Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 
 
 
 
 
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 17.04.2021 - 13:04  ·  #106
De apk waar de kat weg gehaald is,
Zou niet moeten kunnen.

Maar ja, ik weet ook nog plaatsen (al worden het er minder) waar je voor een paar tientjes extra altijd een apk goedkeur hebt.

Maar idd, fijn dat je kat opgelost is. Maar wat met de kvs. (Mogelijk gescheurd blok of koppakking)
Is daar al een plan van aanpak van.
Of zetten ze de kat er onder en blijf je rijden met een auto die mogelijk al motorisch op is.
Leovanderhoef
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Homepage: marktplaats.nl/u/l…
Berichten: 49
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 18.04.2021 - 09:37  ·  #107
Ik krijg sommige reacties dat ik te positief ben en er te veel tijd in steek, maar doordat ik bij een LPG garage ben geweest, heeft de verkoper juridisch een sterk punt als hij de auto niet terug wil hebben of de verkoop wil laten ontbinden vanwege de uitlaat. Dat maakt dat ik een dergelijke optie pas als laatste uitweg zou willen voorstellen.

Verder is het contact met de verkoper nog steeds prima en zie ik zeker nog de intentie mij de auto in goede orde mee te geven. We gaan volgende week als de KAT eronder zit even kijken hoe we dat precies gaan doen. Met het brandende emissielampje lampje, denk ik dat we elkaar wel kunnen vinden in een laatste check bij een LPG garage in de buurt van Soest van zijn voorkeur. Zo niet, dan laat ik die check alsnog even doen om zeker te weten dat het goed zit. Zal ik bij vertrek daar ook nog even onder de auto kijken voor de zekerheid :) :)

Het telefoonnummer van de 'APK Service Soest' (die de APK heeft gedaan voor verkoop) blijkt online niet te vinden; het blijkt een eenmanszaakje van ene Bennamari te zijn (naam staat in het APK rapport) en bestaat pas sinds januari 2021…
Misschien net van bedrijfs(naam) veranderd. Ik ga er maar eens een keer langs als ik weer in de buurt ben

Eens kijken of en hoe de politie me kan helpen vanmiddag.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 18.04.2021 - 09:41  ·  #108
En in opdracht van wie is die APK daar uitgevoerd? Toevallig de verkopende partij?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 18.04.2021 - 10:09  ·  #109
Op basis dat je kat weg is, zal idd lastiger zijn.
Je hebt idd de auto ergens anders aangeboden ter controle.

Maar daar staat wel weer tegenover dat de verkoper het probleem wegwuift net na de verkoop. En heb je recht op een second opinion.

Dat het motorblok druk verliest in je kvs, dat staat er nog steeds buiten. Heeft niets met je kat te maken.
Heeft ook niets met de lpg te maken.

Alleen dat de motor in het beste geval een dure reparatie nodig heeft, in het slechtste geval een nieuw motorblok.

Je kunt de koop mogelijk wat lastiger ontbinden door de kat, omdat het lastiger aan te tonen is waar dat gebeurt is.

Maar de koop ontbinden omdat de algehele staat van de auto slecht is (motorblok) of omdat je een auto met garantie hebt gekocht, die in werkelijkheid alleen sloopwaarde heeft. Dat zijn wel 2 punten.

Het voordele voor de garage is wel, hoe langer je er mee wacht, hoe minder recht je hebt.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 18.04.2021 - 21:03  ·  #110
Eerst achter de oorzaak van het borrelen gaan! Dit heeft allemaal totaal geen zin als je blok niet goed is. Dit heb je al in een vroeg stadium geconstateerd (toen ik er was) is dus garantie en zal de verkopende partij moeten oplossen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 19.04.2021 - 00:59  ·  #111
Elke keer als je zelf dingen aan deze auto doet ondermijn je de mogelijkheid om de koopmte ontbinden.

Ik vrees sowieso dat het daarvoor al te laat is.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 19.04.2021 - 07:07  ·  #112
Quote door trabbit

Eerst achter de oorzaak van het borrelen gaan! Dit heeft allemaal totaal geen zin als je blok niet goed is. Dit heb je al in een vroeg stadium geconstateerd (toen ik er was) is dus garantie en zal de verkopende partij moeten oplossen.

Idd. Die katalysator is uiteindelijk niet zo'n groot probleem. Dat borrelen kan een (behoorlijk) dure grap gaan worden (lees: ander motorblok)
Leovanderhoef
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Homepage: marktplaats.nl/u/l…
Berichten: 49
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 19.04.2021 - 22:14  ·  #113
APK is idd gedaan door de verkoper Klaas.

Ik heb zojuist het verzoek naar contact met de vorige eigenaar opgezocht via RDW.

Ik doe zelf niets meer aan de auto. Hij staat bij de verkopende garage. Ik heb hem de verschillende indicatoren genoemd die we hier hebben besproken en als de uitlaat er deze week opgaat, kunnen we naar die andere dingen kijken. Als de uitlaat weer vertraging oploopt, zal ik hem een aangetekende brief sturen met de wens/verzoek genoemde euvels die binnen de garantie termijn zijn ontdekt te repareren.

