Vragen over Geartronic

Ontkoppelen en terugschakelen bij cruisecontrol resume

 
 
 
 
 
Alex9719
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwveen
Leeftijd: 46
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Vragen over Geartronic

 · 
Posted: 13.07.2011 - 16:35  ·  #1
Is het normaal dat bij het afremmen (of bij gas los), de bak al bij 1500rpm ontkoppelt?
Hierdoor krijg ik het gevoel dat ik in z'n vrij over rotondes dender, of afritten neem.... het voelt niet heel prettig. Voor mijn gevoel zou rond de 1200rpm veel beter zijn....

Hebben jullie dat ook?

En nog iets.... als ik 120km/u rij met de cruisecontrol aan en vanwege verkeer druk ik de cc op "pauze" en laat mezelf terugzakken naar 100km/u, als ik dan de "resume" knop indruk, dan schakelt de bak een versnelling terug en gaat met fors gas terug naar de ingestelde snelheid. Dit gedrag past niet bij het rustige karakter van de auto. Als ik de bak van D naar Manual zet, dan blijft deze wel in 5 staan en versnelt dan ook navenant rustiger naar de ingestelde snelheid.

Is het eventueel een mogelijkheid om de bak te resetten zodat deze zich meer naar mijn rijgedrag gaat richten?


Thanks!
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 450
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Vragen over Geartronic

 · 
Posted: 13.07.2011 - 18:36  ·  #2
Hallo,

De bak mag niet ontkoppelen als de auto nog rijdt.

Dit ontkoppelen doe je door zelf de stand N te kiezen.

Wat gebeurd er dan als je gas bij geeft ?

Misschien is het handig om maar eens langs de dealer te gaan en daar de computer eens te laten uitlezen.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Vragen over Geartronic

 · 
Posted: 14.07.2011 - 00:35  ·  #3
Quote door Alex9719

Is het eventueel een mogelijkheid om de bak te resetten zodat deze zich meer naar mijn rijgedrag gaat richten?


Ja, de bak heeft een zgn. 'leerfunctie'. Hij past zich aan aan de rijstijl van de bestuurder en hij moet zich na verloop van tijd ook vanzelf aanpassen aan de rijstijl van een 'nieuwe bestuurder'. Je kunt deze ook bij de dealer laten resetten.
GerardF
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gooi
Leeftijd: 61
Berichten: 25
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Vragen over Geartronic

 · 
Posted: 14.07.2011 - 07:39  ·  #4
Hallo Alex,

Ik heb het vanochtend even uit getest en bij gas los valt het toerental bij mij ook terug tot 1500 rpm. DIt blijft enkele seconden zo en dan ontkoppeld hij.

Op de cruise control van 100 naar 120 schakeld hij bij mij ook terug om weer op 120 te komen. Bij mij gaat dit niet met fors gas, ik zie aleen aan de toerenteller dat hij weer opschaked. Maarja er staan bij mij ook maar 130 paardjes te trappelen.

Fors gas krijg ik wel als ik na een tolhuisje de cruise control (bij zo'n 50 km/h) weer op resume zet, maar dit is dan ook wel weer leuk van 50 naar 130 (Frankrijk) op de cruise control.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0