Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 
 
 
 
 
v70tilburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 30.05.2012 - 10:05  ·  #1
Wil iemand eens kijken op deze foto http://dl.dropbox.com/u/113931…motor1.jpg
en me vertellen hoe die slang heet, wat zn functie is en hoe ik dat kan repareren?
Moet dat vervangen worden? Kan ik dat zelf? Kan ik bij de sloper dit onderdeel halen?
Wat kost dat ongeveer?

thanks bijvoorbaat!! zoals altijd!
js

EDIT: ik heb de titel vervangen, na suggestie van Rob91168 (dank!) zodat duidelijker is wat in het topic aan de orde komt. Rob suggereert te vervangen, maar da's natuurlijk (?) moeilijker dan repareren?
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Slang stuk, maar is het erg? (en kan ik het zelf repareren?

 · 
Posted: 30.05.2012 - 10:51  ·  #2
Quote door v70tilburg
Wil iemand eens kijken op deze foto http://dl.dropbox.com/u/113931…motor1.jpg
en me vertellen hoe die slang heet, wat zn functie is en hoe ik dat kan repareren?
Moet dat vervangen worden? Kan ik dat zelf? Kan ik bij de sloper dit onderdeel halen?
Wat kost dat ongeveer?
thanks bijvoorbaat!! zoals altijd!
js

... lijkt mij alleen een beschermend metaal omhulsel. Daarvoor is bij de autozaak een rol plakband te koop. Even omwikkelen en klaar :love:
v70tilburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Slang stuk, maar is het erg? (en kan ik het zelf repareren?

 · 
Posted: 30.05.2012 - 10:54  ·  #3
Quote door Greyline

Quote door v70tilburg
Wil iemand eens kijken op deze foto http://dl.dropbox.com/u/113931…motor1.jpg
en me vertellen hoe die slang heet, wat zn functie is en hoe ik dat kan repareren?
Moet dat vervangen worden? Kan ik dat zelf? Kan ik bij de sloper dit onderdeel halen?
Wat kost dat ongeveer?
thanks bijvoorbaat!! zoals altijd!
js

... lijkt mij alleen een beschermend metaal omhulsel. Daarvoor is bij de autozaak een rol plakband te koop. Even omwikkelen en klaar :love:

Hey bedankt, Greyline! =) Maar wat wordt er omhuld?
Rob91168
 
Avatar
 
Subject:

Re: Slang stuk, maar is het erg? (en kan ik het zelf repareren?

 · 
Posted: 30.05.2012 - 11:38  ·  #4
Hallo,

Dit is volgens mij je voorverwarmingsslang. Tijdens het warm lopen van de motor wordt er inlaatlucht langs de uitlaat gezogen. Ik zou de slang gewoon vervangen anders kom je aankomende winter wellicht in de problemen. Omwikkelen met tape lijkt mij niet de oplossing omdat dit los kan komen en op de uitlaat kan vallen.
Je kunt het stukje er ook afsnijden en de slang iets uitrekken, wel vast zetten met slangklemmen.

gr Rob
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 30.05.2012 - 22:40  ·  #5
Bij twijvel kun je er ook eentje uit de sloop halen.
Ze kosten daar nagenoeg niets en het voorkomt een hoop problemen.
Succes.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 30.05.2012 - 22:59  ·  #6
Vroeger werd er bij auto's die op LPG liepen deze slang er met opzet afgehaald om de temperatuur van de inlaatlucht zo laag mogelijk te houden. En zodoende de (hogere) ontbrandingstemperatuur van LPG te verlagen. Of dat destijds hielp weet ik niet, maar kwaad deed het in ieder geval ook niet. Met onze moderne computergestuurde motoren van tegenwoordig is het een heel ander verhaal. Allerlei sensoren houden de boel in de gaten, maar gaan ook uit van bepaalde standaard-waarden, zoals in dit geval de temperatuur van de inlaatlucht. Dus enerzijds zal het niet veel kwaad kunnen, maar als je toch in de buurt van een sloperij bent, is het misschien verstandig om zo'n slang te scoren. Je zou ook, zoals hierboven al werd gesuggereerd, de slang ter hoogte van de scheur kunnen afsnijden en het overige wat oprekken, zodat het weer past. Hopelijk ontstaan er dan geen nieuwe scheuren. Succes ermee!
v70tilburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 31.05.2012 - 08:20  ·  #7
Dank voor jullie adviezen. Morgen dan wel zaterdag ga ik even aan de slag.!
v70tilburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 10.08.2012 - 11:21  ·  #8
Nou, lang weggeweest maar nou heb ik weer tijd. Ik heb gebeld hierover met een sloper en die gaf idd het advies : niet repareren, nergens voor nodig met een LPG motor. Dus laat ik het maar even zo? Ik heb nog een ander topic over de airco, maar dat zal ik in een andere thread posten.
EzraEzinga
 
Avatar
 
Subject:

Re: Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 10.08.2012 - 12:10  ·  #9
Ik heb laatst het hele luchtfilterhuis los gehaald, er zit daar een klep in die afhankelijk van de temperatuur open of dicht gaat.
Als de lucht koud is staat de klep open en zuigt hij lucht aan via de (bij jou) gescheurde slang.
Als de lucht te warm wordt gaat de klep dicht en zuigt hij de lucht achter de grille vandaan.

Ik zou met aluminiumtape de slang dichtplakken (tijdelijk oplossing) want dan zuigt hij beter de warme lucht aan.
Dus is de motor sneller op temperatuur.
Hij zal nu in het ergste geval de klep langer open laten staan omdat de lucht minder warm is vanwege de scheur in de slang.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 11.08.2012 - 17:29  ·  #10
Quote door EzraEzinga
Ik zou met aluminiumtape de slang dichtplakken (tijdelijk oplossing) want dan zuigt hij beter de warme lucht aan.


... helemaal mee eens, dat schreef ik hierboven maanden geleden ook reeds :sleep:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Voorverwarmingsslang stuk, repareren of vervangen? (en kan ik het zelf?)

 · 
Posted: 11.08.2012 - 19:50  ·  #11
Quote door v70tilburg

Nou, lang weggeweest maar nou heb ik weer tijd. Ik heb gebeld hierover met een sloper en die gaf idd het advies : niet repareren, nergens voor nodig met een LPG motor. Dus laat ik het maar even zo? Ik heb nog een ander topic over de airco, maar dat zal ik in een andere thread posten.


Een vriend van mij heeft een S70 op LPG, daar hebben ze zelfs de slang verwijderd. :'(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0