Vraagje m.b.t. de airco

 
 
 
 
 
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Vraagje m.b.t. de airco

 · 
Posted: 30.06.2015 - 12:35  ·  #1
Hoi allen,

Airco's zijn hot op moment met de aankomende temperaturen en ik heb ook een 'probleempje'

Vorig jaar de condensor vervangen en daarna laten vullen. Hij werkte goed, maar maakte om de 20/30 seconden een sissened/blazend geluid. Dit was eigenlijk vanaf het begin zo.

Gister de Airco laten leeghalen en weer vullen. Over een jaar tijd was ik ongeveer 250 aan gas kwijt, dus een lek waat ik bang voor was (druk) viel dus heel erg mee.

Gister dus weer volledig laten vullen en hij wordt nog steeds koud zoals het hoort.
Het blazen om de x aantal seconden blijft echter viel mij vanochtend op. Nou heb ik even de naast de auto gestaan en ik hoor de aircopomp dan volgens mij ook steeds klikken. Waarschijnlijk dat het 'extra blazen' wat ik steeds hoor het moment is dat de airco aanslaat ?

Is het normaal dat de pomp steeds uit en aan gaat of kan het een ander probleem zijn?
Ik lees veel van de V70 over de sensor in de ECC, maar die zie ik niet in mijn auto zitten.

Ik heb wel regelmatig een storing in Vida gekregen over de buitentemperatuur sensor ( niet rood), maar de waarden (temperatuur) die ik in de auto zie zijn wel correct. Gister de auto uitgelezen en toen had ik geen meldingen.

De airco werkt dus wel goed, maar ik wil hem ook niet vernielen natuurlijk (mocht het wel kwaad kunnen).
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vraagje m.b.t. de airco

 · 
Posted: 30.06.2015 - 18:18  ·  #2
He wiep, hij hoort aan en uit te schakelen want anders bevriest ie, maar niet om de paar seconden. Zie ookhttp://www.volvov70forum.com/topic.php?p=175880#real175880
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vraagje m.b.t. de airco

 · 
Posted: 30.06.2015 - 18:28  ·  #3
Top, dank je. Die had ik gemist, maar staan een hoop handige tips in! Ik duik er even in :thumb:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Vraagje m.b.t. de airco

 · 
Posted: 30.06.2015 - 23:07  ·  #4
Hij hoort wel aan en uit te schakelen , maar het hoort geen knipperlicht te zijn , de frequentie van aan uit varieert ook met de buitentemperatuur .
Het heeft niet direct iets met bevriezen te maken , kan het wel uitleggen maar dan ben ik heel lang aan het typen , bevriezen kan wel gebeuren als de vraag om te koelen te lang te hoog is , dan wordt de verdamper zo koud dat het vocht bevriest ,het is vrij normaal dat de dikke retour leiding wat nattigheid en zelfs wat ijs vertoont dat kan geen kwaad .

Als de pomp snel aan uit klikt dan is er meestal sprake van een te hoge druk , bij te weinig gas blijft ie vaak continu lopen , en normaal gesproken loopt ie poosje slaat af voor 10 sec (dit varieert met de buitentemperatuur behoorlijk ) en dan loopt ie weer een 30sec .
De tijden zijn meer om je een idee te geven want het kan enorm verschillen , maar hij loop meestal langer dan dat ie stil staat ,beetje 1 op 3
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vraagje m.b.t. de airco

 · 
Posted: 01.07.2015 - 08:14  ·  #5
Bedankt voor de uitleg. Ik moet me maar eens goed inlezen over de werking. Het aan en uitslaan is misschien ook wel redelijk normaal dan. Dan maar eens uitvinden waarom hij zo'n blazend/sissend geluid maakt om de 20 seconden. Andere topic die grrroovedude geeft staan wel een hoop tips in. Het enige verschil is dat ik blijkbaar niet zo'n sensor in de ECC heb zitten.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Vraagje m.b.t. de airco

 · 
Posted: 01.07.2015 - 14:51  ·  #6
Zou mij niet verbazen als de koppeling van de aircopomp afgesteld moet worden. is veel over te vinden, bijv; https://www.youtube.com/watch?v=CFGJQKwnjHs
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vraagje m.b.t. de airco

 · 
Posted: 02.07.2015 - 08:43  ·  #7
Dank je!, dat is wel een mooi informatief filmpje :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0