volvo v70R loopt slecht

veel gedaan

 
 
 
 
 
supercool007
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 09:46  ·  #1
Volvo v70 rijders en Forum lezers,

Kort voorstellen.
Ben al jaren fan van Volvo en zeker v70R vanaf 2010 rij ik v70 en de laatste 7 jaar v70R FWD uit 1998 met 480.000 op de teller.
Heerlijke auto en regelmatig onderhoud krijg deze bolide.

Nu is er vorig jaar de kop eraf geweest vanwege gebruik van koelvloeistof koppakking lek.
Kop is gevlakt en afgeperst geweest en klep zittingen gecontroleerd end.
Zins die tijd loopt de auto wat minder lekker.
Er was toen af en toe een hik in en werd alleen maar erger.
Dit forum veel gelezen over welke stappen moet nemen om problemen te kunnen opsnorren.
Ontstekking was het eerst aan vervanging toe.
wat al gedaan/vervagen
Kop gevlakt
bougies /kabels/verdeelkapen en rotor /bobine
Alle turbo lucht slangen vervangen of upgrade
LMM vervangen origineel Volvo en lucht filter
Brandstof-pomp en- filter
Temperatuur sensor vervangen

Nu heeft in begin dit jaar de Volvo zeer slecht gestart daarom brandstof pomp en filter vervangen.
Maar slecht starten is minder maar loopt daarna even zeer slecht schommelend in toeren.
De koelfan draait gelijk maar ook als de motor uit is ( min 5 minuten) na.
Relais vervangen op de ventilator maar geen resultaat.
Nu blijk dat de enkele stuurdraad aan de ventilatie relais (kleur geel/rood) die van de ECU komt eruit gehaald en de fan gaat uit.

Wat moet ik nu gaan bedenken? Airco? Deze koelt wel goed!
Ook het lampje van de noodloop brand en gaat gelijk weer aan als ik deze reset via OBD2.

Waar moet ik nu nog zoeken?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.


GR Carlo
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 10:30  ·  #2
Altijd lastig van die vage problemen.
Misschien een rooktest doen om een luchtlek op te sporen, daar zijn deze motoren gevoelig voor.
Denk aan het "knietje" onder het inlaatspruitstuk of het vacuüm torentje bij de inlaat (het kerstboompje).
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 12:01  ·  #3
Controleren op luchtlekkages inderdaad. Maar kijk ook even hoe je temperatuur sensor van je koelwater is? Geeft die wel de juiste waardes aan? En vooral een heel belangrijke, staat je distributieriem wel goed op tijd? Je wilt niet weten hoe vaak dat niet het geval is.

Maar je geeft ook aan dat het (lambda?) lampje brand op het dashboard. Heb je die al eens uitgelezen wat voor code daar bij staat? Resetten kan wel, maar als het een actieve storing is, zal deze blijven terug komen. Probeer eens de code te achterhalen en zet die hier eens neer?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 12:56  ·  #4
Je schrijft dat de fan gelijk gaat draaien (bij starten koude motor neem ik aan) en als je de signaaldraad vanuit de ECU naar de fan-relais los haalt de fan uit gaat. Dan zou ik denken dat de ECU denkt dat de motor (te) heet is. Dit kan ook verklaren waarom de motor slecht start omdat bij een koude motor iets meer brandstof wordt ingespoten (choke-functie). Als de ECU denkt dat hij al op temperatuur is dan wordt dit niet gedaan.

Waarom zou de ECU dat denken. De temperatuursensor van het koelwater zal de input naar de ECU zijn. (ik heb geen E-schema van deze motor) Ik lees dat je een temperatuursensor vervangen hebt. Is dat die van het koelwater en heb je die vervangen door een Volvo-origineel sensor of een aftermarket-sensor? Hiervoor zou ik alleen een Volvo-origineel monteren (voor mijn '99 V70 betaalde ik 45,- bij de dealer). Ik weet even niet of er documentatie in VIDA beschikbaar is over hoeveel Volt de temperatuur-sensor geeft bij welke temperatuur, anders zou je dat eerst kunnen meten. En welke voltage dan op de input bij de ECU aankomt. Meten = weten.
supercool007
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 15:11  ·  #5
Dank je wel voor jullie input.
@ DBS1 Aantal dingen zijn al gedaan die jullie beschrijven, zoals rooktest dat is de reden dat ik alle slangen heb vervangen en waren ook nodig, trekdrop leek het wel. Knietje bij spruitstuk? weet niet wat je bedoeld.

Temperatuur sensor van koelwater is vervangen deze is van Hella ook Volvo adviseert deze waarde is goed doorgemeten.
waarde 20 graden 2800 ohm en 80 graden 204 ohm.

