Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 
 
 
 
 
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 20.08.2022 - 14:28  ·  #16
Ford patent ellende zonder end.

Voorheeft bij vlagen veel problemen gehad met de kwaliteitscontrole.
De Ford Mondeo heeft daar flink onder te lijden gehad.
Deels is dat een verwijt dat ook de dealers aangaat. Zij hadden veel meer auto's met problemen moeten terugsturen naar de fabriek.

De meeste automerken kennen perioden met veel problemen, Ook Mercedes heeft op dat gebied het nodige gepresteerd.
Heel lang werd beweerd dat de toepassing van steeds meer elektronica in auto's de oorzaak was van problemen.
Dat argument gaat niet op wanneer je kijkt naar Porsche dat de auto's al tientallen jaren tot het dak vol laadt met elektronica.
Het gaat erom dat de autofabrikant voldoende geld beschikbaar stelt om kwalitatief goede systemen te ontwerpen en te produceren.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 726
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 20.08.2022 - 19:24  ·  #17
Ik wil het een beetje opnemen voor Ford: mijn zoon heeft een 23 jaar oude Focus (aanschafprijs €450) en zelden problemen. Pas nog 2 weken kamperen in Frankrijk zonder problemen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 20.08.2022 - 19:58  ·  #18
Heel simpel, je ziet ook nog genoeg wat oudere modellen rondtoeren van Ford. Ook van Volvo’s nog wel genoeg, maar sommige andere merken zie je van oudere auto’s dan pakumbeet een jaar 10 niet veel meer rijden.
Dus ook Ford maakt op zich soms best knappe auto’s.

