Volvo vervangt autosleutels voor een app

 
 
 
 
 
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Volvo vervangt autosleutels voor een app

 · 
Posted: 19.02.2016 - 14:30  ·  #1
Quote
volvo wil vanaf 2017 auto's op de markt brengen zonder autosleutels. Ontgrendelen en het starten van de motor gebeurt met behulp van een smartphoneapp.
Volgens Volvo biedt dit nieuwe mogelijkheden voor het uitlenen of verhuren van auto's. Volvo-eigenaren kunnen hun digitale sleutel naar vrienden, collega's of familieleden sturen via hun smartphone.

Vanaf volgend jaar zullen de eerste auto's op de markt verschijnen zonder autosleutels, maar de Zweedse autofabrikant zal dit jaar al beginnen met een test op het vliegveld van Gotenburg, waar auto's die zijn uitgerust met de technologie gehuurd kunnen worden.

De app maakt contact met de auto door middel van Bluetooth. Volvo zal nog steeds traditionele autosleutels leveren aan de mensen die toch liever een fysieke sleutel in handen hebben.

Bron: http://www.nu.nl/tech/4217320/…s-app.html


Zag laats een stukje in het v70-chat draadje een stukje NSA langs komen.. Als je straks je digitale sleutel kwijt bent kun je ze vragen of ze hem willen sturen :P Maar zonder gekheid ik weet niet of ik dit toegjuig. Soms is analoog nog steeds het best.. Straks ook een verzekering tegen hacken nemen :shame:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo vervangt autosleutels voor een app

 · 
Posted: 19.02.2016 - 17:28  ·  #2
Lastig als je de telefoon niet hebt opgeladen. :think
Denk overigens wel dat ze dit aardig veilig kunnen maken.
Ik vraag me af, wordt zo'n code ook variabel....
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Volvo vervangt autosleutels voor een app

 · 
Posted: 19.02.2016 - 18:20  ·  #3
Quote door Bigdog

Denk overigens wel dat ze dit aardig veilig kunnen maken.

Waarom moet ik als ik bovenstaand artikel lees nou direct denken aan contactloos betalen.... :noidea: :sleep:
Eerlijk gezegd geloof ik er niet in dat het écht veilig (gemaakt) wordt. Immers, beveiliging is niet de core business van een auto bouwer en we weten allemaal hoe kwetsbaar auto's met een internet connectie telkens weer blijken te zijn! Bijna wekelijks lees je er wel wat over.
En bij contactloos betalen verwacht je ook dat het veilig is, daar het om zeer vertrouwelijke en fraudegevoelige informatie gaat. We hebben het over banken, instanties waarbij je verwacht dat het qua veiligheid wel goed zit.
Kortom, ik heb er mijn twijfels bij. Misschien dat het wel veilig kán, maar zelfs daar heb ik m'n twijfels over.

Een voordeel, straks weet misschien niemand meer hoe ze m'n BMW of de DAF moeten stelen... :whisper: :*
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo vervangt autosleutels voor een app

 · 
Posted: 19.02.2016 - 18:50  ·  #4
Een proffesional kraakt, hackt of breekt het toch wel open.
Geen beveiliging die daar tegen helpt.
Voor een sleutel heb je toch ook een loper ?
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Volvo vervangt autosleutels voor een app

 · 
Posted: 19.02.2016 - 19:13  ·  #5
Daar heb je natuurlijk wel een goed punt ;-)
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Volvo vervangt autosleutels voor een app

 · 
Posted: 19.02.2016 - 20:09  ·  #6
Kreeg gelijk kippenvel toen ik dit las.
Denk hierbij gelijk aan een of andere marketing fanaat bij Volvo die denkt goh laten we het ontgrendelen en starten van de auto nog meer fancy maken. Vind het persoonlijk een slecht idee mbt lege accu, veiligheid, storingen?
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Volvo vervangt autosleutels voor een app

 · 
Posted: 19.02.2016 - 22:11  ·  #7
 
Selected quotes for multi-quoting:   0