@lerren ECU geeft inderdaad het signaal dat de motor koud zou zijn, was mijn gedachten ook. Maar de sensor van koelwater is oke.
Ik lees dat de Airco condensor stuk is gaat de fan gelijk draaien. maar dan zou de Airco niet meer werken?
Als ik de stekker van de temperatuur sensor van koelwater eruit haal blijft de ventilator draaien met stuur draaitje van de ECU.
Ik weet niet zeker wat de voltage van ECU aansturing moet zijn maar ik dacht 5 volt. Ga kijken wat dit is.

Heb ook hulp van de Monteur die de onderhoud doet van deze auto. Het zoekwerk kost tijd en das duidelijk.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 15:44  ·  #6
De koelwater sensor moet je absoluut vers van de dealer halen en niks anders.
Juist deze sensor (iedereen vind het maar een nutteloze sensor) is het meest belangrijk! Want alleen deze sensor geeft de waardes door waarmee de ECU "weet" of de motor op bedrijfstemperatuur is of "koud."
Hiermee wordt 100% bepaald hoeveel brandstof ingespoten moet worden en dus de motorloop.

Op het spruitstuk zit een aansluiting voor het vacuum. En aan die aansluiting zit een rubber knie. Die knie vergaat waar je bij staat en kan ook voor diverse rare motorlopen zorgen.
supercool007
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 19:10  ·  #7
@BBS die rare vorm rubber slang met een haakse bocht die is ook vervangen, was helemaal doorgescheurd.

Ik ga kijken of de koelsensor van Volvo kan bestellen heb jij daar een nummer van? ik krijg alleen maar oem nummers.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 20:32  ·  #8
Nee ik heb daar geen nummer meer van. Ik heb ooit een Facet sensor gehad, die deed hele rare dingen met de koude start. Vervangen voor een originele sensor en nooit meer rare problemen gehad.
Die Facet heeft er ook maar een paar maand in gezeten, en toen was ik hem meer dan kotsmisselijk. Terwijl het ding wel gewoon goede waardes aangeeft bij verschillende watertemperaturen.

Je kan heel veel dingen aftermarket gebruiken, behalve sensoren. Die moet je bij voorkeur origineel dealer halen of anders Bosch. (M.u.v. de Fenix 10V motoren die hebben een andere voorkeur)
supercool007
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 20:55  ·  #9
@BBS dankje wel voor info.
Maar toch laat me 1 ding bezig.
Als ik alle stekker van de ventilator relais boven de ventilator en ik haal de stekker eruit van de koelwater sensor dan blijf de fan draaien.
Dat is voor mij een signaal dat de sensor uitgeschakeld is en er iets anders is. Maar wat.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 12.02.2023 - 20:59  ·  #10
Als je de stekker van de koelvloeistof temperatuur sensor los trekt, gaat de fan sowieso ten aller tijden draaien. Maakt niet uit of de motor koud of warm is. De ECU krijgt dan geen signalen meer binnen over de temperatuur van de motor zelf en schakelt de fan daardoor altijd in......

En soort van beveiliging van de ECU ter bescherming van de motor.

Als je de stekker lostrekt en de fan zou NIET aanslaan, pas dan is er iets niet goed en weet je nagenoeg zeker dat je fanmotor is overleden.....
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 13.02.2023 - 08:17  ·  #11
Quote door supercool007

@BBS die rare vorm rubber slang met een haakse bocht die is ook vervangen, was helemaal doorgescheurd.


Dat is het knietje inderdaad. En er ontbrak geen dopje op het vacuüm torentje?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 13.02.2023 - 08:58  ·  #12
Hoewel ik ook de koelwater temp sensor verdenk toch:

Heb je al eens met remmenreiniger rondgespoten bij het inlaatspruitstuk en andere vacuum delen? ik heb ook al tijden last van ontegelmatige loop en emissie lampje etc. bij mij lekt er vacuum bij de injectoren. de rubbers lijken na 22 jaar en een keer loshalen niet zo goed meer te functioneren. ontdekt door veranderde loop bij bespuiten met remmenreiniger. wel blijven nadenken bij het spuiten op lopende motor...
supercool007
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 13.02.2023 - 20:30  ·  #13
@ BBS
Heb een originele Volvo Sensor gekocht bij de Volvo Dealer en de onderdelen man ( heeft de zelfde R 1998) gaf aan dat deze auto's gevoelig zijn met dit soort onderdelen vooral gechipte auto waar marches kleiner worden en preciezer worden.

@Grunns60
Ga morgen de sensor erin zetten daarna zal ik even de rubbers van de injectoren controleren.
wordt verfolgt.
supercool007
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 14.02.2023 - 14:44  ·  #14
Teleurstelling.
Volvo sensor erin, starten, fout codes eruit gehaald, en gelijk weer de noodloop lampje en koel ventilator draaien....😟😫

En nu??? verder zoeken naar?

Rubbers injectoren zijn oke.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: volvo v70R loopt slecht

 · 
Posted: 14.02.2023 - 15:20  ·  #15
Vacuüm torentje ok?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0