Maar het is gewoon niet mijn ding. Ik heb gewoon helemaal niks met die Amerikaanse rommel…. Maar dat geld voor meer rommel uit de Joe naait me steeds of America. Een hoop en hoog BlaBla gehalte, maar dat het spul fatsoenlijk en simpel werken gaat is lastig….
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 21.08.2022 - 00:04  ·  #19
Wat er in Europa rond rijdt aan Ford personenauto's werd ook in Europa geproduceerd. Ford heeft fabrieken in België, Duitsland en het VK.
foemie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 22.08.2022 - 06:03  ·  #20
Hoi,
Websites geraadpleegd bij het het zoeken naar een nieuwere benzine-model V70 dan mijn huidige (2006) en 1 tegengekomen. Het betreft een Volvo V70 2.0 T4 Polar+ Geartronic uit 2016 met distributieketting met 225dkm. Is de distributieketting onderhoudsvrij of moet het ooit toch worden vervangen na een bepaald kilometerstand danwel na zoveel jaar. En had het al dan niet gemoeten met deze kilometerstand?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 22.08.2022 - 09:28  ·  #21
Wat ik begreep van mn monteur heeft een distributieketting geen onderhoud nodig. Heb er zelf ook eentje in de 2.0T van 2011. Dat is dan denk ik dezelfde motor als de T4
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 22.08.2022 - 09:51  ·  #22
Dat is correct. Maar het is wel zo dat de ketting van verloop van tijd kan gaan oprekken. Dat is iets om wel even in de gaten te houden - want dan kan je timing alsnog verlopen. Ik heb hier een youngtimer 5-cilinder staan (geen Volvo ;) ). Rond de 140K is daarvan de ketting vervangen. De rek, uitgedrukt in procenten, is bij die auto uit te lezen. Ik weet niet hoe dat bij Volvo is geregeld.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 22.08.2022 - 10:23  ·  #23
Even technisch doen: een ketting rekt niet, een ketting slijt. Elke schakel slijt een minimiem klein beetje, maar dat kleine beetje vermenigvuldigd met het aantal schakels kan tot een meetbare verlenging van de ketting leiden. Dat wordt dan vaak rek genoemd. Dat een ketting slijt is in zekere mate normaal, maar voornamelijk afhankelijk van hoe de ketting op spanning wordt gehouden. Is dit hydraulisch (door oliedruk) dan is het van belang dat de olie tijdig wordt vervangen. Blijft die te lang zitten waardoor interne vervuiling in het blok optreedt, zullen de typische problemen optreden als slijtage op de hydraulische klepstoters (indien aanwezig) of kettingspanner (indien aanwezig). Dus mits de olie tijdig vervangen is zal de ketting niet merkbaar slijten, maar zoals gezegd zijn sommige blokken wel gevoelig voor interne vervuiling.
Om ook nog even een puntje voor Ford te maken: mijn vader heeft meen ik 4 Ford Focus diesels versleten (telkens 2 ton binnen 3 a 4 jaar) en die hebben nooit 1 misslag gemaakt (wel allen handbak), nu een Kuga, ook supertevreden (ook handbak). Ik heb zelf een Fiesta 1996 gehad, mijn moeder een modernere, wij hebben nu een Focus 2002, en zijn ook nog prima wagens al zijn ze 20 jaar oud. Dat de wegligging van de V70nn geroemd wordt tov de V70N is wel aan het Mondeo onderstel van Ford te danken. Maar andere slechte punten zoals de matige achterdeursloten, tja, dat is wel jammer. Maar ook de V70n heeft zo wel z'n dingetjes, nietwaar? Als je een auto wilt rijden die niet om economische redenen gebouwd werd, moet je een Mercedes-Benz W123 gaan rijden.
Dat die Powershi(f)t bak een zeperd was, kan gebeuren met nieuwe technologie (hoeft uiteraard niet, de dubbelkoppelingsbak van VW is wel goed schijnbaar) maar daar is uitgebreid voor gewaarschuwd, maar ook die gaan niet allemaal kapot (wel veel, maar OK, hangt ook van het gebruik af).
foemie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 22.08.2022 - 11:19  ·  #24
Reactie op bericht van PVL "De rek, uitgedrukt in procenten, is bij die auto uit te lezen. Ik weet niet hoe dat bij Volvo is geregeld"
Auto gaat nog worden gecheckt en zal deze boodschap meegeven.
foemie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 02.09.2022 - 10:12  ·  #25
Inmiddels een Volvo V70 2.0 T4 Polar+ Geartronic-automaat uit 2016 aangeschaft en enkele dagen rij-ervaringen ermee. Auto rijd goed en heel fijn (nu dus een automaat en voorheen een schakel). Dank allen voor jullie input en veilig rijplezier.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 02.09.2022 - 10:22  ·  #26
Gefeliciteerd met de nieuwe auto en veel veilige en zorgeloze kilometers gewenst!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 02.09.2022 - 17:28  ·  #27
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Heel veel fijne kilometers ermee.

O ja, heb je al foto’s ?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 03.09.2022 - 19:52  ·  #28
Van harte hoor! Ook een late V70.. helemaal goed. Graag foto’s idd.

Maar mbt je opmerking en vraag van de 22e: voor zover ik weet heeft deze motor gewoon een distributieriem. De interval daarvan weet ik niet uit mijn hoofd, maar 2 ton lijkt me persoonlijk wel de max wat je uit zo’n riem zou kunnen persen :-). (bij mij zou die eerder vervangen worden, maar ik ben niet geheel normaal/representatief denk ik😎 .

Ik weet het niet zeker, afgelopen jaar nauwelijks rustig aan mijn kar (dezelfde motor) kunnen sleutelen (wel bougies e.d. gedaan) maar ik meende gewoon de riem te zien zitten aan de linkerkant… je kan hem wel kopen in elk geval :-)

https://www.rendcarparts.nl/vo…RD32213096
DJ
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo V70 vanaf 2012 benzine handgeschakeld

 · 
Posted: 03.09.2022 - 22:57  ·  #29
Quote door flevodirk

Maar mbt je opmerking en vraag van de 22e: voor zover ik weet heeft deze motor gewoon een distributieriem.


Klopt., Volvo geeft een interval van 240dkm, of 10 jaar aan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0