Vreemd geluid onder de auto

Albertje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Vreemd geluid onder de auto

· 
Posted: Vandaag om 15:02  ·  #1
Vandaag mijn linkerachterlichten vervangen omdat ik steeds de melding krijg dat er iets is met mijn lampen en zodra ik rem dat ik mijn remlichten moet controleren. Dit was het laatste wat ik kan doen na het vervangen van het grote relais achter in de zekeringsbak , alle lampen vervangen en koppeling en rem schakelaar vervangen. Ik heb ook nog de stekker van de trekhaak los gehad want daar las ik wat over maar helaas, de meldingen blijven en het oranje driehoekje blijft mij vergezellen op alle korte en lange ritten, c'est ca!

Nadat ik klaar was met opruimen en dergelijke en de auto netjes stationair doorliep hoorde ik een geluid alsof er iets los hing en tegen de onderzijde auto klapperde, de vorige eigenaar had dit al verteld en hij zei dat er een beschermingskap los hing en dat deze het geluid veroorzaakt. Toch even kijken en luisteren en het geluid lokaliseren en ik kom tot de ontdekking dat het onder bij de passagierszijde vandaan kwam. Toch even de auto op de krik om te kijken en na een ietwat vreemd gevecht met mijn hernia, de krik met standaard en mijn handen trek ik een zwarte pink dikke slang onder de auto weg die dit geluid maakt en als ik mijn vinger op de slang druk merk ik dat deze zuigt. Vreemd, vooral omdat deze slang niet van de motor kant komt dus toch nog even kijken en inderdaad, nog een slang met een rubberen gedeelte die ik over beide slangen heen kan schuiven. Dit maar gedaan maar ik wil graag even weten wat deze slang nu eigenlijk is of doet. Ik kan en heb nog niet gekeken waar deze vandaan komt want de hernia laat dit niet toe om zolang voorover gebogen te staan. Wie helpt mij verder?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Vreemd geluid onder de auto

· 
Posted: Vandaag om 15:05  ·  #2
Dat is vermoedelijk de 'EVAP' oftewel afzuiging van de brandstofgassen in de tank richting de motor. Die mogen tegenwoordig niet meer naar buiten worden geventileerd, dus die gassen worden via een koolstoffilter de inlaat in gezogen. Die is dus kapot, want dat zou een gesloten systeem moeten zijn.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:08  ·  #3
is inderdaad evap en als de slangen weer aan elkaar zitten moet t ook weer werken. als ie los is wil dat wel problemen geven. Heeft .... ong een half jaar geleden ondervonden(te lui om op te zoeken )
Albertje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:17  ·  #4
Quote door GRUNNS60

is inderdaad evap en als de slangen weer aan elkaar zitten moet t ook weer werken. als ie los is wil dat wel problemen geven. Heeft .... ong een half jaar geleden ondervonden(te lui om op te zoeken )

Wat moet je dan merken als de slangen weer aan elkaar zitten? Dank voor Vida en laptop....
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:43  ·  #5
Je merkt er niks van. De motor zuigt dan de brandstofdampen uit de tank de motor in. Als je het zo laat kan je storingen krijgen omdat de motor valse lucht aanzuigt.

Het loopt als volgt: vanaf inlaatspruitstuk een dikke vacuüm slang naar de EVAP klep, zit links van het luchtfilterhuis. Vanuit daar weer stukje slang die op hard pvc leiding zit. Dan gaat ie achter de motor langs naar beneden, als je ervoor staat naar links (=bijrijderskant). Dan zit net achter het subframe rubber de overgang (die jij gevonden hebt) naar weer hard pvc en dan gaat hij een klein stukje verder de dorpel in richting tank. Daar gaat ie omhoog naar de aansluiting bovenop de tank bij een euro 3 motor. Bij de euro 4 gaat ie via een koolstoffilter.
Albertje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 16:24  ·  #6
Quote door Tim Post

Je merkt er niks van. De motor zuigt dan de brandstofdampen uit de tank de motor in. Als je het zo laat kan je storingen krijgen omdat de motor valse lucht aanzuigt.

Het loopt als volgt: vanaf inlaatspruitstuk een dikke vacuüm slang naar de EVAP klep, zit links van het luchtfilterhuis. Vanuit daar weer stukje slang die op hard pvc leiding zit. Dan gaat ie achter de motor langs naar beneden, als je ervoor staat naar links (=bijrijderskant). Dan zit net achter het subframe rubber de overgang (die jij gevonden hebt) naar weer hard pvc en dan gaat hij een klein stukje verder de dorpel in richting tank. Daar gaat ie omhoog naar de aansluiting bovenop de tank bij een euro 3 motor. Bij de euro 4 gaat ie via een koolstoffilter.

Crystal Clear!!

Senk joe!
Selected quotes for multi-quoting:   0