Volvo V70 start dipje

Bohmsje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 33
Subject:

Volvo V70 start dipje

· 
Posted: 09.09.2025 - 09:57  ·  #1
Goedendag allemaal,
ik merk op dat de Volvo de laatste periode wat moeite heeft om te starten met koude motor. Er zit een soort dip in het start moment. Van de week was het zelfs zo dat hij de startprocedure helemaal af brak. 2de keer starten, direct aanslaan.
Dit alles alleen met koude motor, met warme motor geen last, tot nu toe voor zover ik weet.
Na het starten volledig vermogen, zonder hikken of stoten of wat dan ook. Ook geen rook uit de uitlaat.
Langer op contact, alvorens te starten, lijkt ook geen verbetering te geven.

Wat achtergrond informatie:
-2.5T 2004
-LPG installatie, 2,5 jaar oud, Vogels
-Verbruik normaal: 1:10
-Bobines (Bosch), bougies(Bosch Platinum), luchtfilter(Bosch) kort geleden vervangen
-VVT's, D.riem(en weer op tijd gezet), waterpomp en multiriem 4 weken geleden vervangen.
-Toen ook olie en filter vervangen en dubbele oliekoeler geplaatst
-ECU gereset
-maand geleden nieuwe Nissens Radiateur, Volvo koelvloeistof, Inlaatsensor en slangen gemonteerd
-maand geleden nieuwe Nissens Intercooler gemonteerd
-nieuwe thermostaat, origineel volvo

Filmpje van het dipje. Hier nog aardig mild.
[youtube]https://youtu.be/8JLnhtUiZFI[/youtube]

Vast zullen er zaken zijn die hierboven staan die er niks mee te maken hebben, maar om jullie een compleet beeld te geven van de situatie/het gepleegde onderhoud van de afgelopen periode.
Ik heb VIDA geraadpleegd, geeft geen storingen aan.
Verder dan de storingen uitlezen kom ik niet met VIDA. Ik dacht gisteren te kijken of de brandstofpomp voor de benzine het doet, maar geen idee waar ik dit moet uitlezen/bekijken. Idem bijvoorbeeld de waardes van de LMM. Na een uur rondkijken in VIDA het maar opgegeven...

Ik heb op het forum wat rondgekeken en ik dacht zelf aan 1 van deze zaken om mee te beginnen:
-Ergens iets gelezen over de min-pool van de startmotor... Deze schoonmaken?
-Werking brandstofpomp benzine controleren, aangezien het met starten is.
-Kan iets van het LPG systeem hiermee te maken hebben?
-Iemand vragen om samen met mij VIDA en de waardes van de Volvo wil bekijken/uitleggen en vanuit daar verder kijken. Vergelijken met ‘normale waarden’.

Ik hoor het graag!
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Re: Volvo V70 start dipje

· 
Posted: 09.09.2025 - 14:58  ·  #2
Sinds wanneer start hij slecht op benzine? Voor of na o.a. het resetten van de ECU?
Bohmsje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 15:08  ·  #3
Ik heb nog eens terug gekeken, en bij 411.000 km, dus 23.500km terug, heb ik ook een filmpje gemaakt van de dip. Nog geen jaar geleden... ik zou na moeten kijken of ik toen de accu wellicht vervangen heb, dat dit ook tijdens een eventuele reset is geweest...

Nu viel het me specifiek de laatste 2 weken op...
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 16:38  ·  #4
Ik dacht ook aan de accu, heb je deze al eens doorgemeten? Tijdens het draaien van de motor zo'n 14 Volt. In rust 12 V of meer. En als deze tijdens een startpoging onder de 10 V schiet is een extra controle wel raadzaam.
Bohmsje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 17:26  ·  #5
Ik kan deze morgen eens doormeten.. 08-2024 nieuw erin gezet bij 410.000km.. 24.500km geleden. Ik doe de airco standaard laatste kilometer voor Ik ergens ben uit, ooit gelezen dat dit scheelt met starten.. is het mogelijk dat een accu zo snel de geest geeft?

