Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 25.03.2024 - 20:32  ·  #1
Omdat ik lichte trilling heb zo rond 80-110, zoek ik het in de banden. Alle banden zijn heel licht gekupt.
Mijn idee was dus om de voorbanden om te wisselen, zodat het 'lage' deel van het profiel als eerste de grond raakt.
Dat lijkt op zich te werken, echter nu trekt de auto behoorlijk naar rechts. Iets wat ie nooit gedaan heeft.
(de remmen lopen niet aan).
Iemand een verklaring voor het plotselinge naar rechts trekken? De banden zijn voor zo ver ik kan zien, egaal afgesleten.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 25.03.2024 - 20:49  ·  #2
Banden kunnen de rij richting aannemen qua kracht verdeling. Grote kans dat het weer goed is als je de banden op de orginele plek terug zet en het wisselen bij voor naar achteren houd.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 25.03.2024 - 21:33  ·  #3
De voorbanden links en rechts weer teruggezet op de originele positie.
En inderdaad, het trekken naar rechts is verdwenen.

Dan wordt het verder zoeken naar de oorzaak van de trilling. De banden (Michelin premacy 4) zijn recent nog gebalanceerd en hebben nog zo'n 4 mm profiel, dus om die nu al weg te doen, vind ik ook zo wat.

De beide aandrijfassen zijn al wel eens vervangen, al is dat al weer even geleden (2-3 ton).
De binnenste stuurkogels hebben een hele lichte speling (worden over een paar maanden vervangen), maar die kunnen volgens mij niet de trilling veroorzaken.
The Demon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 86
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 25.03.2024 - 21:49  ·  #4
Gecupte banden kunnen de trilling wel degelijk veroorzaken al zijn ze tot op de milligram nauwkeurig gebalanceerd.
Misschien eens testen met een set van een auto die niet trilt?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 25.03.2024 - 22:14  ·  #5
Als er een band gebalanceerd is met relatief veel lood, dan kan het helpen deze op de velg een halve slag te draaien.
Het zou niet de eerste keer zijn dat hiermee trillingen geƫlimineerd worden, ondanks dat de band goed gebalanceerd was.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 25.03.2024 - 22:49  ·  #6
Gecupte banden altijd gezeur eraf doen nieuwe monteren.
Wel even de oorzaak zoeken.
Ik zelf heb slechte ervaringen met Michelin banden maar dat is persoonlijk.
De vorm van het profiel kan het cuppen versterken.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 26.03.2024 - 08:07  ·  #7
Gecupte banden mik ik weg.
Vreselijk is dat.

Banden een andere positie geven doe ik enkel van rechts voor naar rechts achter en vice versa.
Idem op links.
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 459
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 26.03.2024 - 18:47  ·  #8
En de uitlijning is neem ik aan netjes in orde?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 26.03.2024 - 19:11  ·  #9
Ik rijd al jaren op Michelins, eigenlijk nooit een probleem gehad. Uitlijning is in orde. Stuur staat recht en auto blijft kaarsrecht rijden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 27.03.2024 - 08:58  ·  #10
Versleten stuur- of fuseekogels kunnen wel degelijk invloed hebben op het trillen in het stuur is mijn ervaring.
Zijn je velgen nog recht? Een kleine deuk/slag kan je wel 'wegbalanceren' maar zal wel blijven hobbelen
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 27.03.2024 - 09:16  ·  #11
Ben een beetje mini bandenboer , heb eigen machine demonteer en balanceer , vroeger in garage gewerkt , en een beetje de kneepjes van mijn oude baas toen meegekregen , balanceerden toen alles op nul , dat kon van lood knip je gewoon een hoekje af , met dat nieuwe spul wil dat niet , is knoeperd hard , moet je gaan zagen .
Maar het loopt ook niet zo een vaart , als er een paar gram overblijft in onbalans .

Cuppen , je zegt ze zijn gelijkmatig afgesleten , die vlieger gaat natuurlijk niet op , dan waren ze namelijk niet gecupt , dat terzijde , waarschijnlijk als je de band op de balanceer machine hangt en draait , dan is er vaak ook nog een soort golfbeweging in die gecupte wang , dat is waarschijnlijk waardoor het trilt , zoals velen aangeven , eraf en weg ermee , is eigenlijk niets meer mee te doen , kan je balanceren tot je ons weegt , maar gaat niet helpen .
Weet niet welke maat je eronder hebt , mijn ervaring is hoe breder de band , hoe meer kans op dat cuppen , en te lage spanning versnelt het .
Net nieuwe banden onder de v70 gehangen van maat van me , die had links achter een band die wat leeg liep , geen lek kunnen vinden , maar hij is beetje lui en woont in de stad , dus opblazen is wat lastig telkens , die band was ook gecupt , de ander kant geen probleem .
En dat trekken naar een kant , werd al netjes uitgelegd , strijk ook maar met de hand over de band , dan voel je het al een kant makkelijk andere kant op blijf je haken , dit geeft een andere weerstand met rijden .
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Voorwielen omgewisseld, auto trekt nu naar rechts

 · 
Posted: 27.03.2024 - 15:27  ·  #12
Met egaal afslijten bedoel ik : over de hele breedte van de band. Luchtdruk heb ik op 2,5 bar staan. Bij zware lasten zet ik die naar 2.8.
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Cuppen

 · 
Posted: 28.03.2024 - 07:42  ·  #13
Hier zelfde probleem bij mijn C70. Last van (zeer irritante) trilling vanaf 70 tot ongeveer 100 km per uur. Bleek een gecupte achterband te zijn. 2 andere achterbanden erop en probleem was opgelost.

Het cuppen is ook goed te zien als je licht over de band laat schijnen (strijklicht).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0