Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

Wel of niet doen?

 
 
 
 
 
RayCis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 70
Homepage: raycis.nl
Berichten: 205
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 14:07  ·  #1
Ik wil jullie allemaal iets vragen, is het voordelig(er) om in mijn V70 op termijn (als ik 'es centen over heb, LOL) een LPG3 installatie te laten inbouwen? Ik heb een aantal dingen ff naast elkaar gezet:


Wegenbelasting (1440kg) per jaar: Benzine 808,- LPG3 1150,- (in Zuid Holland)

ik rijd per jaar ong. 14000km (zeg 1 op10) Benzine 2520,- LPG3 1080,-
(1.80/l benzine, 77 cent/l lpg)

totalen: Benzine 3328,- LPG3 2230,-

Zo op 1e gezicht = LPG3 stukken goedkoper, maar ik zit nog wel met de inbouw van de LPG3 installatie, die ik zag staan voor ong. 18-1900 euro (Wie weet waar dit het goedkoopste kan, het gaat hier om LPG3, een gewone LPG installatie is misschien goedkoper, maar dat betekent meteen 1600,- per jaar aan wegenbelasting -stuk hoger dan met LPG3)

Het valt mij op dat zelfs met mijn gering aantal km's dat ik per jaar rijd, met LPG3 al een voordeel te behalen is, ik zou in 1,5 jaar de inbouw kosten er al uit hebben.

Is het technisch nadelig? LPG3? Qua motor slijtage e.d.? Ik weet daar weinig vanaf nl...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 14:17  ·  #2
Ray,

Ik heb er ook LPG G3 in liggen. Dit gaat echt prima. Wel moet je meer dan 12000 km per jaar rijden om de nieuwe installatie nog rendabel te maken. Als LPG al in je auto aanwezig was geweest had zo een 7000 km op jaarbasis al volstaan. :)
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 14:28  ·  #3
Valt me wel op dat je in je berekening rekent met hetzelfde verbruik voor LPG en benzine, lijkt me niet realistisch.
Met de 14dkm per jaar zou ik het niet zo snel doen. Of je auto inruilen voor een exemplaar met LPG, ligt er een beetje aan in welke staat/leeftijd jou auto is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 14:30  ·  #4
Feit is dat LPG tot 30 procent meer kan verbruiken. Hoewel ik dit niet merk bij mijn auto. Hij komt wel iets hoger uit maar het is redelijk te verzuimen. En Robert, Ray is wel heel serieus bezig met deze wagen dus ik denk dat de wagen in zijn bezit heel oud gaat worden. ;)
RayCis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 70
Homepage: raycis.nl
Berichten: 205
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 18:31  ·  #5
Trissy, plaats jij 'es wat pics van je lpg3 installatie hier; hoe 't eruit ziet onder de motorkap, de plaatsing van je gastank en waar de vul-opening zit, ik begreep al dat je de gastank ook onder de vloer v/d bagageruimte kunt laten plaatsen, zodat je niet je reservewiel hoeft op te offeren aan een gastank, dat reservewiel wil ik wel graag behouden...Ooit op vak., tijdens een pauze langs de Franse autoroute, stond iemand met een lekke band -die was nie alleen lek, maar echt gescheurd ook-. Maakte ff een praatje; ja, hij had zijn reservewiel thuisgelaten, want 'hij kreeg nl nooit een lekke band', en dan kon hij extra spullen kwijt...hij stond al 2 uur te wachten op de ANWB (dit was 170km verwijderd v/h steunpunt dat de ANWB heeft in Lyon).

Met gas erin, neem ik aan dat je gewoon op de dagteller let w.b. het tijdstip dat je weer gas moet tanken?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 18:35  ·  #6
Quote door Trissy1979

Feit is dat LPG tot 30 procent meer kan verbruiken. Hoewel ik dit niet merk bij mijn auto. Hij komt wel iets hoger uit maar het is redelijk te verzuimen. En Robert, Ray is wel heel serieus bezig met deze wagen dus ik denk dat de wagen in zijn bezit heel oud gaat worden. ;)


Als ik me best doe op benzine haal ik de 1 op 14 of iets daar onder. Als ik me best doe op LPG dan haal ik de 1 op 12.

LPi zuipt als je een ouderde LPi installatie krijgt, Dampgas LPG G3 als BRC, Landi of Prins is goedkoper. Ik begin te vermoeden dat dosering preciezer verloopt bij dampgas dan bij LPi.

Bodemplaatje installeren onder de motor. Ga ik binnenkort doen, en zo smal mogelijke banden op je wagen monteren met lage rol weerstand om het verbruik verder te verlagen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 18:40  ·  #7
Het gas zit bij mij inderdaad als ringtank onder de vloer. Wel komt je reservewiel dan te vervallen. Op een lange rit gooi ik deze gewoon achterin. Een tank onder de vloer gaat niet gepaard met behoud van je reservewiel ruimte. Dan zou je kunnen kiezen voor een binnentank. Die komt dan op de vloer van de bagageruimte te staan, Voordeel is dan wel dat je tot 100 liter kunt gaan. Die van mij heeft maar 60 liter. Dit betekend voor mijn auto een actieradius van circa 380 kilometer. Dat is zeker niet te veel! ;) Ik zal morgen ff wat foto's maken en plaatsen.
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 23:51  ·  #8
Dit is de motor van de "Grote Smurf" met Vialle G3 installatie. Bevalt me prima, echter ik zou bij een oudere auto never nooit een G3 installatie laten inbouwen. Dan kan je beter je huidige auto verkopen en op zoek gaan naar een V70 met een G3 installatie. Ben je goedkoper uit !
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 17.06.2013 - 23:55  ·  #9
Heey wat appart Rob! Jouw brandstofinjectoren zitten niet aan een rail. Dat heeft die van mij wel! :O Das apart!! :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraagstelling ivm inbouw LPG3 installatie op termijn

 · 
Posted: 18.06.2013 - 00:02  ·  #10
Die van mij ziet er onder de kap dus zo uit! ;)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0