5V zeer kort te voorschijn komen (is een magneetspoel namelijk)
universeel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 14.05.2018 - 19:27  ·  #10
Ik zal morgen op de zaak even alles doormeten en ga ook de bougiekabels vervangen, vanochtend helaas ook het lambda lampje gaan branden dus morgen even uitlezen!, ik vind het supertof dat je de uitleg erbij geeft dirk, ik ben beginnend automonteur en weet een hoop nog niet, dus alles wat ik hier meepak is mooi meegenomen! Nogmaals bedankt ik hou je op de hoogte
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Volvo v70 '97 probleem?

 · 
Posted: 15.05.2018 - 06:07  ·  #11
Een '97 V70 kun je alleen uitlezen met Voll-FCR of met Brickdiag, vergis je hier niet in anders krijg je alleen maar vreemde code's en/of geen verbinding met de ECU. Het is namelijk nog geen volledige OBD-II, maar OBD anderhalf, ondanks dat het stekkertje er zit en er OBD-II opstaat. Eigenlijk is het van beide net niets, vandaar de OBD anderhalf :).

Zorg voor een goede VAG-KKL kabel met de juiste chipset en de genoemde software is overal wel te verkrijgen.

Dits is zo'n juiste VAG kabel overigens: https://www.ebay.co.uk/itm/390…0665706953

Je moet hier wel rekening houden dat als je deze kabel wilt gebruiken op een 10V pinnetje 3 en 7 om moet solderen in de stekker aangezien het een Siemens ECU is die in de auto zit. Deze kabel past wel standaard op de Bosch Motronic ECU's. Geeft Brickdiag overigens ook heel mooi aan. Wat je ook nog zou kunnen doen om hem zelf uit te lezen is zelf een ledje maken met 3 draden en een drukknopje eraan. Hij is namelijk uit te lezen middels het OBD-I uitleessysteem. Een ander systeem om uit te lezen, wat vrij goed gaat, is de Delphi DS150.

Edit: vervang de bougies door een setje originele Volvo bougies voor een 10V. Die dingen kosten praktisch niets bij bijvoorbeeld Estate Services en het is gebleken dat deze motoren daar gewoon het mooiste op lopen. Als er hier eentje komt met problemen gaan eigenlijk altijd als eerste die andere bougies eruit en origineel Volvo er voor terug in. Vaak zijn de problemen dan al opgelost.

https://www.estateservices.nl/…-5-st.html
 
Selected quotes for multi-quoting:   0