Voorste lambdasonde vervangen

 
 
 
 
 
jevendik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 24.11.2013 - 18:33  ·  #61
Dat klinkt inderdaad als goed te doen. Start en rijdt hij nog als ik die draden doorknip? Hij is toch al stuk dus knippen lijkt de makkelijkste oplossing :)
hyuned
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 56
Berichten: 129
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 24.11.2013 - 20:48  ·  #62
Ik denk het wel. Voor de zekerheid moet je eerst ff de stekker lostrekken uit de connector en proberen. Er zit wat koper pasta bij de nieuwe dat moet je er wel even opsmeren dan heeft de volgende die hem moet vervangen daar ook gemak van :)
jevendik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 26.11.2013 - 19:09  ·  #63
Ok, dank voor de tips. Ga er dit weekend mee aan de slag. Oh ja, opnieuw uitlezen / resetten nodig na montage?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 26.11.2013 - 19:35  ·  #64
Accuklemmen losmaken moet voldoende zijn. ;)
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 26.11.2013 - 19:42  ·  #65
voor lambda hoeft niet.
cel gaat vanzelf uit!
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 16.04.2016 - 09:17  ·  #66
Aangezien ik het verbruik van mijn V70N (2001, 140 PK, non-turbo) nogal hoog vindt, ben ik een aantal zaken aan het vervangen: bougies, luchtfilter, LMM. Nu wil ik ook de lambdasonde (voor) vervangen. (De lambdasonde geeft overigens geen storing).
Al flink gezocht, maar de adviezen voor het type verschillen nogal. Zelfs bij Denso wordt ik niet veel wijzer:


Welk type van Denso heb ik nu nodig?
Ergens kreeg ik het advies om een DOX 1419 te nemen, maar als ik die invoer op sites voor auto-onderdelen krijg ik de melding dat deze niet correspondeert met mijn auto (op basis van kenteken).
Wie weet raad?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 24.06.2016 - 16:47  ·  #67
Vandaag preventief de voorste lambdasonde vervangen.
De oude heb ik eens bekeken. Die heeft een egale/gladde witte deels licht grijze uitslag.
Ik vroeg mij af of dit correct is.
Nu heb ik al gezocht op internet maar de plaatjes die ik dan vind met witte uitslag betreffen een sterke korrelige uitslag. Dat is bij mij niet het geval.
Ik rij op LPG en gebruik alleen een klepsmeersysteem. Dus geen brandstof toevoegingen. En het olieverbruik is ook niet hoog.


Kortom, weet iemand of deze lambda er correct uitziet?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 24.06.2016 - 17:31  ·  #68
Ik zie aan die kleur niets vreemds. maar ja dat zegt verder niets over de staat van de sensor. wel dat je motor mooi schoon brandt, geen olie verbranding.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 24.06.2016 - 18:23  ·  #69
Het is ook een preventieve vervanging geweest. Ik ben alleen benieuwd wat het kleurbeeld van de oude lambdasonde te zeggen heeft.
De witte kleur laat zich overigens makkelijk van de sonde afvegen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 24.06.2016 - 18:56  ·  #70
das helemaal prima. hoort wit tot licht geel te zijn.
Florisdodermond
Supporting Member
Avatar
Afwezig
Geslacht:
Locatie: Gendt
Leeftijd: 22
Homepage: volservice.nl/
Berichten: 407
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Lambda vervangen

 · 
Posted: 04.02.2021 - 14:23  ·  #71
Hallo,

Ik heb vanmiddag de garage met een Vida mijn auto laten uitlezen, die adviseren mij om de MAF/LMM en de lambdasonde te vervangen, hoe zorg ik ervoor dat ik dit goed doe (qua onderdelen het goede onderdeel, en qua arbeid goed monteren en degelijke) Ik weet ondertussen wel al via de garage dat ik er een van Denso moet hebben (2002 S60, 2.4 140pk) maar ik kom er nog niet helemaal uit of ik de goede voor mij heb. Iemand die weet welke specifieke onderdelen ik nog heb? en nog tips met monteren?

Alvast bedankt!
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Voorste lambdasonde vervangen

 · 
Posted: 04.02.2021 - 18:57  ·  #72
Hoi Floris,

Voor wat betreft de lambda sonde, je kunt op deze https://www.denso-am.eu/e-catalogue/ kijken. Je moet dan nog wel de gegevens van jou auto invoeren. Dan krijg je een overzicht van jou type auto en motor. Dan moet je in het overzicht even kijken naar het juiste chassisnummer. Ik zou dan kiezen voor een "direct fit" versie, die heeft namelijk de juiste stekker, en hoef je niet met draden te gaan klooien.

Als je de juiste hebt gevonden zou ik zoeken via https://www.daparto.de/ (prijs vergelijkings site) of direct bij https://www.motointegrator.de/ Persoonlijk zou ik zou niet bij auto-onderdelen24 of autodoc bestellen, die zijn namelijk erg duur.

Ik denk (verwacht) dat op de LMM een nummer staat, van de leverancier (Denso), en dan zou ik van hetzelfde merk het zelfde nummer bestellen.

Een tijdje geleden heb ik bij mijn V70 2.3T5 ook beide vervangen. Daarna herkende ik de auto bijna niet meer terug, hij pakt veel beter op.

Succes!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0