Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 
 
 
 
 
Frank-Leiden
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (zuid-holland)
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 15.10.2023 - 09:44  ·  #1
Hallo mede Volvo-liefhebbers,
In heb diverse posts gelezen, maar heb toch nog een aantal vraagjes over het verwijderen en monteren van een sideskirt:
- aan de onderzijde zie ik 7 clips, zijn deze herbruikbaar door de binnenkern geheel door te duwen?
- de clips worden bij Estateservice aangeboden met omschrijving “Dorpelclip (bovenste)” ik zie alleen clips aan de zijkant van de sideskirt… (zie afbeelding)
- zijn er naast de 7 clips en de clip bij de spatlap nog andere bevestigingspunten?
- ik vermoed dat de sideskirt aan de bovenzijde een u-vormig profiel heeft en daarmee ‘opgehangen’ wordt, klopt dit?
- hoe zitten de metalen sierstrips met Volvo erop vast aan de dorpel?
Alvast hartelijk dankt voor jullie hulp

Mvg Frank
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 207
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 15.10.2023 - 10:51  ·  #2
Je moet inderdaad dat pinnetje door duwen, maar mijn ervaring is dat ze dan al snel in je dorpel verdwijnen...
Onder de sierstrip zitten ook clips. De sierstrip zit met dubbelzijdige tape bevestigd. Voorzichtig loshalen, want de strips buigen al snel.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 15.10.2023 - 16:04  ·  #3
De skirt is aan de bovenzijde met 7x clip 9178777 (groen) op de carrosserie geclipt. Deze clip is dus niet zichtbaar. Let op: is niet meer origineel leverbaar. Aan de onderzijde inderdaad met 7x de plastic doordruknagel 9133417. Het pinnetje verdwijnt inderdaad in de dorpel als je deze nagel eruit wilt halen. Ik heb eerst deze onderste eruit gehaald en de blindklinknagels in de wielkuipen en daarna met zo'n gebogen kunststof paneel-verwijder-haak tussen bovenzijde skirt en deurdorpel voorzichtig de skirt/clips naar boven uit de gaten getrokken. Zoals Marc-B al zei, zitten de sierstrips op de skirt geplakt. Deze hoef je dus niet los te halen.

Met perslucht kun je de doorgedrukte pinnetjes evt. uit de dorpel blazen maar is niet nodig.
Frank-Leiden
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (zuid-holland)
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 15.10.2023 - 18:42  ·  #4
@Marc en Ierren,
Bedankt voor jullie reacties. Het losmaken van de clips aan de onderzijde is mij duidelijk. Aan de bovenzijde heb ik de rubber deurafdichting even opgelicht en zie vanaf die zijde alleen de metalen sierstrips, de groene clips zie ik daar inderdaad niet.
@Ierren: als ik de onderste clips en de zijclip los heb, bedoel je dan dat ik het geheel iets kan kantelen en dan tussendoor bij de groene clips kan. Zou zeker mooi zijn als de metalen sierstrips op hun plek kunnen blijven. Ik neem aan dat de groene clips daar onder weggewerkt zitten.
Frank-Leiden
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (zuid-holland)
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 15.10.2023 - 19:50  ·  #5
Quote door lerren

De skirt is aan de bovenzijde met 7x clip 9178777 (groen) op de carrosserie geclipt. Deze clip is dus niet zichtbaar. Let op: is niet meer origineel leverbaar. Aan de onderzijde inderdaad met 7x de plastic doordruknagel 9133417. Het pinnetje verdwijnt inderdaad in de dorpel als je deze nagel eruit wilt halen. Ik heb eerst deze onderste eruit gehaald en de blindklinknagels in de wielkuipen en daarna met zo'n gebogen kunststof paneel-verwijder-haak tussen bovenzijde skirt en deurdorpel voorzichtig de skirt/clips naar boven uit de gaten getrokken. Zoals Marc-B al zei, zitten de sierstrips op de skirt geplakt. Deze hoef je dus niet los te halen.

Met perslucht kun je de doorgedrukte pinnetjes evt. uit de dorpel blazen maar is niet nodig.


