Vreemd gedrag airco

 
 
 
 
 
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 09.06.2023 - 13:29  ·  #1
Dag allemaal,

Ik heb last van een vreemd iets nu het warm is buiten. Op het moment dat ik de airco aanzet en stil sta. Werkt alles perfect. Koelt en blaast goed. Nu is het buiten boven de 27 graden, op het moment dat ik weg rij valt de kracht van de blower weg. Dit doet hij niet als de airco uit staat. Tot 27 graden buiten temperatuur werkt alles perfect. Boven die temperatuur valt de blower bijna stil.
Ligt dit aan de kachelweerstand? Of moet ik dan toch ergens anders gaan zoeken?
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Groetjes Brian
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 10.06.2023 - 11:47  ·  #2
ik zou de spleet van de magneetkoppeling eens nakijken. Stationair houdt hij het nog net maar als er wat toeren komen EN er gewerkt moet worden door de airco laat hij los.
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 10.06.2023 - 12:37  ·  #3
Dag Benno,

De speelt van de magneetkoppeling zit is gemeten op 0.5mm. Volgens mijn garage is dat geen enkel probleem. Ik weet natuurlijk niet wat de speling doet als het zo warm is🤔
Frank-Leiden
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (zuid-holland)
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 10.06.2023 - 13:14  ·  #4
Hoi Brian,
Ik heb in het verleden ook problemen gehad met mijn airco icm elektronica en hoge(re) toeren. Met warm weer en airco vol belast ging er van alles mis in het elektronische deel. Zette ik de airco uit dan werkte de elektronica normaal. Na een heel lang zoektraject bleek dit veroorzaakt door een slecht functionerende bougiekabel, die bij hogere toeren niet voldoende kon 'leveren' en daarmee storingen gaf. Wellicht is er bij jou geen enkel verband, maar neem het mee in de opties.
Je kunt nog even checken of de blower het wel doet bij hogere toeren als de airco op 'off' staat.
gr
Frank
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 10.06.2023 - 15:32  ·  #5
Dag frank,

De auto geeft geen storing af helaas. Dan weet je ook een beetje waar je moet gaan zoeken zeg maar...
Ik ga sowieso eens checken hoe de bekabeling van de bougies ligt. You never know. Ik heb ook naar de sensor in de ccu gekeken. Er zat wel het een en ander aan stof aan. Deze is nu weer netjes schoon en zuigt ook lucht aan. Ik ben zostraks nog een stuk wezen rijden en dat heeft niet geholpen helaas.
We zoeken lekker verder🙃
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 285
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 10.06.2023 - 21:06  ·  #6
Voutje
Was al.geopperd
Dacht aan airco temp.sensor
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 13:19  ·  #7
Even een update,

Ik ben zonet nog weer even een stuk wezen rijden. Veel te warm maargoed. Ik denk nu te weten waar het probleem zit. Ik weet alleen niet of dit kan?? Het lijkt alsof het kachelsysteem vanaf het moment dat ik boven de 40km/h kom een toevoer klep dicht zet... de kachelmotor hoor je namelijk volluit draaien. Alleen komt er bijna heen koele lucht uit. Ga ik met de ontwaseming spelen... aan en uit... voel je dat het systeem kleppen omzet. Dus even een klein moment een behoorlijke puls koude lucht op het moment van uitzetten van de ontwaseming. Daarna voel je dat de kleppen weer dicht gezet worden en de lekkere koele wind weer weg valt. Zet ik de airco uit tijdens het rijden, dan begint de auto binnen een paar seconden vol lucht te blazen (hoogste stand) ik kan ook alle ventilatorstappen gebruiken. Het lijkt me dan ook geen kachel weerstand. Ik heb de bekabeling van de boigies nagelopen, daar heb ik niks vreemd gevonden/gezien.

Kan het zijn dat de kachelkleppen gecalibreert moeten worden? Of kan dit niet? Alles werkt namelijk wel perfect onder de 27 graden.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 13:47  ·  #8
Zou ik iig proberen de kachelkleppen te calibreren.
Of als je geen vida hebt, misschien even 10 minuutjes je accu loskoppelen.
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 14:11  ·  #9
Ik heb helaas geen vida,
Ik ga eens kijken of dat het probleem oplost om hem 10 minuutjes van de accu te laten.
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 14:51  ·  #10
Ik heb de accu los gehad. Dit heeft helaas niet geholpen. Je kunt echt duidelijk horen op het moment dat ik de airco inschakel. Dat de "windkracht weg valt terwijl de van op volle snelheid blijft draaien...
Ik heb er een filmpje van gemaakt. Alleen weet ik niet of en hoe ik die hier op het topic kan zetten
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 15:15  ·  #11
Makkelijkste is dan even op YouTube zetten, op verborgen zetten en dan de link hier plaatsen.
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 15:23  ·  #12
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 15:24  ·  #13
Hierbij de link, je kunt duidelijk horen dat op het moment van inschakelen van de airco er ergens iets van een klep dicht gaat...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 16:15  ·  #14
Doet ie dit ook als die op auto staat?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Vreemd gedrag airco

 · 
Posted: 11.06.2023 - 16:44  ·  #15
Kijk even naar de link in mijn voetnoot voor een forumlid met Vida.

Het is zoeken in een woestijn als je niet eerst kijkt naar de dtc codes. Op gehoor klinkt het alsof recycling klep dicht klapt, maar dat lijkt niet logisch.
Of hij opent en je filter zit potdicht
 
Selected quotes for multi-quoting:   0