vraag over lpi technical manual

 
 
 
 
 
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

vraag over lpi technical manual

 · 
Posted: 04.08.2016 - 01:49  ·  #1
Hallo beste mensen,

Ik heb al een tijd een hardnekkig probleem met de omschakeltijd van mijn viallle lpi syteem.
Ik heb inmiddels ook zon lpe diagnose uitlezer, en die geeft altijd aan motor koud, en de lambda wordt niet gedetecteerd, staat altijd op 4,97 volt onveranderd.

Ik heb al eens eerder op dit forum dit probleem aangekaard, maar kwam door tijd en geld, voor eeen bezoek aan de gasman niet verder mee.

onlangs gindg de auto af en toe flink stotteren op lpg [ betreft een v70 99 10 v op met vialle lpi], ben toen naar BODO gegaan in Amsterdam noord.

Het betreft een LPE-4 computer, dat wist ik ook al door mijn eigen software.
Maar goed, ik vertelde hem het stotterprobleem, en vervolgens het "oude "omschakelprobleem, bij iedere start, motor koud of warm 240 seconden wachten tot de boel omschakelt.
Hij zei dat het stotteren door het onderbrekersrelais kwam, een van die blokjes haperde af en toe, dat moest vervangen, ik zou af en toe naast lpg ook op benzine lopen, wat het stotteren zou veroorzaken.
mbt het omschakeltijd probleem, zei hij dat er een draad mistte van het temperatuur/termostaathuis, naar de lpe, maar dat zou wel veel werk zijn, want de accu en accuplaat moest eruit.
maar goed, dat zou het probleem mogelijk oplossen.
de lambda doorgemeten en die was goed, dat had ik bij diverse volvogarages ook al laten uitlezen en meten in het verleden, alleen komt het signaal niet of niet goed in de lpe aan.
mogelijk fout in de lpe zelf dus, zei hij en ook anderen vóór hem.

Uiteindelijk heeft hij op de dag van de reparatie toch niet de draad naar tempsensor getrokken, omdat het toch geen effect zou hebben als het lambda signaal niet doorkwam...dat was allesbepalend mbt. het omschakelmoment., zei hij na erover nagedacht te hebben.
Geen lambdasignaal, dan altijd de volledige koude omschakeltijd., stelde hij.

Maar in de manual staat dat het omschakelmoment wordt bepaald door 3 factoren:

1 -de LPE omgevingstem, met een ntc, die werkt bij mijn lpe prima, temp in c.wordt aangegeven in monitor.

2- de motortemperatuur { die geeft in de lpe diagnose bij mij altijd motor koud aan, groene led bij motor warm is uit.]

3- het lambda signaal. [bij mij altijd op 4.97 volt]

Ok, tot zover alles helder, maar mijn vragen zijn: 1e -hoe meet de LPE de mottortemp, als er géén draad van lpe naar koelwatertempsensor loopt.

2e- in het manual staat ook dat als de motor minder dan een half uur gestopt was, dat dan bij opnieuw starten binnen een half uur, de motor/lpe gefixeerde omschakeltijd
heeft van ca 5 seconden, en dan staat daar bij: NIET BEPAALD/BEINVLOEDT DOOR HET LAMBDA SIGNAAL. het lambdasignaal doet dus volgens het manual niet mee als er binnen
een halfuur weer gestart wordt,[staat er letterlijk, "not affected bij lamda signal""] dan moet het altijd rond de 5 seconden omschakeltijd duren.


Dat doet het bij dus niet, ook al start ik één seconde later....dan weer 240 seconden omschakeltijd.

Moet er dan toch een draad van de lpe naar koeltemsensor?

Of kan de lpe gewoon niet de tijd 'herrineren"wanneer de motor voor het laatse draaide en hoelang de motor gedraaid heeft, de z.g. " runtime cycles", maw. ligt bij deze lpe
het geheugen er volledig uit mbt opgeslagen info , en kan de lpe zich dus niks meer van vorige motorcycles herinneren.

De man van Bodo zou er nog over nadenken wat ie mogelijk nog kon doen,
ik hoop dat ie nog met een oplossing komt.

bedankt voor het meedenken.

gvz
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: vraag over lpi technical manual

 · 
Posted: 04.08.2016 - 10:56  ·  #2
Ik zou het zoeken in de computer. Voor zover ik weet werd die draad nooit aangesloten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0