Vreemd geluid aircopomp

 
 
 
 
 
Canyon1969
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 54
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Vreemd geluid aircopomp

 · 
Posted: 06.07.2016 - 22:28  ·  #1
Beste Volvoliefhebbers,

Sinds februari heb ik een V70 2.5t uit 2009. Inmiddels 141k gelopen.
Vanmiddag bij het starten hoorde ik een vreemd kloppend geluid uit het motorcompartiment komen. Het geluid heb ik opgenomen en op youtube gezet.

Het lijkt van de aircopomp te komen. Bij een draaiende motor als ik de airco uitzet gaat het geluid direct weg. In de plaats daarvan komt er een lichte ijzeren piepgeluid er voor terug. Helaas is dit laatste piepgeluid niet altijd reproduceerbaar. Daarom staat het niet op mijn youtube filmpje. Het kloppende geluid kan ik makkelijk oproepen door de airco aan te doen. Het filmpje duurt 32 sec
Bij 5 sec schakel ik de airco in en start het kloppende geluid. Bij 15 sec die ik de airco uit en bij 18 sec schakel ik de airco weer aan.

[youtube]https://youtu.be/v7iuTC7cXxE[/youtube]


Bij een hoger toerental lijkt het kloppen in frequentie ook omhoog te gaan maar het is lastig te horen omdat de motor dan veel meer geluid maakt en het overstemd. Het geluid is ineens ontstaan vandaag.

De auto heeft in februari nog een aircobeurt gehad met leeghalen en opnieuw vullen.
De airco koelt goed. Geen koel-verandering sinds februari. De auto is dealeronderhouden tot nu. Vida Dice uitlezen geeft geen storing.

Wie heeft een idee wat dit is ? Alvast bedankt voor het meedenken !

Greetz, Wouter
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Vreemd geluid aircopomp

 · 
Posted: 07.07.2016 - 08:27  ·  #2
Kan het niet goed beoordelen via youtube, maar mij eerste idee zou zijn: vrijlooppoelie? Dat is namelijk een veel voorkomend probleem. Lager is versleten en gaat herrie maken. In het ergste geval slaat hij vast, met alle gevolgen van dien. Er staat vast wel iets over geschreven op het forum.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Vreemd geluid aircopomp

 · 
Posted: 07.07.2016 - 10:54  ·  #3
Er zijn meerdere gevallen bekend van een defecte electrische koppeling tussen de airco pomp en de multiriem.
Dat de inschakelbere poelie de oorzaak is lijkt me duidelijk als je het geluid kunt "bedienen" met je airco aan en uit knop onder je radio.
Je geeft aan dat je auto 141 heeft gelopen, mogelijk is het verstandig om de multiriem en meteen de distributie (160-180) aan te pakken, daar je toch de multiriem moet lossen e.d. om de poelie te vervangen.
Canyon1969
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 54
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

vervolg

 · 
Posted: 08.07.2016 - 19:44  ·  #4
Dank voor het meedenken ! Jullie idee van de poelie / elektrische koppeling is duidelijk, als dat misgaat dan is er meer stuk dan je lief is. Vandaag dus een afspraak gemaakt om de koppeling en evt hele pomp te vervangen. Met de vakantie voor de boeg leek het mij geen mooi vooruitzicht om langs een buitenlandse snelweg stil te komen staan.
De garage vond het geluid best hard maar er zijn veel mensen die er mee blijven rijden. Met alle risico's van dien. Ik heb geen zin om te wachten op ellende van een vastgeslagen lager/pomp etc. De kosten komen toch een keer. Dan maar beter gelijk voor er ellendige bijkomende schade is.

Het lager van de poelie is dus een zwak punt van dit model Volvo. Jammer, mn V70 Classic van 1998 had nog de originele pomp/poelie/koppeling. Uiteraard wel de ringetjes gedaan vanwege de luchtspleet. Ringetjes was een beetje chirurg spelen vanwege de krappe ruimte :-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3178
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Vreemd geluid aircopomp

 · 
Posted: 08.07.2016 - 20:36  ·  #5
Ach, ik heb meer dan 100.000 km gereden met zo'n defecte poelie. De pomp gaf een ijzer op ijzer geluid (logisch, als hij niet meer over een paar balletjes rolt), vond het altijd wel leuk klinken maar wist ook niet wat het was.
Uiteindelijk is er een andere pomp op gekomen en het probleem was weg.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Vreemd geluid aircopomp

 · 
Posted: 08.07.2016 - 21:03  ·  #6
Een dikke maand geleden schreef iemand iets vergelijkbaars......

Is gewaarschuwd en volgens mij een paar dagen later...
Zware schade aan het blok?
Canyon1969
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 54
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Vreemd geluid aircopomp

 · 
Posted: 14.07.2016 - 21:05  ·  #7
Vandaag is de pomp vervangen. Probleem opgelost !
Op de nota staat dat er een Hella-Behr pomp in is gekomen...ik ben benieuwd. Hij koelt als een dolle.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Vreemd geluid aircopomp

 · 
Posted: 15.07.2016 - 12:06  ·  #8
Mooi wordt goed weer dit weekend dus goed excuus voor een ronde Nederland.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0