@Ierren: als ik de onderste clips en de zijclip los heb, bedoel je dan dat ik het geheel iets kan kantelen en dan tussendoor bij de groene clips kan. Zou zeker mooi zijn als de metalen sierstrips op hun plek kunnen blijven. Ik neem aan dat de groene clips daar onder weggewerkt zitten.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 16.10.2023 - 23:04  ·  #6
Als de onderste pluggen eruit zijn zit de skirt al losser. De clips zitten onzichtbaar onder het kunststof van de skirt verdeeld. 4 bij voorportier en 3 bij achter portier. De metalen sierstrips zijn gewoon bovenop de skirt geplakt en moet je laten zitten. (als je die eraf haalt dan zie je nog steeds alleen maar skirt, geen clips) . Je kan niet bij de groene clips, die zitten in het midden, maar dat hoeft ook niet. De groene clips worden horizontaal in de onzichtbare "houder" aan de binnenzijde in de skirt gesnapt zodat ze veel verticale kracht kunnen opvangen en als je de skirt met beleid naar boven trekt blijven de clips er inzitten en breken hopelijk niet af. Zoek maar eens een afbeelding op van de clip. Een afgebroken clip is geen probleem, die kun je wel ergens halen. De cliphouder in de skirt zal wel heel blijven. Als je met je hevel-tool een beetje probeert hier en daar de skirt op te lichten merk je wel waar deze strakker zit en moeilijker omhoog wil komen, daar zit dan een clip en daar moet je hem dan omhoog wippen. Als je de eerste hebt dan is de rest makkelijker. Het valt best mee, bij mij plopte de 1e best makkelijk omhoog, met minder weerstand dan ik dacht

Het is wel lastig om de losse skirt bij de B-stijl onder het achterportier uit te krijgen. Als je geen lak wil beschadigen dan doe er zeker wat dikke tape even op dat stukje. Of draai de 2 buiten Torx E8 bouten enkele slagen los uit de scharnierpenhouder en schuif het portier 10 mm omhoog. (leg er iets tussen de scharnierdelen, portier is zwaar).
Frank-Leiden
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (zuid-holland)
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 24.10.2023 - 09:02  ·  #7
Quote door lerren

Als de onderste pluggen eruit zijn zit de skirt al losser. De clips zitten onzichtbaar onder het kunststof van de skirt verdeeld. 4 bij voorportier en 3 bij achter portier. De metalen sierstrips zijn gewoon bovenop de skirt geplakt en moet je laten zitten. (als je die eraf haalt dan zie je nog steeds alleen maar skirt, geen clips) . Je kan niet bij de groene clips, die zitten in het midden, maar dat hoeft ook niet. De groene clips worden horizontaal in de onzichtbare "houder" aan de binnenzijde in de skirt gesnapt zodat ze veel verticale kracht kunnen opvangen en als je de skirt met beleid naar boven trekt blijven de clips er inzitten en breken hopelijk niet af. Zoek maar eens een afbeelding op van de clip. Een afgebroken clip is geen probleem, die kun je wel ergens halen. De cliphouder in de skirt zal wel heel blijven. Als je met je hevel-tool een beetje probeert hier en daar de skirt op te lichten merk je wel waar deze strakker zit en moeilijker omhoog wil komen, daar zit dan een clip en daar moet je hem dan omhoog wippen. Als je de eerste hebt dan is de rest makkelijker. Het valt best mee, bij mij plopte de 1e best makkelijk omhoog, met minder weerstand dan ik dacht

Het is wel lastig om de losse skirt bij de B-stijl onder het achterportier uit te krijgen. Als je geen lak wil beschadigen dan doe er zeker wat dikke tape even op dat stukje. Of draai de 2 buiten Torx E8 bouten enkele slagen los uit de scharnierpenhouder en schuif het portier 10 mm omhoog. (leg er iets tussen de scharnierdelen, portier is zwaar).


Bedankt voor de toelichting, moet hiermee wel gaan lukken. Begin november komt mijn vervangende skirt, spreek dan ook de persoon die deze verwijderd heeft, zal hem ook nog om toelichting vragen (met jouw info in het achterhoofd)
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 24.10.2023 - 20:57  ·  #8
Ja, dan is het meteen duidelijk als je de nieuwe skirt ziet. Je hebt dan ook nog nieuwe blindklinknagels 979878 nodig om de skirt en spatkap aan het voorscherm te bevestigen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Vraag over sideskirt dorpel (de)montage V70 classic

 · 
Posted: 24.10.2023 - 22:59  ·  #9
Zijn dit heel andere skirts en (de)montage dan van die op een v70N?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0