Edit: was vorig jaar in september, 211dkm, dat hij ook een dipje had, een maand na de nieuwe erin gezet te hebben. Heb er een gekocht met 64ah... volgens mij prima toch?
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 19:52  ·  #6
Ja, dat is wel een goede waarde inderdaad, en hij zou wel heel erg snel stuk zijn. Maar om uit te sluiten kun je toch eens meten, alhoewel dit geen echte accu test is.
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 06:45  ·  #7
Ik hou dit topic in de gaten. Dit probleem heeft mijn 2.5T ook sinds een week of twee geleden.

In de eerste instantie dacht ik dat ik een aantal keer "half in gedachten" de sleutel te vroeg los liet maar gisteren gebeurde het weer toen ik hier specifiek op aan het letten was.
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 08:18  ·  #8
Onlangs had ik een probleem met een niet-Volvo, voorzien van Vogels lpg. Er verschenen geen storingen bij het uitlezen. Vervolgens naar Vogels lpg gereden, in Son. Zij konden uit de ECU wel een lpg storing uitlezen en hebben vervolgens het euvel verholpen voor een schappelijk bedrag. Dus misschien is het een idee om Vogels eens te bellen?
Bohmsje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 08:41  ·  #9
Quote door M95

Ik hou dit topic in de gaten. Dit probleem heeft mijn 2.5T ook sinds een week of twee geleden.

In de eerste instantie dacht ik dat ik een aantal keer "half in gedachten" de sleutel te vroeg los liet maar gisteren gebeurde het weer toen ik hier specifiek op aan het letten was.

Ook lpg toevallig??

Quote door Rudolph

Onlangs had ik een probleem met een niet-Volvo, voorzien van Vogels lpg. Er verschenen geen storingen bij het uitlezen. Vervolgens naar Vogels lpg gereden, in Son. Zij konden uit de ECU wel een lpg storing uitlezen en hebben vervolgens het euvel verholpen voor een schappelijk bedrag. Dus misschien is het een idee om Vogels eens te bellen?

Oke. Ik kan eens een belletje naar het bedrijf doen waar ik de lpg installatie heb laten installeren. Heb je iets meer info waar de fout zat?
Spier1968
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 09:29  ·  #10
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Bohmsje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 09:53  ·  #11
Brandstoffilter benzine juli 2023, 2 jaar en 2 maanden geleden. bij 385.000 km. 50.000km geleden dus... (Wat is de interval van vervangen met rijden op LPG? Zelfde als een V70 die gewoon op benzine rijdt?)

Gas filters op 06-05-2024. Bij 405.000km, 30.000 km terug dus. LPG man zei toen dat ik over 50.000km terug mocht komen...
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 10:40  ·  #12
Volgens mij moet het gasfilter wel vaker vervangen worden;)
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 10:47  ·  #13
Quote door Bohmsje

Quote door M95

Ook lpg toevallig??

Quote door Rudolph

Oke. Ik kan eens een belletje naar het bedrijf doen waar ik de lpg installatie heb laten installeren. Heb je iets meer info waar de fout zat?

Ik zou direct met Vogels zelf contact opnemen.
Bohmsje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 11:23  ·  #14
Ik zal contact opnemen, ben benieuwd.
Zal ook eens vragen aan het lpg bedrijf naar het interval van de lpg filters vervangen, wellicht vergis ik mij..

Toch lost dit toch niet het probleem op? Start namelijk op benzine, niet op lpg.. of zie ik dat verkeerd? En, 50dkm met het brandstoffilter, met alleen maar starten op benzine, is dat te lang?
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 11:29  ·  #15
Benzinefilter kan makkelijk 50K mee, dacht dat die om de 150.000km moet (of in elk geval in die richting
Selected quotes for multi-quoting:   0