Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 
 
 
 
 
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 13.12.2022 - 20:35  ·  #1
Gisteren een minder leuke ervaring gehad met onze xc70.

Onderweg terug naar huis van af de tandarts na 100 meter door een woonwijk valt de xc70 stil.... 🥴 wat raar dat doet hij anders noooit. Geen geluiden of raare dingen. Merkte het alleen omdat de stuurberachtiging weg viel. Oke dus motor afgeslagen no problemo gewoon weer starten toch... nou nee de startmotor had geen zin en het leek er even op dat de accu leeg was. Het zou kunnen mss de dynamo niet goed meer, accu leeg en afgeslagen...?
Nou ja heb toch anwb dus even bellen. Na een uur komt deze aan en na het verhaal te horen gaat hij toch eerst even de startkabels er aan hangen en de accu laden. Daarna proberen te starten maar niet veel leven hij gaat of net rond en valt dan stil met wat rook uit de startmotor of soms een pof en lijkt het of hij even wil lopen maar toch niet genoeg puf. Met de diagnose die startmotor zal wel mee gelopen hebben met de motor en is nu slecht hebben ze de auto thuis gebracht. Ik dacht dat is ook raar hij starte goed liep goed en geen raare geluiden. Ik dacht ik ga eerst maar eens kijken of ik de motor met de hand kan draaien. Wat ruk en trek werk aan de multiriem niks... oke bougies er uit en distributiekappen er af. En nog een keer proberen te draaien met de hand nog niks muuuur vast. De startmotor krijgt hem nog wel soms net rond.

Nou lekker dan. 😂

Weet iemand of het nog wat waard is om de waterpomp te controleren of deze niet vast zit? Dus distributieriem los gooien en kijken of deze vrij loopt?
Voordeel is wel dat je dan zou moeten kunnen voelen/draaien aan de nokkenassen en krukas of deze wel niet vast zitten.

Ik had al wel rond gekeken voor een ander blok maar dan kan ik denk ik beter een andere xc70 kopen 😂 de 2.4t blokken zijn al niet de beste en willen de cilinders nog wel eens van scheuren. Dus dacht meschien dan een 2.3 van een t5 op de kop tikken die zouden wat beter zijn maar zijn goud waard als ik zo rond kijk. Onze xc is er een die "gebruikt is en wordt" dus zeker niet netjes. En met 385000 op de teller ook niet iets waar ik weer veel geld in wil steken.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:07  ·  #2
Dat wordt een andere XC70.
Kijk eens naar het oliepeil, zit er nog voldoende olie in de motor?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:27  ·  #3
Je hebt een aantal jaar terug het hele zwikje vernieuwd bij de distributie. Zit de grote krukasmoer er nog wel op en goed vast?
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:35  ·  #4
Ja er zit nog olie in hij staat nu niet helemaal vlak dus beeld kan wat vertekend zijn maar zal niet te weinig in zitten. Klopt ik heb 12000 terug de distributie set vervangen dus: riem waterpomp en spanner. Ik ga als ik vanmiddag tijd heb even kijken of die bout nog goed vast zit. Ik heb gister avond nog even de multi riem er af gegooit om uit te sluiten of er meschien een van de aanbouw delen vast zouden zitten. Al zou ik dan denken dat de motor hier niet op afslaat maar eerder een multi riem zou slippen of kapot zou gaan. Maar ook met deze riem er af zit er geen beweging in de motor ( met de hand)
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:57  ·  #5
Oke net toch even snel onder de auto gekropen. De moer zit nog goed vast en ook gelijk even geprobeerd met een grote ratel de motor te draaien maar dat wil ook niet.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:59  ·  #6
Wellicht dat de grote bout vd vvt poelie los is gelopen, of de genoemde grote moer. Het zal iets in die richting zijn vermoed ik.

De grote moer moet écht vast. Ik meen over de 300nm.

De vvt bout moet met 120nm vast gezet worden.
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 12:20  ·  #7
Als een van deze los is gelopen is dit dan nog te redden? En waarom lijkt alles dan muur vast te zitten en heeft de startmotor er zo'n moeite mee? Raken de kleppen de zuiger dan?
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 13:06  ·  #8
De eventuele schade bij het loslopen van de moer of bout kan ik niet inschatten. Zolang de distributie in orde is zal er geen schade aan de kleppen zijn. Een afgebroken klep kan ook de oorzaak zijn dat de motor vast zit.
Eerst maar even de opties die Blade aangaf controleren. Om 300 Nm aanhaal moment te halen moet je een aardige kracht op de momentsleutel zetten. Echt iets voor sportschool jongens. In veel gevallen wordt aangeraden Loctite te gebruiken van het zwaardere soort. Ik weet niet of Volvo dat ook voorschrijft.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 13:35  ·  #9
Quote door Dkuiper

Als een van deze los is gelopen is dit dan nog te redden? En waarom lijkt alles dan muur vast te zitten en heeft de startmotor er zo'n moeite mee? Raken de kleppen de zuiger dan?


Als er een probleem is met de timing (juist getimede opening en sluiting kleppen bij op- en neergaande beweging zuiger) doordat ofwel de krukasmoer loszit (krukas geeft dan niet via de distributieriem de juiste timing door aan de nokken) ofwel de nokkenassen loszitten (draaien dan niet meer op de juiste timing mee met de krukas), dan kan de motor niet draaien omdat de zuiger niet naar beneden kan als de inlaatkleppen niet openen (cilinder trekt vacuum dus zuiger beweegt niet), of de zuiger niet omhoog kan omdat de uitlaatkleppen niet openen (druk kan nergens naartoe). Door de compressie heendraaien met 4 cilinders is vrijwel onmogelijk.
Je kan evt de bougies uitdraaien en de motor middels startmotor of handmatig op de krukas ronddraaien, maar als de timing niet goed is maak je zo mogelijk meer kapot dan je lief is. Je zou de bougies kunnen uitdraaien en met een endoscoop door het bougiegat kijken of je schade ziet. Als dat niet het geval is, en alles lijkt goed vast te zitten bij krukas en nokkenassen, dan zou ik de motor handmatig ronddraaien zonder bougies, om te kijken of de motor nog rond kan.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 14.12.2022 - 22:44  ·  #10
In dit soort scenario's kun je naar mijn mening bij distributie problemen alleen maar of een compleet vastzittende motor hebben doordat een zuiger tegen een klep zit of een heel licht draaiend blok zonder compressie omdat er kleppen verbogen zijn. Zwaar draaien komt ergens anders door... ik ben benieuwd of het gepaard gaat met schrapende of slijpende geluiden.

Als het lagers zijn die nog niet helemaal vastgelopen zijn zou ik verwachten dat de motor koud weer soepeler draait.
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Volvo xc70 2.4t 2001 motor vast..

 · 
Posted: 23.12.2022 - 10:38  ·  #11
Even nog een update.
Distributie los gehaald nokken assen kunnen wat gedraaid worden dit is goed alleen krukas zit gewoon muur vast. Dus zal of een vast zittende zuiger of krukas lager zijn. Ik ga ook niet meer verder kijken. Het zou dan toch een andere motor betekenen.
Dus deze gaat voor onderdelen en dan gaan we op zoek naar wat anders.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0