Vat ik het hieronder goed samen?:

(1) Het emissie waarschuwing lampje brandde vanaf dag 1 op het moment dat ik op LPG overging na het tanken. Deze moet uit en pas kunnen gaan branden als indicatie van een van de waarschuwingen waar ze voor bedoeld is.
(2) borrelende koelvloeistof tijdens (koude) draaiende motor (indicatie voor mogelijk gescheurd motorblok of lekke koppakking).

(3) diagnose als second opinion van de LPG garage die aangeeft dat de injectorrail en nozzle(s?) vervangen moeten worden om het LPG mengsel juist te krijgen.
(4) Meerdere foutmeldingen van de cilinders.
(4) Als je de oliepeilstok eruit trekt of de oliedop eraf draait, gaat de motor slechter lopen.

Ik vermoed dat de laatste drie punten met de losse uitlaat te maken hebben/hadden.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 20.04.2021 - 05:46  ·  #114
Quote door Leovanderhoef

APK is idd gedaan door de verkoper Klaas.

Ik heb zojuist het verzoek naar contact met de vorige eigenaar opgezocht via RDW.

Ik doe zelf niets meer aan de auto. Hij staat bij de verkopende garage. Ik heb hem de verschillende indicatoren genoemd die we hier hebben besproken en als de uitlaat er deze week opgaat, kunnen we naar die andere dingen kijken. Als de uitlaat weer vertraging oploopt, zal ik hem een aangetekende brief sturen met de wens/verzoek genoemde euvels die binnen de garantie termijn zijn ontdekt te repareren.

Vat ik het hieronder goed samen?:

(1) Het emissie waarschuwing lampje brandde vanaf dag 1 op het moment dat ik op LPG overging na het tanken. Deze moet uit en pas kunnen gaan branden als indicatie van een van de waarschuwingen waar ze voor bedoeld is.
(2) borrelende koelvloeistof tijdens (koude) draaiende motor (indicatie voor mogelijk gescheurd motorblok of lekke koppakking).

(3) diagnose als second opinion van de LPG garage die aangeeft dat de injectorrail en nozzle(s?) vervangen moeten worden om het LPG mengsel juist te krijgen.
(4) Meerdere foutmeldingen van de cilinders.
(4) Als je de oliepeilstok eruit trekt of de oliedop eraf draait, gaat de motor slechter lopen.

Ik vermoed dat de laatste drie punten met de losse uitlaat borrelend KVS te maken hebben/hadden.


Die laatste 3 punten hebben weinig met uitlaten te doen. Wel met je koppakking/blok. Ik zou wel mijn pijlen daar op richten en zorgen dat ze dat gaan maken. Als je pech hebt kan dat een zo maar een factor 3-4-5 duurder uitpakken dan je katalysator.
Een oliepeilstok/oliedop heeft weinig te maken in relatie tot een uitlaat helaas.
Leovanderhoef
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Homepage: marktplaats.nl/u/l…
Berichten: 49
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 21.05.2021 - 20:40  ·  #115
Ik heb gisteren mijn auto kunnen ophalen.

Na inkorten van de geleverde uitlaat met katalysator is de auto naar AAIS Verkerk in Soest gegaan waar hij wat diagnoses kreeg en injectoren en gasfilters zijn vervangen. Ook de injectorrail Vogels VG9 3 3n 2 cilinder zijn vervangen. Kleine 500 euro die de verkoper voor zijn rekening heeft genomen, samen met inkorten van de uitlaat en leenauto voor afgelope periode. Uitlaat van 750 moest ik wel betalen.

Ik was er een beetje flauw van, omdat als de pijp er (gemonteerd onder de auto) bij de LPG garage gestolen zou zijn (op straat gaan ze niet iets terug lassen) het wat wrang is omdat ik daar heen ging voor een second opinion van zijn kant dat er niets aan de hand was met de auto, maar we hebben een fijn gesprek gehad en ben blij dat de auto weer fijn rijdt, zonder waarschuwing lampje. Koelvloeistof borrelt niet (meer).

Bedankt voor al jullie feedback. Ik merk wel dat de aangereikte (doem) scenario's me waakzaam hebben gemaakt, maar ook vaak wakker hebben doen liggen, en als de auto het nu gewoon goed blijft doen komende jaren, ben ik blij met het resultaat en de afloop zo.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 21.05.2021 - 22:21  ·  #116
Quote door Leovanderhoef


als de auto het nu gewoon goed blijft doen komende jaren, ben ik blij met het resultaat en de afloop zo.


En daar gaat het om.
Geniet ze.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 22.05.2021 - 07:57  ·  #117
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Vraagje bij redelijkheid omtrent garantie – Feedback gewenst

 · 
Posted: 22.05.2021 - 08:29  ·  #118
Ach ja, iedereen betaalt op een bepaalde manier wel "leergeld" 😉 nu lekker genieten van de volvo, daar ging het tenslotte om bij aankoop 👍
 
Selected quotes for multi-quoting:   0